مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی گفت: ۳۷ درصد دانشآموزان متوسطه استان در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند. به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از فارس،جعفر پاشایی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف برنامه دارد و حوزه تعلیم و تربیت نیز به لحاظ گستردگی و تاثیرگذاری در […]
به گزارش تایسیز آذربایجان به نقل از فارس،جعفر پاشایی اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی در حوزههای مختلف برنامه دارد و حوزه تعلیم و تربیت نیز به لحاظ گستردگی و تاثیرگذاری در متن و بطن جامعه دارای برنامههای اساسی است.
وی افزود: آن چیزی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان برنامه تدوینی و مصوب در مجلس شورای اسلامی در ۶ برنامه قرار گرفته است که در آن به یک نکته سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور که به تعبیر دیگر قانون اساسی آموزش و پرورش کشور اشاره میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اهدافی در این قانون برای حوزههای مختلف طراحی شده است، گفت: دانشآموز از دوران پیش دبستانی تا آخر متوسطه زیر نظر آموزش و پرورش است و از این رو بنده معتقدم نظام آموزش و پرورش با وجود همه محدودیتها و تنگناهای موجود دستاورهای خوبی داشته و خوشبختانه در بخشهای مختلفی طبق سند تحول بنیادین تلاش بر تربیت دانشآموز دینی، علمی و اجتماعی کند.
تربیت دانشآموزان در سه بخش دین، اجتماع و علم
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به حیات طیبه در راستای سه نکته تربیت دانشآموز دینی، اجتماعی و علمی اشاره شده که میخواهد در سالهای آتی جامعه که دانشآموزان امروز نقشآفرینی خواهند کرد، بتوانند این نقش خود را در مدرسه یاد گرفته و تربیت شوند.
پاشایی خاطرنشان کرد: ما میخواهیم یک دانشآموز بعد از پایان مدرسه بتواند در راستای قالب محتوایی درسی بتوانند آنها را به خوبی کسب کرده و در آینده عملیاتی کنند.
وی با تاکید به اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام اسلامی است از این رو نقش تربیت دانشآموز دینی بسیار پراهمیت است، گفت: در منابع و متون به شدت روی تربیت دانش آموزی در تراز جمهوری اسلامی تاکید شده است تا بتواند در دنیای کنونی و در زوایای مختلف مدافع دین ناب محمدی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: دینداری اهمیت زیادی دارد و باید به دینخوانی و دینیاری نیز بسیار توجه شود و هدف اصلی دستگاه تعلیم و تربیت این است که با هدف تربیت دانشآموز دینی پیش رفت.
وی بیان کرد: ما در بخش تعلیم و تربیت مشکل داریم و امیدواریم مشکلات دولت حل شود و در راستای نارساییهای موجود تلاش کند و به تبع آن مشکلات آموزش و پرورش نیز حل شود.
میتوان خروجی عملکرد آموزش و پرورش را در جامعه دید
پاشایی اذعان داشت: میتوان خروجی عملکرد آموزش و پرورش را در جامعه دید به طوریکه دانشآموزان در عرصههای مختلف دنیا از جمله المپیادهای علمی، دینی و غیره موفق بوده که ناشی از تربیت در مکتب آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: عنصر اصلی دستگاه تعلیم و تربیت معلمان هستند که تلاش فراوانی برای تربیت دانشآموز با سه عنصر اجتماعی، علمی و دینی میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ابراز کرد: یک قسمت حوزه تعلیم و تربیت در مبنای آموزش و پرورش گسترش دانش است و وظیفهای که به آموزش و پرورش محوّل شده این است که باسوادی را به شکل عمومی پوشش دهد.
وی افزود: موضوعی که تعبیر میشود، دانایی و دارایی است که ما را وامیدارد ابتدا آن را تعقیب کنیم زیرا ما بنابه تعهد ذاتی در مقابل ملت ایران و مجامع بینالمللی باید میزان باسوادی را بالا ببریم.
شاخص باسوادی فقط خواندن و نوشتن نیست بلکه سواد چندگانهای مطرح است
پاشایی اذعان داشت: قبلاً شاخصهای باسوادی خواندن، نوشتن و حساب کردن بود که الان سواد چندگانه مطرح شده است به طوریکه در سواد چندگانه موضوع کارآفرینی نیز به نوعی نهفته است.
وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین بخش تقویت رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش در آموزش و پرورش پرداخته میشود، افزود: ورود جدی و تخصصی به رشتهها در دانشگاهها مطرح میشود ولی به لحاظ اینکه بعد از کسب سواد عمومی یک هدایت تحصیلی وجود دارد، در آن موضوع فنی و حرفهای و کار و دانش به شکل جدی پیگیر میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: طبق آمار استان موضوعات ساماندهی رستههای فنی و حرفهای و کار و دانش استان با میانگین کشوری همتراز بوده و حتی در برخی نکات از میانگین کشوری بالا هستیم.
