فضایی جدید برای آموزش  زبان
فضایی جدید برای آموزش  زبان

یک بانوی کارآفرین در تبریز روش نوینی برای آموزش زبان خارجی به کودکان ابداع کرده است  رخداد تبریز ۲۰۱۸ و حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف در تبریز ضرورت برقراری ارتباط با مهمانان خارجی برای شهروندان را بیشتر کرده است، گردشگرانی که برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های گردشگری باید بتوانند با شهروندان ارتباط برقرار کنند. اما […]

یک بانوی کارآفرین در تبریز روش نوینی برای آموزش زبان خارجی به کودکان ابداع کرده است

 رخداد تبریز ۲۰۱۸ و حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف در تبریز ضرورت برقراری ارتباط با مهمانان خارجی برای شهروندان را بیشتر کرده است، گردشگرانی که برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های گردشگری باید بتوانند با شهروندان ارتباط برقرار کنند. اما در حال حاضر اکثریت شهروندان تبریزی با زبان‌های خارجی ناآشنا هستند. این موضوع ریشه در آموزش‌های نادرست و ناقص دوران کودکی و نوجوانی دارد. هرچند که آموختن زبان انگلیسی به بزرگسالان در مدت محدود تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد اما می‌توان در میان کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری‌هایی کرد، زیرا رخداد تبریز ۲۰۱۸ به عنوان مقدمه‌ای برای مطرح شدن تبریز به عنوان یک شهر گردشگری بین‌المللی است. با توجه به این شرایط برخی علاقه‌مندان به توسعه آموزش‌های عمومی اقدام به آموزش‌های کوتاه مدت و میان مدت زبان‌های خارجی کرده‌اند. «سعیده آقاخانلو» یکی از این بانوان است که تلاش می‌کند با روشی نوین در آموزش زبان انگلیسی، فضایی متفاوت‌تر ایجاد کرده و به اهداف علمی خود دست پیدا کند. وی در گفت‌وگو با همشهری از روش جدید خود می‌گوید.

چه شد که به عنوان یک بانو وارد این عرصه شدید؟

بانوان در تاریخ ایران تاثیرات بسیار زیادی داشته‌اند. در این میان نمی‌توان از حضور موفق بانوان تبریزی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی چشم‌پوشی کرد. زنان تبریزی بر حسب نیاز، ضمن انجام وظایف مادری و همسری خود، نقش پررنگی در جامعه داشته‌اند. در همین زمینه من هم تلاش کردم در زمینه‌ای متفاوت اما مهم فعالیتم را آغاز کنم. احساس کردم آموزش زبان خارجی به کودکان و نوجوانان می‌تواند خدمتی بزرگ به جامعه استان باشد. آموزش زبان‌های خارجی باید پیش از ۶ سالگی آغاز شود، کار خود را بر همین اساس آغاز کرده ام‌. یادگیری زبان انگلیسی نیاز جامعه است. فکر می‌کنم با توجه به روش‌های آموزشی متفاوت‌تری که داریم، تا ۱۰ سال آتی کودکان و خردسالان بیشتری در تبریز بتوانند به راحتی به زبان انگلیسی حرف بزنند.

 در مورد روش جدید خود هم توضیح دهید.

نکته مهمی که تا‌کنون از آن غفلت شده تحول در نحوه آموزش زبان‌های خارجی است؛ آموزش‌های سخت و دشواری که موجب می‌شود کودکان و نوجوانان از کلاس‌های آموزش زبان خاطره خوبی نداشته باشند و این فرایند نباید ادامه پیدا کند. شاه کلید روش آموزشی جدید نیز خروج از این شرایط آموزشی سخت و دشوار و تبدیل زمان آموزش زبان به یک زمان خاطره انگیز و دلچسب است. یکی از ویژگی‌های این روش این است که به کودکان هیچ تکلیفی نمی‌دهد. همچنین کودکان زبان‌آموزی که آموزش می‌بینند، علاوه بر یادگیری زبان، آن را لمس می‌کنند؛ به طور مثال وقتی آموزش‌هایی در مورد میوه‌ها ارائه می‌شود، در آنجا میوه‌ها به طور عملی نیز نشان داده می‌شوند. در زمان آموزش غذاها، جشن کوچکی برگزار می‌کنیم تا انواع غذ‌اها را نشان داده و و زبان‌آموزان آن‌ها را لمس کنند.

آیا از وسایل آموزشی متفاوتی هم استفاده می‌کنید؟

کودکان در محیط آموزشی شاد همراه با نقاشی، کاردستی، شعر و کلیپ‌های انگلیسی و امکانات کمک آموزشی جدید در قالب روش‌های خلاقانه سیستم آموزشی کشورهای دیگر با بومی‌سازی محلی به آموختن زبان انگلیسی می‌پردازند. در حقیقت آموزش از فضای ذهنی خارج و فضایی عینی را شامل می‌شود. البته قبل از آموزش ما باید بتوانیم برای کودکان فضای مناسبی را ایجاد کنیم تا قبل از خواندن و نوشتن بتوانند به مجموعه اعتماد و در آن احساس آرامش کنند و باید برای کودکان رغبت ایجاد کنیم.

یکی از مشکلات، خستگی و خواب آلودگی کودکان و نوجوانان در کلاس‌های زبان است. این موضوع یادگیری آن‌ها را به سرعت کاهش می‌دهد. در این زمینه چه اقدامی انجام داده‌اید؟

در روش جدید کودکان شادتر می‌شوند و تلاش شده تا کودکان احساس خستگی نکنند و همراه با بازی‌های کودکانه، زبان انگلیسی را یاد بگیرند، نکته مهم این است که در حال حاضر زبان به کودکان بالای ۶ سال آموزش داده می‌شود ولی من با این کار توانستم به کودکان زیر ۶ سال آموزش دهم تا به راحتی بتوانند زبان را یاد بگیرند.

آیا به نظر شما می‌توان این روش را به صورت گسترده اجرا کرد؟

قطعا این کار ممکن است. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته روش‌های آموزشی متحول شده و ما هم این روش‌ها را بومی‌سازی کرده‌ایم. با روش‌های جدید نظام آموزشی زبان خارجی ما تغییراتی پیدا کند. به جای تدریس کتاب‌های متعدد، خسته کننده و گران قیمت، با درست کردن کاردستی، اجرای موسیقی، پازل، تئاتر و کارتون می‌توان زبان خارجی را به کودکان یاد داد. بسیاری از بزرگسالان هم از زبان خارجی واهمه دارند و نمی‌توانند آن را یاد بگیرند. برخی‌کابوس‌هایی از کلاس‌های زبان دارند که نباید این کابوس‌ها و ناتوانی‌ها برای نسل آینده تکرار شود.

آیا برای تبریز ۲۰۱۸ هم می‌تواند این آموزش‌ها موثر واقع شود؟

برای بزرگسالان خیر، اما کودکانی که همراه با والدینشان با گردشگران برخورد می‌کنند می‌توانند زبان آن‌ها را فهمیده و تا حد ممکن ارتباط برقرار کنند. این آموزش‌ها برای کودکان سرمایه‌گذاری برای آینده نیز است. کودکانی که به سرعت رشد می‌کنند در چند سال آینده نوجوانان و جوانانی خواهند بود که راه ارتباط کلامی با گردشگران خارجی را پیدا کرده و در سفرهای خارجی خود نیز مشکلی نخواهند داشت.

آکادمی روز طرحی نو در آموزش زبان انگلیسی خردسالان و کودکان است 

گزارش: الهه مهدوی