انتقاد فرماندار بناب از عدم اختیار بانک‌های شهرستان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی
انتقاد فرماندار بناب از عدم اختیار بانک‌های شهرستان در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، امین رفیعی بعد از ظهر امروز در جلسه کار گروه اشتغال شهرستان بناب با بیان اینکه سیاست دولت ایجاد اشتغال روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست؛ اظهار داشت: متأسفانه در بحث پرداخت وام‌های اشتغال روستایی فرآیند اداری که طی می‌شود، طولانی بوده و با این روند […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، امین رفیعی بعد از ظهر امروز در جلسه کار گروه اشتغال شهرستان بناب با بیان اینکه سیاست دولت ایجاد اشتغال روستایی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست؛ اظهار داشت: متأسفانه در بحث پرداخت وام‌های اشتغال روستایی فرآیند اداری که طی می‌شود، طولانی بوده و با این روند امکان اشتغال روستایی مهیا نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی باید بوروکراسی اداری و پروسه پرداخت تسهیلات کاهش یابد؛ گفت: در این زمینه برای اجرای ۶۷ طرح در شهرستان و استان با تسهیلات ۲۹ میلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان سهم شهرستان طرح معرفی شد و با وجود اینکه سهم شهرستان ۱۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان تعیین شده است ولی تاکنون برای ۲۰ طرح ۶ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که تنها ۵۵ درصد برش شهرستان را شامل می‌شود.

بانک‌ها مانع ایجاد اشتغال روستایی 

رئیس کار گروه اشتغال شهرستان بناب همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان در سال‌های اخیر رتبه اول در تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات در زمینه اشتغال به خود اختصاص داده است؛ اذعان کرد: در بحث اشتغال فراگیر نیز ۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای اجرای ۱۳ طرح کشاورزی و ۱۰ طرح صنعتی در این شهرستان اختصاص یافته است ولی تاکنون از این میزان اعتبار تنها ۱۶۰ میلیون تومان آن توسط بانک‌ها پرداخت شده که ۲ درصد سهم شهرستان را شامل می‌شود و هنوز برش شهرستان جذب نشده است.

رفیعی تصریح کرد: چون این اعتبارات شناورند، از این رو احتمالاً این اعتبارات در روزهای آتی توسط شهرستان‌های دیگر جذب شود و این شرایط شایسته این شهرستان نیست.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب تأکید کرد: افرادی که متقاضی تکمیل طرح اشتغال هستند، ما مسئولان موظف هستیم مشکلات و موانع آنها را رفع کنیم.

رفیعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شعبات شهرستانی بانک‌ها اختیارات کافی برای پرداخت این تسهیلات را ندارند؛ گفت: بوروکراسی و پروسه طولانی اداری عامل مهم توقف پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر است.

معرفی ۱۱۲ طرح اشتغالزایی با میزان تسهیلات ۲۸ میلیارد تومان به بانک‌ها در شهرستان بناب

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بناب نیز در این جلسه با بیان اینکه ۱۱۲ طرح اشتغالزایی روستایی با میزان تسهیلات ۲۸ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان به بانک‌های شهرستان معرفی شده‌اند؛ گفت: تاکنون تسهیلات ۲۰ طرح پرداخت شده و ۲۰ طرح نیز مصوب شده و ۸۷ طرح نیز در دست بررسی است.

صمد اخلاصی اضافه کرد: از محل تسهیلات مشاغل خانگی کل اعتبار استان در سال ۹۶ چهل میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که ۵/۱ میلیارد تومان سهم شهرستان بناب بود و از مبلغ فوق تنها ۱۵ میلیارد تومان برای استان تخصیص یافت و سهم شهرستان از آن ۹۰۰ میلیون تومان بود که ۶۵۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت.

وی در ادامه کل اعتبارات استان در بحث مشاغل خانگی را در سال جاری ۳۸ میلیارد تومان اعلام و اظهار امیدواری کرد، کار گروه اشتغال استان با بررسی و ارزیابی عملکرد شهرستان‌ها نسبت به تخصیص اعتبار شهرستان‌ها اقدام کند.

گفتنی است، شهرستان ۱۴۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده و به دلیل وجود واحدهای تولیدی و صنعتی فراوان در آن یکی از شهرهای فعال استان در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان است.