احتمال همه‌گیری آنفولانزای جدید خوکی
احتمال همه‌گیری آنفولانزای جدید خوکی

احتمال همه‌گیری آنفولانزای جدید خوکی/ چین: همه چیز تحت کنترل است چین که به‌عنوان کانون اصلی شیوع کووید-۱۹ شناخته شده است، در واکنش به نگرانی‌ها درباره شیوع یک ویروس جدید، احتمال خطرناک بودن آن را کم عنوان کرد. به گزارش یورونیوز؛ ویروس کرونا که نخستین بار در ماه‌های پایانی سال گذشته در شهر ووهان چین […]

احتمال همه‌گیری آنفولانزای جدید خوکی/ چین: همه چیز تحت کنترل است

چین که به‌عنوان کانون اصلی شیوع کووید-۱۹ شناخته شده است، در واکنش به نگرانی‌ها درباره شیوع یک ویروس جدید، احتمال خطرناک بودن آن را کم عنوان کرد.

به گزارش یورونیوز؛ ویروس کرونا که نخستین بار در ماه‌های پایانی سال گذشته در شهر ووهان چین گزارش شد، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. طبق گفته شماری از محققان، احتمالا این ویروس از یک جانور به انسان منتقل شده است. یک بازار فروش حیوانات زنده وحشی در ووهان در شیوع این ویروس مورد توجه قرار گرفته است.

اما در اتفاقی جدید و طبق مطالعه‌‌ای که اوایل این هفته در مجله علمی «مقالات فرهنگستان ملی علوم ایالات متحده آمریکا» به چاپ رسیده است، محققان در چین نوعی ویروس آنفولانزای خوکی را کشف کردند که داری تمام خصوصیات اساسی نشان‌دهنده سازگاری بالا برای آلوده‌ کردن انسان‌ها است.

این ویروس جی۴ نامیده شده است که شباهت‌های ژنتیکی با یکی از ویروس‌های آنفولانزای گروه A معروف به «ان‌یک اچ یک» N1H1 دارد.

با این حال ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه یک ژوئیه (۱۱ تیر) اعلام کرد که خطر این ویروس کم است. وی افزود که «چین بر این بیماری نظارت دارد، در صورت نیاز هشدار خواهد داد و به موقع با آن مقابله می‌کند.»

این تحقیق توسط محققان دانشگاه‌های چین و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری چین صورت گرفته است.

تحقیقات در این خصوص در سطح وسیعی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ از طریق ۳۰ هزار نمونه‌برداری‌ از مخاط بینی خوک‌ها در مراکز نگهداری از این حیوانات در ۱۰ استان چین و نیز در تعدادی از بیمارستان‌های دامپزشکی انجام شد که امکان ایزولاسیون ۱۷۹ مورد ویروس آنفولانزای خوکی را فراهم کرد.

طبق این تحقیق حدود ۱۰.۴ درصد افرادی که در تماس با خوک‌ها بودند آلوده به ویروس جی‌۴ شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در اینباره گفت: «این متخصصان نتیجه گرفته‌اند که اندازه نمونه ذکر شده در گزارش اندک است و نمی‌تواند نماینده گروه بزرگ‌تری باشد.»

محققان می‌گویند که ویروس جی‌۴ می‌تواند به بدن انسان منتقل شود اما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این ویروس از انسان به انسان هنوز وجود ندارد.