مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است/ مشکلات اقتصادی نتیجه بی‌توجهی به «اقتصاد مقاومتی» است
مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است/ مشکلات اقتصادی نتیجه بی‌توجهی به «اقتصاد مقاومتی» است

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در مسئله مشکلات موسسات مالی، آقای سیف باید پاسخگو باشد و اگر کاری نکند حتما سوال از رئیس جمهور در مجلس به جریان می‌افتد. احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۹۷ […]

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در مسئله مشکلات موسسات مالی، آقای سیف باید پاسخگو باشد و اگر کاری نکند حتما سوال از رئیس جمهور در مجلس به جریان می‌افتد.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۹۷ در مجلس، اظهار داشت: آنچه که ما در بودجه ۹۷ می‌بینیم دریافتیم به اقتصاد مقاومتی توجه نشده است.

*در بودجه ۹۷ به اقتصاد مقاومتی توجهی نشده است

وی افزود: بیشتر بودجه صرف دولت و هزینه‌های جاری شده است و اعتباری هم برای تملک دارایی و بخش‌های عمرانی تخصیص داده‌اند که آن هم از طریق اوراق صورت می‌گیرد – اوراق یعنی مشکلی را به آینده پاس بدهیم- و این در حقیقت یعنی بدهکار کردن دولت در سال‌های آینده که این هم کار درستی نیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلام همچنین عنوان کرد: آنچه که امروز مورد گلایه‌مندی‌ مردم در حوزه اقتصادی شده، بعضا این است که به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی توجه نشد.

*بانک مرکزی در رسیدگی به مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی تعلل می‌کند

وی بااشاره به برخی تجمعات اعتراض آمیز مردم در برخی شهرها درباره مشکلات اقتصادی تصریح کرد: البته ما این تجمعات را از مدت‌ها پیش مقابل مجلس و برخی شهرها داشتیم از جمله در اعتراض به مشکلاتی که موسسات مالی و اعتباری برای مردم به وجود آورده بودند؛ که متاسفانه در این قصه بانک مرکزی تعلل کرد چرا که می‌توانست به این کار سرعت داده و مشکل را جمع کند اما متاسفانه تعلل کرد.

امیرآبادی همچنین یادآور شد: در برخی مصاحبه‌هایی که افراد غیرمسئول حتی در بانک مرکزی داشتند، عموما مردم را ناامید می‌کردند و برخی مسائل گفته می‌شد که این باعث شد این تجمعات در دو روز اخیر را تشدید کند و در نهایت یک سری عوامل نفوذی دشمن و افرادی که به دنبال برهم زدن امنیت جامعه هستند. این تجمعات صنفی و گلایه‌های مردم از معیشت، گرانی و بیکاری را به مسئله سیاسی تبدیل کردند چرا که دنبال اهداف شوم خود بودند. البته مردم آگاه هستند و باز هم با حضور خود در حماسه ۹ دی این آگاهی و هوشیاری را بیش از پیش به منصه ظهور گذاشتند.

*در لایحه بودجه برای رفع چالش‌های موجود هیچ هدف‌گذاری نشده است

وی همچنین با اشاره به جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷، اظهار داشت: در لایحه بودجه متاسفانه یک بودجه روزمرگی داده شده و چیزی را هدف گذاری نکرده است؛ در واقع برخی چالش‌هایی که ما در کشور داریم، بودجه هیچکدام از این چالش‌ها را حل نمی‌کند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در همین رابطه تصریح کرد: حامل‌های انرژی را می‌خواهند گران کنند و از سوی دیگر قرار است یارانه‌ها قطع شود؛ معلوم است که پذیرش آن برای مردم بسیار سخت و غیر قابل قبول است لذا ما در مجلس و فراکسیون ولایی مجلس آنچه دنبال خواهیم کرد این است که اجازه نخواهیم داد حامل‌های انرژی افزایش این چنینی داشته باشد. ما تلاشمان بر این است که نظر دولت در این رابطه محقق نشود چرا که این افزایش را قبول نداریم.

*اجازه نخواهیم داد با افزایش حامل‌های انرژی زندگی را بر مردم سخت کنند

وی بر همین اساس اضافه کرد: افزایش حامل‌های انرژی باعث گرانی بسیاری از اجناس خواهد شد و تورم را به دنبال دارد؛ ضمن اینکه اگر دولتمردان ما ادعا می‌کنند که تورم پایین آمده است باید بدانند که تورم را با رکود پایین آوردند یعنی قدرت خرید مردم پایین آمده و نقدینگی در کشور هم درست توزیع نشد و به جای خاصی هدایت شده است.