۳۷ درصد دانشآموزان استان در هنرستانها تحصیل میکنند
وی متذکر شد: ۳۷ درصد دانشآموزان متوسطه استان در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.
پاشایی اضافه کرد: دانشآموزان با ورود به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش به شکلی میتوان آنها را تقویت کرد و تحویل جامعه داد و اگر بخواهیم این دانشآموزان به صورت تخصصی وارد شود بر عهده وظایف دانشگاههاست.
وی بیان کرد: با توجه به موانعی از قبیل اقتصاد آموزش و پرورش به لحاظ اینکه بخواهیم به رشتههای فنی و کار و دانش فقط با بودجه تخصیص یافته تقویت کنیم، امکان پذیر نیست و باید تعاملات بسیار با تکنولوژیهای روز، کارخانجات و تنوع حرفهها و شغلها را داشت.
بودجه آموزش و پرورش برای تقویت رشتههای کار و دانش و فنی و حرفهای کافی نیست
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: رویکرد اصلی دستگاه تعلیم و تربیت در راستای تقویت رشتههای فنی و کار و دانش بوده ولی بودجه آموزش و پرورش برای این منظور کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و دانشگاهها انسانای موفق زیادی را تربیت میکند و دولت نیز کارهای زیادی انجام میدهد، تصریح کرد: در حوزههای مختلف مهندسی، ساخت تجهیزات، انرژی اتمی و کارخانجات میتوان خروجی کار تعلیم و تربیت و دانشگاهها را مشاهده کرد.
پاشایی با بیان اینکه اگر بتوانیم بسترها را فراهم کنیم، دانشآموزان نیز میتوانند در آینده نقشآفرینی کنند، گفت: اگر ظرفیتهای موجود که در درون استان و کشور وجود دارد، توسط دستگاه و نهادی به کار گرفته شود همچنین ظرفیتهای خلاقیت و نوآوری با یکدیگر چفت و بست شود، میتوان افراد فارغالتحصیل بسیار موفق عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: در دوران تحریم بیشترین و فنیترین کارها در کشور انجام گرفت که توسط همین نسل جوان بود و میتوان گفت نظام جمهوری اسلامی رو به افقهای روشن در حال حرکت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی دستگاههای مسوول اخیراً توانسته در راستای سند تحول بنیادین و توصیههای ابلاغی مقام معظم رهبری حرکت کنند.
فعالیت هنرستانها مطابق با ملاحظات بومی تنظیم شده است
وی افزود: در حوزه کار و دانش و فنی حرفهای در چهار بخش از جمله صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات فعال هستند و زیرگروه این چهار بخش مطابق با ملاحظات بومی و منطقهای هر استان تنظیم شده است.
پاشایی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش آن اختیار لازم را به استانها داده که اگر ظرفیتی در رشتهای در استان وجود داشته، حتماً در آن منطقه آن رشته ایجاد شود و در مقابل اگر رشتهای اشباع شد، آن را حذف کنند.
امسال هدایت تحصیلی برخلاف سال قبل در آرامش کامل طی شد
وی اذعان داشت: در حال حاضر مردم نیز همراه با آموزش و پرورش هستند و حتی در سال اول هدایت تحصیلی نارساییهایی ایجاد شد ولی امسال استان آذربایجانشرقی در این بخش روند آرام، مستمر و موفق را پشت سر گذاشت به طوریکه در رشتههای کار و دانش و فنی حرفهای شاهد حضور دانشآموزان نمونه و زرنگ بودیم زیرا بحث اشتغال و فردای جامعه برای خانواده و خود دانشآموزان و دستگاه تعلیم و تربیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان متذکر شد: هنرستانهای آذربایجانشرقی در حوزههای فنی و کار و دانش آمادگی این را دارند که با ظرفیت خود در خدمت دانشآموزان و اولیا باشند.
برای تطبیق هنرستانها با آموزههای روز نیاز به تزریق منابع است
وی افزود: ما در هنرستانها معلمان بسیار خوب و هنرستانهای بهروز در اختیار داریم و البته اگر بخواهیم با آموزههای جدید کشور و خدمات همراهی کنیم، باید منابع جدید تزریق شود.
پاشایی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بسترهای لازم در هنرستانها ایجاد شد قطع به یقین مهارتهای بسیار زیادی را یک هنرجو کسب خواهد کرد و آمادگی ایفای نقش در جامعه را خواهد داشت.