دور جدید باج‌خواهی آمریکا از عراق
دور جدید باج‌خواهی آمریکا از عراق

دور جدید باج‌خواهی آمریکا از عراق یک رسانه عربی نوشت که آمریکا با ادعای جدید خود مبنی بر اینکه مبدأ حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان از عراق بوده نه یمن، دور جدیدی از باج‌خواهی خود از این کشور را آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، روزنامه الأخبار لبنان با انتشار یادداشتی درباره مطرح […]

دور جدید باج‌خواهی آمریکا از عراق
یک رسانه عربی نوشت که آمریکا با ادعای جدید خود مبنی بر اینکه مبدأ حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان از عراق بوده نه یمن، دور جدیدی از باج‌خواهی خود از این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه الأخبار لبنان با انتشار یادداشتی درباره مطرح شدن ادعای جدید آمریکا مبنی بر پرواز پهپادها از عراق برای حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان در استان‌های “الدوامی” و “العفیف” نوشت: واشنگتن فشار خود را بر دولت عراق افزایش داده تا این کشور را وادار به محدود کردن گروه‌های مقاومت کند. ادعاهای آمریکا درباره پرواز پهپادها از عراق به سمت تأسیسات نفتی عربستان و همراه شدن آن با حملات کلامی علیه گرو های مقاومت خارج از این فشارها نیست وبه شکل واضحی نشان می‌دهد که برخی به دنبال جور کردن بهانه‌هایی برای فعالیت آمریکا در عراق هستند.

۱۷ ماه جاری میلادی سومین دور نشست رهبران سیاسی عراق در کاخ ریاست جمهوری این کشور در بغداد با حضور برهم صالح، رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

دور جدید باج‌خواهی آمریکا از عراق

در همین راستا، مشعان الجبوری، نماینده سابق پارلمان از استان صلاح الدین درباره بیانیه نشست رهبران سیاسی عراق گفت: آمریکایی‌ها ادله‌ای را به عبد المهدی ارائه داده‌اند که طبق این ادله، طرف عراقی به دست داشتن در عملیات هدف قرار دادن دو ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو عربستان در اواسط ماه مه گذشته متهم است.

سه منبع اطلاعاتی که یکی از آنها از وزارت خارجه، دومی از منابع نزدیک به عبدالمهدی و سومی از رهبری حشدشعبی است در گفت‌وگو با الاخبار اظهارات عبدالمهدی در نشست مذکور را تکذیب نکردند. عبدالمهدی در این نشست گزارش داده بود که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ۱۵ ژوئن طی یک گفت‌وگوی تلفنی با او به وی اعلام کرده بود واشنگتن مدارکی دارد که ثابت می‌کند طرف‌های عراقی در حمله به دو ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو نقش داشته و چندین پهپاد (که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفتند) از منطقه “جرف الصخر” (در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد) به سمت عربستان پرواز کرده‌اند.

با توجه به استقرار گردان‌های حزب‌الله عراق در منطقه جرف الصخر واشنگتن نیز این نیروها را مسئول حمله دانست و طبق اعلام شبکه سی ان ان، ارتش آمریکا نیز پس از انهدام پهپاد خود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمله سایبری علیه این گردان‌ها انجام داد. پاسخ عبدالمهدی به وزیر خارجه آمریکا درست مانند گفته دوروز قبل وی در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی‌اش بود و اعلام کرد که که تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و نیروهای‌مان چنین اقداماتی را رصد نکرده‌اند.

اما صحبت رسمی درباره این مسأله به کنفرانس مطبوعاتی عبدالمهدی خلاصه نشد و در بیانیه مشهور وی که در ۱۸ ژوئن منتشر شد نیز بیان شد. در این بیانیه بر منع هرگونه فعالیت نیروهای مسلح عراقی یا غیر عراقی در خارج از چارچوب نیروهای مسلح تاکید شد.

همچنین در بیانیه مذکور اعلام شد که هیچ یک از نیروهایی که در چارچوب نیروهای مسلح فعالیت می‌کنند نباید فعالیت یا عملیاتی خارج از مدیریت و تسلط نیروهای مسلح انجام دهند و اینگونه به نظر نمی‌رسد که خارج از چارچوب نیز عمل کرده باشند، چراکه منابع مطلع اعلام کرده‌اند که اظهارات پامپئو درباره مبدأ پرواز پهپادها به دنبال اظهارات عبدالمهدی مطرح شده و ادعاهای آمریکایی‌ها در این باره برای عراق قانع کننده نیست به ویژه اینکه رصد کننده‌های عراقی چنین فعالیتی را رصد نکرده‌اند. اما ماتیو تولر، سفیر آمریکا ۱۸ ژوئن در سخنانی مدعی شد که فیلم‌ها و تصاویری را ارائه می‌دهد که اظهارات پامپئو را تایید می‌کند، مسأله‌ای که عبدالمهدی را ناگزیر به استفاده از یک تکنیک کلامی برای مهار فشارهای آمریکا کرد.

منابع حشد شعبی عراق نیز ادعاهای آمریکا را رد کرده‌ و به منظور محکومیت این ادعاها اعلام کرده‌اند که مساحت احتمالی که این هواپیما باید طی کند بسیار زیاد است ( بیش از ۹۳۸ کیلومتر) و سؤالی را درباره این هواپیمای خارق‌العاده مطرح می‌کند که چگونه این مسافت را طی کرده است.

همچنین منابع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز اظهارات و ادعاهای پامپئو را تکذیب کرده‌ و آن را نادرست خوانده‌اند. منابع یمنی این سؤال را مطرح کرده‌اند که چونه ممکن است پهپادها از عراق پرواز کرده‌ باشند؟.

منابع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کردند که آمریکا می‌خواهد یمن را تحقیر کند، ما نیاز نداریم که کس دیگری به جایمان حمله کند و از آمریکا می‌خواهیم تا مدارک و شواهد خود را نشان دهد. آمریکا با این کار از عراق باج‌خواهی کرده تا کنترل فعالیت‌های نیروهای مقاومت را به دست بگیرد. گروه‌های مقاومت نیز همین اعتقاد را دارند و بعید نمی‌دانند که شواهد آمریکا ساختگی باشد.

گروه‌های مقاومت همچنین اعلام کرده‌اند: برخی طرف های عراقی تلاش می‌کنند تا این گروه‌ها را مسؤول این حمله اعلام کنند و حملات رسانه‌ای علیه ما انجام می‌دهند و با این کار گویی برای دادن بهانه به آمریکا برای فعالیت در عراق تلاش می‌کنند.