*تلاش می‌کنیم نظر دولت درباره افزایش بنزین محقق نشود/این افزایش را قبول نداریم

امیرآبادی در ادامه گفت‌وگو در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها هم اظهار نظر کرد و گفت: در این رابطه دولت می‌خواهد یارانه تعداد زیادی را قطع کند اما توان این کار را ندارد چرا که اطلاعات درستی از شهروندان ندارد و اگر هم اطلاعاتی دارد نمی‌خواهد از آنها استفاده کند، بنابراین می‌خواهد یارانه عده‌ای مشخص مانند کارگران را قطع کند که اینها اصلا قابل قبول نبست.

وی همچنین در رابطه با صندوق‌ها بازنشستگی عنوان کرد: دولت در بودجه ۹۷ برای این موضوع هیچ فکری نکرده است؛ لذا ما در مجلس به فکر این هستیم تدبیری بیندیشیم که صندوق بازنشستگی از این وضعیت خارج شود. ما این موضوع را حتما دنبال خواهیم کرد.

*دولت توان حذف یارانه‌ ها را ندارد

«دولت در این چند سال اوراقی منتشر کرده و اعداد و ارقام قابل توجهی برای سود و انتشار اوراق جدید دارد که ما در فراکسیون نمایندگان ولایی تمام تلاشمان را خواهیم کرد که اوراق را به صفر برسانیم چرا که ما قبول نداریم اوراق اینچنین منتشر شود و دولت‌های آینده کشور را بدهکار کند؛ لذا ما این موضوع را حتما دنبال می‌کنیم».

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در بودجه ۹۷ در رابطه با صادرات هیچگونه فکری در بودجه نکرده و حمایتی در این زمینه اتفاق نیفتاده است، در این زمینه برنامه‌ منظمی وجود ندارد لذا باید فکر اساسی باید صورت گیرد.

*در تلاش هستیم اوراق مشارکت را در بودجه به صفر برسانیم

امیرآبادی به افزایش حامل‌های انرژی در بودجه نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این رابطه در هر صورت باید مشخص شود که برای برخی افرادی که ماشین‌های گران قیمت دارند قرار است بنزین گران شود یا افرادی که ماشین‌های ارزان قیمت دارند؟ این موضوع باید شفاف مشخص شود. در هر حال باید تفاوتی بین آنها باشد و از کارت‌هایی که صادر می‌کنند استفاده شود.

وی ادامه داد: در رابطه با پرداخت‌های دولت هم باید بگویم در این زمینه اصلا حقوق‌ها مناسب نیست و یک نوع شکاف طبقاتی را به وجود آورده است.

*دولت در تعیین حقوق‌ها نوعی شکاف طبقاتی به وجود آورده است

امیر آبادی همچنین تصریح کرد: یکی از کارهایی که دولت در این لایحه کرده است دستبرد زدن به صندوق توسعه است؛ طبق سیاست‌های کلی ابلاغی و قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است تا سال ۹۷، ۳۲ درصد از درآمدهای نفت و گاز را به صندوق توسعه اختصاص دهد.

وی در همین رابطه افزود: اما در لایحه بودجه ۹۷ به نوعی خواستند مجلس را دور بزنند و ۳۲ را پیش بینی کردند اما ۱۲ آن را برداشتند و به جدول بودجه‌ای دادند؛ به نظر می‌رسد دولت با این کار مجلس را به سخره گرفته است اینکه معنا ندارد.  لذا یکی از مباحثی که در بودجه ۹۷ داریم، عدم توجه به این سیاست‌ها و قانون برنامه ششم توسعه است.

*دولت درباره استفاده از صندوق توسعه در بودجه، مجلس را دور زده است

 امیرآبادی خاطرنشان کرد: همچنین در بودجه به بخش ایثارگران خوب توجه نشده است هر چند در قانون برنامه ششم پیش بینی‌های خوبی برای این قشر در نظر گرفته شده است. همچنین در بحث بازنشستگان و افرادی که حقوق کمی دارند پیش بینی خوبی در بودجه برای آنها در نظر گرفته نشده است. اینها مشکلاتی است در لایحه بودجه ۹۷ به روشنی وجود دارد لذا ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که بخشی از مشکلات بودجه را برطرف کنیم.

