تاکید ایران، ترکیه و آذربایجان بر اهمیت اجرای کامل برجام
تاکید ایران، ترکیه و آذربایجان بر اهمیت اجرای کامل برجام

به گزارش تایسیز اذربایجان وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان بعد از پایان ششمین نشست سه‌جانبه خود در استانبول، بیانیه‌ای را به صورت مشترک صادر کردند. براساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در این نشست درباره فرصت‌های پیش روی گسترش همکاری‌ها بین سه کشور گفت‌وگو کرده و نقطه […]

به گزارش تایسیز اذربایجان وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان بعد از پایان ششمین نشست سه‌جانبه خود در استانبول، بیانیه‌ای را به صورت مشترک صادر کردند.

براساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در این نشست درباره فرصت‌های پیش روی گسترش همکاری‌ها بین سه کشور گفت‌وگو کرده و نقطه نظرات خود درباره تحولات جاری منطقه را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

در این بیانیه با تاکید بر لزوم تقویت ابعاد صلح، امنیت و ثبات در سطح منطقه و بین‌المللی، آمده است: «(سه کشور) بر تعهد خود به اصول قوانین بین‌الملل، علی‌الخصوص در موضوع احترام گذاشتن و حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، غیرقابل نقض بودن مرزهای رسمی بین‌المللی، حل مسالمت‌آمیز تمام اختلافات و همچنین عدم دخالت در امور داخلی تاکید کردند».

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان لزوم حل مناقشه «ناگورنو-قره‌باغ» بین دولت‌های ارمنستان و آذربایجان با عطف به موارد فوق‌الذکر را مهم دانستند.

سه کشور همچنین ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)،‌ آن را «بازتاب موفقیت دیپلماسی و مذاکرات چند ملیتی» توصیف کرده و موفقیت در اجرای کامل آن را وابسته به «تحقق کامل تعهدات از سوی تمام طرف‌ها» دانستند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام، آمده است: «که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده و بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. (سه کشور) تعهدات تمام اعضای سازمان ملل برای کمک به اجرای برجام را خاطر نشان ساختند».

وزیران خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان همچنین تحریم‌های یکجانبه آمریکا که اثر منفی بر توسعه تجاری و اقتصادی بین کشورها داشته را محکوم کردند.

در پایان این بیانیه همچنین آمده است که نشست آتی سه کشور، که هفتمین در نوع خود است، در ایران برگزار خواهد شد.

ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف امروز (سه‌شنبه) در استانبول ترکیه برگزار شد. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه کشورمان نیز با قدردانی از حمایت‌های ترکیه و آذربایجان از برجام و تاکید آنها بر ضرورت ادامه همکاری‌ها با ایران در چارچوب این توافق، اقدامات یکجانبه را نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواند.