کرمان‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی: نباید از واکسن بترسیم
کرمان‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی: نباید از واکسن بترسیم

🔻کرمان‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی: نباید از واکسن بترسیم/ در خصوص واکسن روسی متخصصین، دسترسی شفافی به جزئیات تولید آن نداشته‌اند/ هر اتفاقی که رخ دهد، سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی مجوز صادر شده، باشد 🔹در کنار ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران، صدور مجوز واردات واکسن از روسیه، مناقشاتی را در […]

🔻کرمان‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی: نباید از واکسن بترسیم/ در خصوص واکسن روسی متخصصین، دسترسی شفافی به جزئیات تولید آن نداشته‌اند/ هر اتفاقی که رخ دهد، سازمان غذا و دارو باید پاسخگوی مجوز صادر شده، باشد

🔹در کنار ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران، صدور مجوز واردات واکسن از روسیه، مناقشاتی را در میان متخصصان و البته افکار عمومی به دنبال داشته است. در همین رابطه، حسین کرمان‌پور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: در وهله اول باید بپذیریم که واکسن، اساسا بدتر از خود ویروس کرونا نیست. همه تلاش‌ها از سوی مردم، جامعه پزشکی و کادر درمان، وزارت بهداشت و دولت در این راستا بوده که آمار مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ تا حد امکان پایین بیاید. به هر حال، آمار جان باختن افراد، هنوز هم در جامعه ایران بالا بوده و آمار اعلام شده رسمی به اذعان مقامات وزارت بهداشت باید، حداقل دو برابر تلقی شود.

🔹بنابراین، هر واکسنی که از پروتکل‌های تعریف شده گذر کرده باشد، دست کم سیستم ایمنی را تحریک کرده و در برابر کرونا، ایمنی مختصری را در بدن افراد ایجاد می‌کند. بر این اساس، نباید چندان خودمان را درگیر استفاده از یک نوع مشخصی از واکسن کنیم. این ترس و واهمه‌ای که ما در رسانه‌های دولتی و غیردولتی‌مان از واکسن ایجاد کردیم، آینده‌ خوشی به دنبال نخواهد داشت. حتی اگر این واکسن، یک واکسن ایرانی باشد.

🔹در مجموع نباید از واکسن بترسیم. حال چه این واکسن، روسی، چینی یا چه آمریکایی باشد. واکسن‌ها بر اساس پروتکلی ساخته می‌شوند که نوعا به آن شکلی که در خبرهای ما آمده، آسیب‌زننده و خطرساز نیست. وقتی واکسنی به ۱۴ نفر تزریق شود، ممکن است که یک نفر مثلا، عطسه کند، وقتی به ۱۴۰ نفر تزریق کنید، ممکن است که ۱۰ نفر عطسه کنند و این رقم و میزان عوارض واکسن‌ها به تناوب افزایش تعداد تزریق به شکل طبیعی بیشتر خواهد بود.

🔹در خصوص این واکسن، اشکالی که وجود داشته، این است که دانشمندان و طالبان متخصص علم، دسترسی شفافی به جزئیات تولید آن نداشته و امکان قضاوت ندارند. اینکه، فرد متخصصی به مانند دکتر محرز به اطلاعات واکسن روسی دسترسی نداشته اصلا خوب نیست. به هر حال، ایشان یک مرجعی است که مورد وثوق بسیاری از مردم است. کما اینکه این مسئله را در خصوص شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز شاهد هستیم.

🔹خب عزیزان! بالاخره باید یک سری اطلاعات را همزمان در اختیار متخصصین رشته‌های متخلف قرار دهید تا خیال مردم، آسوده شده و نگرانی هم از بابت این مسئله نداشته باشند. آن چه من از دوستان در سازمان غذا و دارو کسب اطلاع کردم، ظاهرا تنها دو شرکت، موفق به ارائه اطلاعات به این سازمان شده‌اند تا پس از مطالعه، امتیاز لازم را کسب کنند. سازمان غذا و دارو، یک سازمان دولتی، ولی مرجع پاسخگو برای صدور مجوز برای واکسن است و ما مرجع دیگری برای صدور مجوز در این باره در کشور نداریم. به هر حال، سازمان غذا و دارو برای واردات واکسن روسی مجوز صادر کرده و باید پاسخگوی آن باشد. هر اتفاقی که رخ دهد، این سازمان باید پاسخگوی مجوز صادر شده، باشد.

🔹خواهش من این است که واکسن را از زاویه علمی آن خارج نکنید، واکسن، یک موضوع سیاسی نیست. اطلاعات واکسن‌ها باید در دسترس متخصصینی نظیر دکتر محرز باشد تا بتوانند در خصوص آن مطالعه داشته و نظر تخصصی و فنی خود را در خصوص آن ارائه کنند. واکسن، یک مسئله کاملا علمی بوده و موضوع سیاسی یا مذهبی نیست که گفته شود، استفاده کنیم یا نکنیم.

🔹اینکه الان تا حدودی از حرف شنوی نسبت به توصیه پزشکان کاسته شده، ماحصل حملاتی است که در سالیان اخیر به جامعه پزشکی کرده‌ایم. مدام گفتیم که این رفتار را نکنید، سلامت بازیچه نیست و اصولا نباید نگاه سیاسی به آن داشت.

🔹شما اگر هر پیچ رادیو را که باز کنید، گفته می‌شود که امروز ۵ نفر بر اثر استفاده از واکسن فایزر، ۱۰ نفر بر اثر تزریق مدرنا و فلان تعداد بر اثر استفاده از واکسن آکسفورد جان خود را از دست داده‌اند. خب! وقتی اطلاعات درباره واکسن را اینگونه بد به افکار عمومی ارائه می‌دهیم، مردم نسبت به هر واکسنی بدبین خواهند شد. اگر فردا واکسن فایزر یا حتی واکسن ایرانی هم عرضه شود به دلیل همین شیوه اطلاع‌رسانی، ممکن است که مردم نسبت به استفاده از آن تردید داشته باشند