روان سازی ترافیک شهرهای جنوبی آذربایجانشرقی با تکمیل کنارگذر ایلخچی تایسیز نیوز- کنارگذر ایلخچی در مسیر تبریز – آذرشهر از طرح های مهم راهسازی آذربایجانشرقی است که با حدود ۱۷ سال از زمان آغاز آن در صورت تکمیل و بهره برداری میتواند نقش بسزایی در روان سازی ترافیک عبوری به شهرهای جنوبی استان و کاهش […]
روان سازی ترافیک شهرهای جنوبی آذربایجانشرقی با تکمیل کنارگذر ایلخچی
تایسیز نیوز- کنارگذر ایلخچی در مسیر تبریز – آذرشهر از طرح های مهم راهسازی آذربایجانشرقی است که با حدود ۱۷ سال از زمان آغاز آن در صورت تکمیل و بهره برداری میتواند نقش بسزایی در روان سازی ترافیک عبوری به شهرهای جنوبی استان و کاهش تصادفات جادهای در این مسیر ایفا کند.
جاده تبریز – آذرشهر، سالانه بار ترافیکی حدود ۳۰ میلیون تردد خودرویی شهرهای جنوبی آذربایجان شرقی را تحمل می کند که عبور این حجم از خودروها از داخل شهر ایلخچی موجب ترافیک سنگین در برخی ساعات روز در این مسیر می شود و برای رفع این معضل ترافیکی، سهولت تردد رانندگان و مسافران و کاهش زمان سفر، طرح کنارگذر ایلخچی تعریف و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.
اجرای این پروژه در مقاطع زمانی مختلف به علت بروز برخی مشکلات از جمله عدم تملک اراضی روستاییان واقع در مسیر طرح، بدهی به پیمانکار و عدم تخصیص اعتبار لازم، تعطیل یا نیمه تعطیل شد ولی از سال ۱۴۰۱ روند اجرایی این پروژه جان دوباره ای گرفت و هم اکنون بیش از ۶۰ درصد از عملیات خاکبرداری، خاکریزی و زیرسازی و آسفالت کل طرح اجرا شده است.
جاده تبریز – ایلخچی – آذرشهر به عنوان شاهراه اتصال راه های ارتباطی غرب کشور و شهرستان های جنوب استان به تبریز و بالعکس به شمار می رود و بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از این مسیر تردد می کنند به طوری که بر اساس آمار مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، این مسیر در هفت ماه سال جاری با ثبت بیش از ۲۱ میلیون تردد خودرویی در رتبه دوم مسیرهای پرتردد استان قرار گرفته است.
بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راهسازی، قرارداد اولیه کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شده است و در سال ۱۴۰۲ تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه مصوب شد و هم اکنون تکمیل و بهره برداری کامل آن به حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به نقش و اهمیت پروژه کنارگذر ایلخچی در روان سازی ترافیک و کاهش تصادفات جاده ای مربوط به تردد خودروهای شهرهای جنوبی استان به تبریز، گفت: طول کلی پروژه با احتساب رمپ و لوپ ها ۱۱ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن تاکنون به حدود ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
«سیداحمد موسوی»، افزود: طول کنارگذر ایلخچی بدون لحاظ تقاطع های غیرهمسطح در ورودی و انتهای پروژه، حدود هشت کیلومتر است که عملیات اجرایی آن با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در جریان است.
وی با بیان اینکه این پروژه هم اکنون به علت بدهی بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به پیمانکار به حال نیمه تعطیل درآمده استپروژه کنارگذر ایلخچی اکنون به علت بدهی بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به پیمانکار نیمه تعطیل است، اظهار کرد: عدم پرداخت مطالبات پیمانکار موجب کندی روند اجرایی این پروژه شده است.
موسوی، ادامه داد: در زمان کنونی برای رفع مشکل این پروژه و پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکار، موافقت نامه اجرای پروژه با اعتبار یک هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در مراحل ثبت قرار دارد.
وی اعلام کرد: در صورت تامین این اعتبار، باند آذرشهر به تبریز کنارگذر ایلخچی تا خرداد ماه سال آینده زیربار ترافیک می رود و در صورت تخصیص حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز باند تبریز به آذرشهر این پروژه تا هفته دولت یا پایان شهریور به بهره برداری می رسد.
مسوول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانشرقی با بیان اینکه جاده تبریز – ایلخچی از مسیرهای پرتردد استان به شمار می رود، گفت: از ابتدای سال جاری تا اول آبان ماه بیش از ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تردد خودرو در این مسیر ثبت شده است.
«حسین بلوکی» افزود: تردد این حجم از خودروهای سبک و سنگین در این مسیر موجب بروز ترافیک و در برخی موارد بروز تصادفات جاده ای در این جاده می شود.
وی اظهار کرد: در این بازه زمانی مسیر رفت و برگشت کنارگذر جنوبی شهید کسایی(باسمنج- تبریز) و (تبریز- باسمنج) با ثبت بیش از ۲۵ میلیون تردد، پرترددترین مسیر استان بود.
مسوول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانشرقی گفت: در هفت ماه سال جاری بیش از ۲۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در جادههای استان تردد کردند که این تعداد تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.
بلوکی، با بیان اینکه این تعداد تردد توسط ۹۸ دستگاه ترددشمار آنلاین ( برخط ) در راه های مختلف استان ثبت شده است، ادامه داد: از کل تردد ثبت شده در جاده های مختلف استان، ۱۲ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۸ درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک است.
از تردد ثبت شده در جاده های آذربایجان شرقی، ۱۲ درصد مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۸ درصد مربوط به وسایل نقلیه سبک است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجانشرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است، یادآور شد: مسیر رفت و برگشت تبریز- صوفیان با بیش از ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در رده سوم پرترددترین مسیرهای استان بوده و مسیرهای رفت و برگشت آذرشهر- ایلخچی و آزادراه تبریز- زنجان از دیگر مسیرهای پرتردد استان در سال جاری هستند.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به بروز ترافیک های سنگین در مسیر فعلی تبریز – آذرشهر و بالعکس گفت: تکمیل و بهره برداری از کنارگذر ایلخچی علاوه بر روان سازی بار ترافیکی این مسیر موجب کاهش زمان سفر بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می شود.
«جعفرصادق رستمی مهر»، افزود: با توجه به وجود شهرک های صنعتی و کارخانجات تولیدی و صنعتی در مسیر تبریز – آذرشهر و حجم بالای تردد خودروهای عبوری جنوب استان از این مسیر، تکمیل این پروژه نقش بسزایی در تسهیل تردد رانندگان و مسافران در این مسیر ایفا خواهد کرد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: اجرای هر کیلومتر راه اصلی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال و هر کیلومتر بزرگراه حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تخصیص اعتبارات ناچیز سالانه، کفاف حجم عملیات این پروژه را نمی دهد.
رستمی مهر، با اشاره به طلب یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی پیمانکار این پروژه، ادامه داد: تکمیل و بهره برداری از کل پروژه بزرگراه یا کنارگذر ایلخچی به حدود چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اهالی روستای واقع در مسیر این پروژه در عملیات تملک اراضی با این اداره کل و پیمانکار پروژه همکاری کردند، یادآور شد: هم اکنون مشکلی در تملک اراضی این پروژه وجود ندارد و حدود ۱۰ درصد از عملیات خاکی، ۳۰ درصد عملیات خاکریزی و کمتر از ۵۰ درصد عملیات آسفالت این پروژه باقی مانده است که پس از اجرای این عملیات ها، مراحل ایمنی راه نیز با نصب سریع تجهیزات انجام خواهد شد.