یادداشت ، گزارش یک سفر به قلم حسین پیرموذن
یادداشت ، گزارش یک سفر به قلم حسین پیرموذن

به گزارش تایسیز آذربایجان ، حسین پیرموذن عضو هیات رییسه اتاق ایران که به نوشتن یادداشت و گزارشات مهم معروف است ، در این یادداشت خاطرات یکم سفر را به صورت گزارش آورده است که در زیر میخوانید. گزارش يك سفر ۱-آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل یک سرمایه اجتماعی است. صیانت و […]

به گزارش تایسیز آذربایجان ، حسین پیرموذن عضو هیات رییسه اتاق ایران که به نوشتن یادداشت و گزارشات مهم معروف است ، در این یادداشت خاطرات یکم سفر را به صورت گزارش آورده است که در زیر میخوانید.

گزارش يك سفر

۱-آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل یک سرمایه اجتماعی است. صیانت و حفاظت از سرمایه‌های اجتماعی باید سرلوحه باشد. سخنرانی امام جمعه اندیشمند اردبیل در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاههای اجرایی استان باعث دلگرمی و با واکنش‌های مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه شد جهان بینی و آینده نگری ایشان را اکثر نمایندگان ستودند و آقای عاملی به نکته‌های ظریفی در این دیدار اشاره کردند. ابرچالش هایی که دولت باید سریع برای آنها برنامه ریزی کند را بازگو کردند و معتقد بودند هر لحظه تعلل در سیاستگذاری و تصمیم سازی در این موضوع مهم، خسارت‌های فروانی به کشور می زند و سنگینی این کهنه بارها بر دوش دولت سنگینی خواهد کرد.

۲-حضور اعضای کمیسیون کشاورزی به میزبانی اتاق بازرگانی اردبیل در جهت آشنایی با توانمندیها و قابلیت‌های بخش کشاورزی _که عمدتاً از مواهب طبیعی و خدادادی است_مهم و قابل اعتنا بود البته که نارسایی‌ها، تنگناها و موانع حوزه کشاورزی ما آنقدر متعدد و متنوع است که رنج مزمن کشاورزان ماست. در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی و مسئولان استانی موضوعات مهمی مطرح شد. صندوق توسعه ملی -همان طور که از نامش پیداست- توسعه مناطق محروم و کم برخوردار را باید جزو اولویت‌هایش قرار دهد. متاسفانه این صندوق در پرداخت تسهیلات توجه چندانی به استانهای کم برخوردار ندارد. بخش عظیمی از منابع این صندوق در سه ، چهار استان برخوردار متمرکز است. بخش کشاورزی نیز در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. پیش تر نیز در یکی از جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در حضور استاندار سابق ایجاد شعبات استانی صندوق توسعه ملی در استانها طرح کردم و مقرر شد. در این زمینه پیگیری لازم انجام شود ولی متاسفانه این موضوع مفغول واقع شد.

