رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان ؛ منطقه آزاد ارس سکوی صادارت ایران به اوراسیا و اتحادیه اروپا
رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان ؛ منطقه آزاد ارس سکوی صادارت ایران به اوراسیا و اتحادیه اروپا

🔻رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان ؛منطقه آزاد ارس سکوی صادارت ایران به اوراسیا و اتحادیه اروپا 🔸رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان گفت: ایران می تواند از منطقه آزاد ارس به عنوان سکوی صادارت خود به کشورهای حوزه اوراسیا و اتحادیه اروپا بهره مند شود. 🔸به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد […]

🔻رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان ؛
منطقه آزاد ارس سکوی صادارت ایران به اوراسیا و اتحادیه اروپا

🔸رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان گفت: ایران می تواند از منطقه آزاد ارس به عنوان سکوی صادارت خود به کشورهای حوزه اوراسیا و اتحادیه اروپا بهره مند شود.

🔸به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، گاگیک ماکاریان در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: باید نقشه راهی ترسیم شود تا به بهترین شکل از مسیر منطقه آزاد ارس برای صادرات استفاده شود.

🔸ماکاریان افزود: در اتحادیه اروپا بیش از ۷۶۰ کالا با تعرفه صفر وارد اتحادیه می شود با توجه به عضویت کشور ارمنستان در اتحادیه اروپا و اوراسیا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد عملیات تولید این کالاها در ارمنستان و بخشی از آن می تواند در منطقه آزاد ارس تولید شود.

🔸وی وجود منطقه آزاد ارس را به لحاظ نزدیکی به ارمنستان راهکار بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری بین دو کشور دانست و عنوان کرد: در این راستا ضروری است پایانه مرزی نوردوز به عنوان تنها مرز رسمی بین دو کشور ساماندهی شود.

🔸ماکاریان افزود: برگزاری اجلاس همکاری‌های بین بخشی مابین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان می‌تواند در راستای افزایش همکاری‌های بین بخشی موثر باشد.

🔸وی گفت: در کشور ارمنستان قوانین خاصی برای مناطق آزاد وجود دارد که دولت سعی دارد این قوانین را تسهیل کند و امیدواریم منطقه آزاد مغری که نزدیک ترین منطقه آزاد این کشور به ایران می باشد در آینده نزدیک فعالیت خود را شروع کند.

🔸رئیس اتحادیه کارفرمایان ارمنستان یادآور شد: ما با اعتقاد به اینکه مناطق آزاد محلی برای انتقال دانش هستند سعی به افزایش تعاملات با منطقه آزاد ارس داریم و فعالان اقتصادی ارمنستان تمایل زیادی به همکاری در ارس دارند و در صورت تحقق آن، یک تجربه عالی برای ما خواهد بود

🔸محسن نریمان نیز در این نشست ضمن ابراز علاقمندی به تجارت با کشور ارمنستان گفت: بر اساس مصوبه مجلس برقراری تعاملات و ارتباطات تجاری و اقتصادی منطقه آزاد ارس به عنوان تنها مرز زمینی مشترک با کشور ارمنستان جهت حضور در بازار کشورهای اوراسیا با این کشور یک ضرورت است و بر اساس قانون از این فرصت استفاده می کنیم تا بصورت برد برد تعامل اقتصادی مناسبی داشته باشیم.
نریمان یادآور شد: در راستای رونق و توسعه تجارت بین دو کشور، برای ۵۰۴ قلم کالای ایرانی از سوی دولت ارمنستان و ٣٦٠ قلم كالاي ارمنستان از طرف ايران تعرفه ترجيهي اعلام شده است.

🔸نریمان با اشاره به اینکه مرز خشکی نوردوز یک امتیاز بزرگ برای منطقه آزاد ارس است گفت: در دوران اوج کرونا، مرز نوردوز جزو نوادر مرزهای جهان بود که تعطیل نشد و کشور ارمنستان در تامین الکل بعنوان ماده اولیه کارخاجات تولید کننده مواد ضدعفونی کمک های قابل توجهی به ارس نمود.

🔸وی همچنین در خاتمه خاطرنشان کرد: در کشورما مناطق آزاد جهت تسهیل تجارت با کشورها در مرزها ایجاد شده اند از همین رو علیرغم اینکه تحریم ها بر این مناطق نیز تاثیر دارد ولی قوانین حاکم در مناطق آزاد کشور بمراتب سهل تر از سرزمین اصلی است و مشوق های ویژه ای جهت جذب سرمایه گذاری و صادرات وضع شده است.