وی افزود: البته مجلس نمایندگان زیاد با دیدگاه‌های مختلفی دارد اما ما با کسانی که هم دیدگاه هستیم به ویژه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی که در کمیسیون تلفیق هستند تلاش می‌کنیم مسائل و مشکلات مذکور که مشکلات عمده مردم است را حل کرده و قدم‌هایی را برداریم.

*برای مشکلات سپرده‌گذاران حتما باید سوال از رئیس جمهور در مجلس به جریان بیفتد

عضو هیأت رئیسه مجلس در رابطه با مشکلات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری، گفت: از آنجایی که روسای قوا در این رابطه جلسات زیادی داشتند و از رهبر انقلاب اذن گرفتند که بر اساس آن مشکلات سپرده گذاران را حل کنند، اما با این تاخیر و تعلل بانک مرکزی حتما باید سوال از رئیس جمهور در مجلس به جریان بیفتد چرا که بانک مرکزی حرف هیچکس را گوش نمی‌کند و در این زمینه هم توجهی ندارد. گزارش‌هایی هم که به ما می‌دهد با گزارش‌هایی که مردم برای ما ارسال می‌کنند تطبیق نمی‌کند که در این زمینه باید اقدام کرد.

وی ادامه داد: البته در ارتباط با بحث ارز هم سوالی از نمایندگان امضا جمع شده است. در هر صورت سوال از رئیس جمهور به مرحله‌ای رسیده که درباره ارز و تسهیلات هم مورد سوال واقع شده است.

* نباید سوال از رئیس جمهور را به یک غول تبدیل کنیم

«ما نباید سوال از رئیس جمهور را به یک غول تبدیل کنیم؛ این که معنا ندارد. در هر صورت بر اساس آیین نامه و  قانون، نمایندگان حق دارند مانند سوال از وزیر از رئیس جمهور سوال کنند چرا که بخشی از مسئولیت‌هایی که معاونان او دارند به رئیس جمهور مربوط است.»

امیرآبادی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما فقط از وزرا می‌توانیم سوال کنیم (یعنی از معاونان رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و یا رئیس بانک مرکزی امکان سوال نداریم) لذا باید اینگونه موارد از رئیس جمهور مورد سوال واقع شود. معمولا نباید این موضوع را خیلی بزرگ کرد که به یک معضل در کشور تبدیل شود که نتوان به آن ورود پیدا کرد.

*هیأت رئیسه مجلس در سوال از رئیس جمهور باید همراه شود

وی بر همین اساس بیان کرد: زمانی هم که از وزیر اقتصاد سوال می‌شود می‌گوید من در بانک مرکزی کاره‌ای نیستم. بله همینطور است؛ مسئول رئیس بانک مرکزی رئیس جمهور است. به نظر من هیأت رئیسه در این زمینه باید همراه شود، در جلسه هیأت رئیسه هم حتما این را عنوان می‌کنم.

امیرآبادی در ادامه همین مطلب تصریح کرد: در آن مقطع که هیأت رئیسه با این موضوع مخالفت و یا خواهش می‌کرد (البته طبق آیین نامه هیأت رئیسه نمی‌تواند مخالفت کند) که فضا را آرام نگهدارند تا بانک مرکزی در یک فضای آرام بتواند این مسئله را حل کند، به این دلیل بود که می‌گفتند بانک مرکزی کار خود را در فضای آرام انجام دهد اما می‌بینیم که بانک مرکزی همواره تعلل می‌کند؛ یعنی واقعا این مسئله را جدی نمی‌گیرد. یک مسئله اقتصادی در حال تبدیل شدن به یک مسئله امنیتی اجتماعی است. ما که نمی‌توانیم در مقابل این مسئله سکوت کنیم.

*اگر سیف کاری نکند سوال از رئیس جمهور حتما در مجلس به جریان می‌افتد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنان خود عنوان کرد که در هر صورت مردم به ما رای دادند و حق دارند از ما بخواهند، ما قطعا باید پاسخگوی مردم باشیم. لذا به نظر می‌رسد آقای سیف باید پاسخگو باشد و اگر در این زمینه کاری نکند حتما سوال از رئیس جمهور در مجلس به جریان می‌افتد.