اعتبار گذرنامه ها به ۱۰ سال افزایش می یابد
اعتبار گذرنامه ها به ۱۰ سال افزایش می یابد

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از مهر، شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری خود که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت جمعی مرزبانان کشور در حادثه تروریستی محور خاش-زاهدان، محور کار رسیدگی به امور مرزنشینان و مرزها را وزارت کشور اعلام کرد و گفت: وزارت […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از مهر، شهریار حیدری مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری خود که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت جمعی مرزبانان کشور در حادثه تروریستی محور خاش-زاهدان، محور کار رسیدگی به امور مرزنشینان و مرزها را وزارت کشور اعلام کرد و گفت: وزارت کشور با دو رویکرد حمایت از تولید داخل و همچنین ارتقای معیشت مرزنشینان همواره تلاش دارد بتواند خدماتی به مردمان مناطق مرزنشین ارائه کند.

حیدری ادامه داد: آیین نامه و قوانین مختلفی برای بهبود معیشت مرزنشینان وجود دارد اما چگونگی استفاده ظرفیت این قوانین و مقررات همواره مورد رصد وزارت کشور بوده و است.

مدیرکل امور در ادامه این نشست خبری، گفت: اجازه ورود ۴۸ قلم کالا توسط مرزنشینان و شرکت های تعالی مرزنشینی که لیست آن در جدول شماره « ۱» آمده است.

وی در همین راستا ادامه داد: پیش از این اقلام خوراکی ۷۰ درصد و اقلام غیرخوراکی ۳۰ معافیت از ورود داشتند که با پیگیری های انجام شده و حمایت برخی از دستگاههای دیگر در تاریخ ۲۴ بهمن ماه دولت موافقت کرد تا اقلام خوراکی تا ۱۰۰ درصد و غیرخوراکی تا ۵۰ درصد معافیت ورودی برخوردار باشند.

حیدری خاطرنشان کرد: واردات این اقلام صرفاً در چارچوب قوانین پایانه های مرزی و با رعایت مقررات ورود و خروج کالا امکانپذیر خواهدبود.

مدیرکل در ادامه اشاره کرد: آیین نامه های ساماندهی فعالیت مرزنشینان و ورود کالا توسط مرزنشینان به دلیل ۱۳۳۹ قلم کالایی که دولت در ابتدای سال ۹۷ برای ثبت سفارش واردات آنها ممنوع کرده بود، تحت شعاع قرار گرفته بود که لازم بود برای ارتقای سطح معیشت مرزنشینان و فعالیت مرزنشینی، اقلام ضروری از فهرست ثبت سفارش خارج شود.

حیدری ادامه داد: طی جلسات متعددی که با حضور وزیر محترم کشور و سایر وزارتخانه ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد و نهایتاً بعد از تشکیل کارگروه ماده ۱۲ که وظیفه تعیین لیست کالاها متناسب با شرایط داخلی را دارد، این اقلام نهایی شد و این مورد نیز در ۲۴ بهمن ماه در دولت تصویب شد که جدول شماره «۲» مشخص شده است.

مدیرکل امور مرزی خاطرنشان کرد: این ۱۰۰ قلم کالا در چارچوب آیین نامه ساماندهی فعالیت بارازچه های غیررسمی و موقت مرزی و همچنین ورود کالا توسط ملوانان است بنابراین این صدقلم معاف از پرداخت حق ورودی بوده و شیوه برخورداری مردم مناطق مرزنشین در خصوص این ۱۰۰ قلم نسبت به ۴۸ قلم کالای قبلی متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: این اقلام مستقیما توسط تجار از مبدأ به مقصد بازارچه های مرزی تعیین شده که ۱۵ بازارچه در ۱۳ شهرستان استانهای سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، بوشهر، هرمزگان و به علاوه بخشی از استانهای خوزستان است.

حیدری تصریح کرد: بنا داریم مدت زمان اعتبار گذرنامه ها را از ۴ سال به ۱۰ سال ارتقا دهیم، اگر گذرنامه شخصی مفقود می‌شد، حدود ۶ ماه زمان لازم بود تا المثنی برای او صادر شود با پیگیری‌های ما این زمان به ۲۰ روز کاهش دادیم.

وی افزود: اهمیت مرزها برای کسی پنهان نیست، ما بنا داریم یک نگاه جدید به مرزها داشته باشیم، در گذشته نگاه به سمت دیوارکشی بود ولی الان نگاه ما استفاده از تکنولوژی‌های جدید است، ضمن اینکه بحث سخت افزاری مثل ایجاد برجکها و استفاده از صنایع سنگین هم در کنار اینها اهمیت داده می شود.

مدیرکل امور مرزی تصریح کرد: به وزارت کار تاکید کردیم به اشتغال مرزنشینان اهمیت بدهند تا جاییکه مرزنشینان ما وارد کننده از دیگر کشورها نباشند بلکه صادر کننده باشند.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ بیش از ۲ میلیون نفر که عازم اربعین حسینی بودند، بدون هیچ مشکلی در حوزه زیرساخت برای ورود و خروج از مرزها عبور کردند؛ اما در سال ۹۸ دنبال این هستیم که به کیفیت کار افزایش داده شود و با کشور عراق برای صدور روادید صحبت کنیم تا به کوتاه ترین زمان برای صدور روادید برسیم.

حیدری خاطرنشان کرد: برای سال‌های آینده ما برای زائران بیشتری برای اربعین حسینی برنامه ریزی کردیم تا زائران با بهترین خدمات بتوانند از مرزها عبور کنند، دولت عراق هم از نظر امنیت به ثبات خوبی رسیده است.

در ادامه این نشست، مدیرکل امور امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت مجوزهای ته لنجی‌ گفت: همه مرزنشینان، سرپرست خانوار در چارچوب یک سامانه تعریف شده‌اند و فعالیت این افراد مشخص است، ملوانان از چند معافیت برخوردار هستند، یکی اینکه سوخت گیری این افراد قبلا به قیمت آزاد(فوب خلیج فارس) بود که ما در حدود ۷۰ درصد آب های جمهوری اسلامی با قیمت داخلی کاری کرده‌ایم تا این افراد بتوانند از سوخت با قیمت دولتی استفاده کنند؛ دومین مورد معافیت تجاری هست که کالا سفارش می دهند که برای هر ملوان ۲۵درصد معافیت درنظر گرفته شده است و سومین مورد برای هر ملوان ۶۰ میلیون تومان معافیت از سود بازرگانان در نظر گرفته شده است.