تحقق نجات بافت حاشیه‌نشین تبریز با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی
تحقق نجات بافت حاشیه‌نشین تبریز با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی

توسط شهرداری منطقه ۱۰ تبریز انجام شد؛ تحقق نجات بافت حاشیه‌نشین تبریز با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی رفع معضلات و محرومیت‌زدایی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین یکی از معضلات و مسائل پیش‌ روی کلانشهرها است که بسته به شرایط آن شهر، نسخه‌های مختلفی برای ساماندهی این مناطق پیچیده می‌شود. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از شهریار، […]

توسط شهرداری منطقه ۱۰ تبریز انجام شد؛

تحقق نجات بافت حاشیه‌نشین تبریز با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی

تحقق نجات بافت حاشیه‌نشین تبریز با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی

رفع معضلات و محرومیت‌زدایی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین یکی از معضلات و مسائل پیش‌ روی کلانشهرها است که بسته به شرایط آن شهر، نسخه‌های مختلفی برای ساماندهی این مناطق پیچیده می‌شود.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از شهریار، یکی از راهکارهای موجود برای خارج کردن بافت فرسوده و حاشیه‌نشین از بن‌بست و ایجاد ارزش‌افزوده در آن مناطق، پروژه‌های مسیرگشایی است.

مسیرگشایی‌ها علاوه بر اینکه یک پروژه مسیرگشایی از لحاظ ترافیکی برای مردم آن خیابان یا منطقه یا حتی تمام مردم شهر تاثیر دارد، زمینه‌های رفع محرومیت را هم فراهم می‌کند.

ایجاد مسیرهای جدید برای تسهیل دسترسی ساکنان بافت حاشیه و یا فرسوده شهر به معابر اصلی و مراکز اجتماعی و تفریحی، اهمیت فراوانی برای مدیریت شهری دارد و از چند جنبه مهم می‌توان به این موضوع پرداخت کرد.

بر همین اساس شهرداری منطقه ۱۰ تبریز پروژه‌های مسیرگشایی را در دوره جدید مدیریت شهری با جدیت آغاز کرده‌ است و چندین رشته مسیرگشایی در دست اجرا دارد که در این گزارش آخرین وضعیت مسیرگشایی‌های در دست اقدام این منطقه بررسی شده است.

مسیرگشایی خیابان شهید اسماعیلی ( محله علی بقال)

شهردار منطقه ۱۰ تبریز با ابراز خرسندی از روند اجرایی برخی از طرح های مسیرگشایی این منطقه در ماه های گذشته، از افتتاح قریب الوقوع مسیرگشایی خیابان شهید اسماعیلی که چند سال بلاتکلیف مانده بود خبر می‌دهد.

موسی زارعی در مورد فعالیت‌های تملک مسیرگشایی محله شهید اسماعیلی می‌گوید: تعداد املاک واقع در پروژه مسیرگشایی شهید اسماعیلی، ۸۲ ملک بود که تمامی املاک واقع در مسیر تملک و مسیرگشایی این محله کامل شده است.

وی ادامه می‌دهد: پروژه مسیرگشایی محله شهید اسماعیلی با ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه تملک و اجرا توسط شهرداری منطقه ۱۰ تبریز به اتمام رسیده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

زارعی با بیان این‌که ۲۴ متری محله شهید اسماعیلی یکی از مهمترین پروژه‌های مسیرگشایی منطقه ۱۰ و جزو مسیرهای طرح تفصیلی است، می‌افزاید: این مسیرگشایی با طول ۳۳۰ متر یکی از مهم‌ترین مسیرهای شهر تبریز در تسهیل تردد شهروندان و وسایل نقلیه عمومی بوده و موجب اتصال میدان اتحاد به سعدآباد شده و علاوه بر تاثیرات بسزای ترافیکی موجب تسهیل عبور و مرور شهری، تردد شهروندان و اهالی محل شده و ارزش افزوده قابل توجهی به این منطقه کم‌برخوردار به ارمغان می‌آورد.

مسیرگشایی‌ ۴۵ متری انقلاب

یکی دیگر از بزرگترین پروژه‌های مهم ایجاد راه ارتباطی امتداد ۴۵ متری انقلاب به کوثر شرقی و کوثرشرقی به ترلان دره‌سی و اتوبان پاسداران، طرح مسیرگشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب به پاسداران است که نقش حیاتی و سازنده در کاهش ترافیک این بخش از شهر را دارد و با توجه به موقعیت مکانی، این پروژه از لحاظ ترافیکی حائز اهمیت است.

اجرای مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب جزو بزرگ‌ترین و مهمترین پروژه مسیرگشایی در بین مناطق دهگانه شهرداری تبریز به لحاظ ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین محسوب می‌شود که آرزوی چندین دهه‌ای ساکنان بوده به صورت مستمر توسط مدیریت شهری رصد می‌شود.

موسی زارعی شهردار منطقه ۱۰ در توضیح جزئیات این پروژه با بیان اینکه اتمام مسیرگشایی در حال اجرای ۴۵ متری انقلاب می‌تواند گره‌گشایی خوبی در معابر ایجاد کند، می‌گوید: روند اجرایی تملک و آزادسازی املاک و واحدهای واقع در مسیر این پروژه به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر در حال انجام است که از مجموع ۳۳۰ واحد مسکونی در این مسیر، در فاز اول این پروژه تاکنون  ۴۵ واحد مسکونی تملک و تخریب شده است.

به بیان دیگر عملیات تخریب در این پروژه با پیشرفت ۷۵ درصدی همراه بوده و همچنین ۸۵  درصد نیز پیشرفت توافق برای تملک املاک موجود در مسیر این پروژه انجام یافته است و هزینه تملک‌های انجام یافته در این مسیرگشایی ۵۰۰ میلیارد ریال است.

نباید فراموش کرد، علاوه بر اهمیت و تاثیر بسزای اجرای پروژه‌های مسیرگشایی در نوسازی و بهسازی بافت‌های قدیمی و نیز ساماندهی علمی و اصولی به سکونتگاه‌های غیر رسمی در پروسه بازآفرینی شهری، این قبیل پروژه‌ها در حوزه مدیریت بحران نیز قابل توجه هستند، به طوری که در سایه اجرای این پروژه‌ها، امکان خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مناطق و محلات شهری در مواقع بروز بحران، با راحتی و سرعت بیشتری امکان‌پذیر می‌شود.

زارعی می‌افزاید: تسهیل تردد، نوسازی و احیاء بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری، رونق اقتصادی محلات، کمک به روان‌سازی ترافیک، خروج محلات و معابر شهری از بن بست چندین ساله و رفع خطر از محلات و مناطق شهری از اهداف و مزایای اجرای طرح‌های مسیرگشایی به شمار می‌رود.