۳-آنچه که در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرح شد و بدان شدیداً معتقدم، این است که کشاورزی ما در مسیر گذار از نظام سنتی به صنعتی -به آن شدت و حدت که مسئولان استانی القا می‌کنند- حرکت نمی‌کند.
اراضی پایاب سد خداآفرین بزرگ‌ترین پروژه آب و خاک استان است. عدم رعایت پیوست‌های اجتماعی و محیط زیستی این پروژه تبعات نامناسبی خواهد داشت. فراموش کردن عشایر به عنوان بهره بردار عرفی و دخالت‌های نابجای دولت تبعا واکنش‌های نابجایی را از مردمان بومی و طوایف عشایر آن منطقه به دنبال خواهد داشت.
سرانه ترویج و آموزش کشاورزی استان به کمتر از ۶۰ تومان کاهش یافته فرسایش خاک نیز یک موضوع مهم است که می‌تواند به چالش و یا حتی به یک بحران تبدیل شود. محصولات با کیفیت ما با بسته بندی نامناسب و غیراستاندارد در بازار مشتری چندانی ندارد. مطالبات گندم کاران ما هنوز پرداخت نشده و رنج کشاورز با ثمرهء فروش و صدور محصول به لذت تبدیل می‌شود. بی تدبیری یک مسئول یا چند نهاد یا سازمان بی مسئولیت، باعث شرمساری سرپرست یک خانواده کشاورز می‌شود. همه امیدها و امیدواری‌های یک خانواده کشاورز یا دامدار با محصول و محصولاتش جان می‌گیرد ولی بارها و بارها بعضی مدیران امیدها را به نا امیدی تبدیل کرده‌اند.
اکثر کشاورزان ما ناتوان از خرید بذر گندم هستند. گویا پرونده‌های قضایی در چندماه اخیر نیز افزایش داشته است که می تواند از تاثیرات این موضوع باشد. واضح است که نظام اقتصادی و حتی اجتماعی یک خانواده کشاورز سننتی محور به فروش اندک محصولاتش وابسته است. فرآیند اداری ناکارآمد به سرعت نظام اقتصادی و اجتماعی یک خانواده را از هم می‌پاشاند .
آقای خدادادی معاون اجتماعی دادگستری استان در حضور مسئولان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تأیید کرد که عدم پرداخت مطالبات گندم کاران باعث افزایش پرونده‌های دادگستری استان شده است. پیش‌تر در گذشته عدم فروش سیب زمینی- استراتژیک ترین محصول کشاورزی استان- باعث دردسر دادگستری استان، مقامات قضایی و تولید انواع مشکلات اجتماعی شده بود.

۴_جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور تعدادی از نمایندگان استان در مجلس،اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد که بخشی از مسائل مطروحه در 🔸بخش اول🔸 به حضورتان گزارش شد. اما مهم ترین موضوع جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بحران انتقال آب ارس بود.
خوشحالم که بحران انتقال آب ارس به سایر حوضه‌های آبی کم کم به دغدغه مسئولان و نمایندگان استان تبدیل می‌شود. هفته گذشته در این زمینه یادداشتی با عنوان “دلهره عبور از یک بحران ناخواسته” نوشته بودم و در فضای مجازی و رسانه‌ای بازنشر فراوانی داشت. این موضوع از مهم‌ترین دستورات جلسه شورای گفتگو با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بود. من و بسیاری از نمایندگان استان از توضیحات معاون وزیر نیرو آقای میدانی قانع نشدیم. امیدوارم صداهای نمایندگان، مسئولان استانی و فعالان مدنی استان استمرار و تداوم داشته باشد.
۵_ نشست ها و بازدیدهای بی حاصل این چند سال اخیر باعث ناامیدی افکار عمومی و بویژه تولید کنندگان شده است. یکی از کشاورزان فعال استان در حاشیه جلسه سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، دلخوشی چندانی نسبت به این جلسات و بازدیدها نداشت و یا آن شهروند عنبرانی که از قولهای متعدد مسئولان کشوری در تکمیل پروژه سدخاکی عنبران خشمگین بود. همه و همه نشان از باور سوزی مردم دارد و مسئولین خواسته یا ناخواسته مرتکب این اشتباهات بزرگ شده‌اند.
۶_در جلسه جمع بندی و پیگیری این سفر که در شهرستان سرعین برگزار گردید.مقرر شد که بنده به همراه آقای عباسی سرپرست استانداری اردبیل در جمع بندی نهایی و تصمیم گیری و پیگیری مصوبات در کمیسیون کشاورزی مجلس حضور داشته باشیم . امیدوارم این نشست ها و بازدیدها در تغییر سیمای کشاورزی استان نقش داشته باشد.
۷_اما قصه پرغصه لغوها و تاخیرها در حمل و نقل هوایی استان پایانی ندارد. استانی که رویای صدور محصولات کشاورزی به بازار کشورهای Cis را دارد هنوز Cip برای پذیرایی از میهمانان در فرودگاه ندارد. استانی که نمایندگان مجلس، مسئولان و مردمانش را بعد از تاخیرهای پیاپی و لغو پروازها با اتوبوس به مقصد بفرستد. هنوز زود است که از توسعه حرف بزند.

 

به قلم : حسین پیرموذن