مردم فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی را با اطمینان خاطر مصرف کنند
مردم فرآورده‌های خام دامی تحت نظارت دامپزشکی را با اطمینان خاطر مصرف کنند

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: مردم از سالم بودن تمامی فرآورده‌های خام دامی که هویت بهداشتی آنها توسط اداره کل دامپزشکی تأیید شده است، اطمینان خاطر داشته و با رعایت توصیه‌های دامپزشکی نسبت به تهیه محصولات موردنیاز خود اقدام کنند. به گزارش تایسیز آذربایجان، امیرحسین بهداد با اعلام این مطلب افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی […]

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: مردم از سالم بودن تمامی فرآورده‌های خام دامی که هویت بهداشتی آنها توسط اداره کل دامپزشکی تأیید شده است، اطمینان خاطر داشته و با رعایت توصیه‌های دامپزشکی نسبت به تهیه محصولات موردنیاز خود اقدام کنند.
به گزارش تایسیز آذربایجان، امیرحسین بهداد با اعلام این مطلب افزود: کارشناسان اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی به صورت مستمر و منظم بر تمامی مراحل تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی نظارت بهداشتی داشته و در صورت مشاهده هرگونه مخاطره در هر یک از مراحل فوق، نسبت به حذف فرآورده غیر بهداشتی و خارج کردن آن از چرخه مصرف اقدام می‌کند.
وی با بیان این‌که با استقرار دامپزشکان مسئول فنی در کشتارگاه‌های استان، دام و طیور زنده‌ی آماده‌ی کشتار قبل از ذبح تحت بررسی و معاینات بالینی قرار می گیرد، افزود: در همین مرحله در صورت مشاهده حیوان بیمار، از کشتار آن جلوگیری می‌شود و این مرحله فیلتر اولیه نظارت بهداشتی دامپزشکی در مرحله تولید است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی بیان کرد: در صورت تأیید سلامت دام‌های زنده‌ی آماده کشتار، پس از نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور توسط روحانی ناظر مستقر در محل کشتارگاه، مرحله بعدی نظارت توسط بازرس بهداشتی حاضر در کشتارگاه بر لاشه دام و یا طیور کشتار شده انجام می شود و در صورت مشاهده هرگونه بیماری و ضایعه در لاشه ذبح شده، قضاوت متناسب با شرایط آن انجام می‌گیرد.
وی گفت: پس از احراز سالم بودن لاشه و ممهور شدن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و الصاق برچسب هویت، لاشه‌ها بعد از طی مرحله پیش سرد، جهت توزیع در مراکز عرضه به خودروهای یخچالدار مخصوص حمل فرآورده‌های خام دامی انتقال داده می‌شوند.
وی با اشاره به تجهیز کشتارگاه‌های دام استان به سیستم پیش سرد اظهار کرد: نگهداری لاشه‌های استحصالی به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، موجب تکمیل فرآیند جمود نعشی و افزایش کیفیت گوشت می‌شود و با افزایش اسیدیته گوشت نقش اساسی در سالم سازی نهایی لاشه و حذف عوامل بیماریزایی نظیر ویروس تب کریمه – کنگو و باکتری تب مالت ایفا می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که سال جاری موردی از ابتلای جمعیت انسانی به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو در استان آذربایجان شرقی مشاهده نشده است، گفت: میزان موارد انسانی ابتلا به تب مالت نیز نسبت به سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی داشته است.
وی با اشاره به این‌که بخش بعدی نظارت‌های دامپزشکی بعد از توزیع فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه آغاز می‌شود، افزود: انجام بازرسی‌های بهداشتی از مراکز عرضه جهت کنترل وضعیت بهداشتی مرکز (کنترل کارت سلامت مسئول مرکز عرضه و پروانه بهداشتی دامپزشکی) بررسی وضعیت محصول عرضه شده از نظر رعایت شرایط نگهداری و عرضه صحیح (کنترل زنجیره سرد)، بررسی مستندات مربوط به تولید فرآورده‌ی خام در حال عرضه از کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی تحت نظارت دامپزشکی، کنترل سالم بودن بسته‌بندی و مخدوش نبودن مشخصات درج شده بر روی محصولات بسته‌بندی شده، جزو نظارت های دامپزشکی استان است.