پشت پرده کمبود بلیت هواپیما چیست؟ بلیت هواپیما نیست؛ این جمله کوتاه را این روزها زیاد شنیدهایم اما علت اصلی این اتفاق که هر سال در آستانه نوروز تکرار میشود، چیست؟ صنعت هوایی کشور این روزها حال خوشی ندارد. از نگاه کارشناسان، صنعت هوایی ایران چوب اقتصاد دستوری را میخورد. آنها میگویند دخالت دولت در […]

پشت پرده کمبود بلیت هواپیما چیست؟
بلیت هواپیما نیست؛ این جمله کوتاه را این روزها زیاد شنیدهایم اما علت اصلی این اتفاق که هر سال در آستانه نوروز تکرار میشود، چیست؟
صنعت هوایی کشور این روزها حال خوشی ندارد. از نگاه کارشناسان، صنعت هوایی ایران چوب اقتصاد دستوری را میخورد. آنها میگویند دخالت دولت در قیمتگذاری بلیت پروازها، راه را برای توسعه ناوگان و استفاده مناسب از ظرفیتهای فرودگاهی کشور بسته است.
این تنها نتیجه دستکاری قیمتها نیست، بلکه کاهش قدرت ارائه خدمات توسط ایرلاینها، افزایش دلالبازی در بازار بلیت، زمینگیرشدن هواپیماها و کاهش عرضه بلیت هواپیما به دلیل فرسودهشدن ناوگان و در نتیجه، افت جدی دسترسی مسافران به بلیت ازجمله تبعات دخالت دولت در قیمتهاست.
این در حالی است که با افزایش زیان شرکتهای هواپیمایی، ناشی از قیمتگذاری دستوری، دو قشر بیشترین سود را بردهاند و بازنده اصلی علاوه بر شرکتهای هواپیمایی، مسافران در مسیر هوایی هستند؛ دو گروهی که بهعنوان عوامل اصلی کمبود جدی بلیت هواپیما شناخته میشوند: مسئولان و دلالها!