تاثیر مسیرگشائی در ترافیک شهری مراغه تایسیز نیوز- توسعه شهری یک مفهوم بسیار گسترده و فراگیر است به نحوی که توسعهیافتگی یک شهر تنها با اجرای یک حرکت تکبعدی توسعهای قابل دستیابی و ارزیابی نیست. در یک بیان اجمالی، شهری توسعه یافته است که در تمام زمینههای مرتبط با توسعهیافتگی شهری حرکت رو به جلو […]
تاثیر مسیرگشائی در ترافیک شهری مراغه
تایسیز نیوز- توسعه شهری یک مفهوم بسیار گسترده و فراگیر است به نحوی که توسعهیافتگی یک شهر تنها با اجرای یک حرکت تکبعدی توسعهای قابل دستیابی و ارزیابی نیست.
در یک بیان اجمالی، شهری توسعه یافته است که در تمام زمینههای مرتبط با توسعهیافتگی شهری حرکت رو به جلو و نتیجهبخش داشته است.
شهری توسعه یافته است که سرانه فضای سبز و دسترسی راحت به آن رعایت شود، از نظر زیست محیطی به استانداردهای جهانی برسد یا نزدیک باشد، حمل و نقل عمومی مناسب و روان داشته باشد، سرانهها و کاربریهای عمومی آن در حد استاندارد موجود بوده و قابل بهرهبرداری باشد.
همچنین باید خدمات شهری و تنظیف شهر در حد قابل قبول انجام شود، فرهنگ شهری و شهروندی جاری و ساری باشد، حقوق شهروندی در حد بالائی رعایت شود و اصول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در آن اجرا شود.
با چنین تعاریفی، یکی از اصول اساسی و شروط لازم برای توسعهیافتگی، توسعه زیرساختها به ویژه توسعه معابر موجود و ایجاد معابر جدید در این کهنشهر است.
«علیرضا جدیدیان» معاون شهرسازی شهرداری مراغه میگوید: افزایش جمعیت شهری و مهاجرت روستائیان به مناطق شهری، افزایش روزافزون تعداد خودروهای شخصی و تراکم کاربریهای عمومی در نقاط خاص شهر مراغه که باعت ایجاد تراکم جمعیتی شده، مهمترین عامل ترافیکزا در این کهنشهر است.
به گفته وی توجه و برنامهریزی در خصوص رفع مشکل ترافیک، امروزه از مهمترین اقدامات شهرداریها بوده به نحوی که حمل و نقل و ترافیک یکی از وظایف تعریف شده شهرداریها در بودجه مصوب و سالانه است.
«جدیدیان» اضافه کرد: اقداماتی چون نصب علائم راهنمائی و رانندگی، چراغهای راهنمائی و رانندگی، خط کشی معابر، تغییر جهت عبوری معابر و یک طرفه کردن آنها و اقدامات مشابه برنامههایی است که در راستای کنترل ترافیک در شهرها انجام میشود.
به گفته وی یک اقدام مهم کالبدی در شهرسازی که نقش بسیار مهم و بسزائی در روانسازی ترافیک و سهولت دسترسی شهری دارد، توسعه معابر و دسترسیهای جدید در داخل شهر است.
«شهرام مروتی»، شهردار مراغه نیز بیان کرد: تعریض معابر کمعرض موجود و اجرای معابر جدید باعث پخش ترافیک در نقاط و معابر مختلف شهر شده و بهبود دسترسی سواره را به همراه خواهد داشت.
وی افزود: نمونههای اجرا شده اینگونه پروژهها به ویژه در هسته مرکزی هماکنون به نحو احسن به ایفای نقش پرداخته و شهر با تصور نبود این معابر مطمئنأ شهری به بنبست رسیده خواهد بود؛ ضمن توجه به اینکه گذر موسوی، خیابان شهردار اسماعیلی، خیابان انقلاب شمالی و جنوبی هماکنون شاهراههای درونشهری مراغه هستند.
به گفته «مروتی» اجرای معابر جدید از جمله ۴۵ متری سردار سلیمانی، ۳۵ متری میدان رسالت تا الغدیر که اخیرأ اجرا شد نیز به نوبه خود در حال نقشآفرینی در ترافیک و دسترسی شهری است.
شهردار مراغه این را هم بیان کرد: هماکنون نیز اجرای پروژههایی چون ۴۵ متری پژوهش و به زودی ۶۰ متری عشرتآباد و ادامه ۴۵ متری به شهرک امام حسن(ع) از اقدامات آیندهنگرانه جهت توسعه معابر و دسترسی و روانسازی ترافیک شهر مراغه هستند که شهرداری به طور جد در حال پیگیری اجرای آنهاست.
«مروتی» ابزار امیدواری کرد که در سایه همکاری و همراهی پرسنل شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر، شاهد تحقق اینگونه اهداف و وظایف در شهر و شهرداری باشیم.