به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از روابط عمومی بیمه سلامت آذربایجان شرقی، طاهر موهبتی با بیان اینکه انتظارات سازمان از دستگاه های بیمه ای فراتر از توان آنهاست، یادآور شد: در بسیاری از موارد ما به عنوان سیاستگذار اشکالاتی داشته ایم که به دلیل عدم توجه به مسائل محیطی به وجود آمده است و این […]
به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از روابط عمومی بیمه سلامت آذربایجان شرقی، طاهر موهبتی با بیان اینکه انتظارات سازمان از دستگاه های بیمه ای فراتر از توان آنهاست، یادآور شد: در بسیاری از موارد ما به عنوان سیاستگذار اشکالاتی داشته ایم که به دلیل عدم توجه به مسائل محیطی به وجود آمده است و این مشکلات نه با بخشنامه و آئین نامه بلکه با سعه صدر و از راه همدلی و صمیمیت با ارائه دهندگان خدمات قابل حل است.
وی بیان کرد: یکی از اشکالات وارد به سازمان بیمه سلامت ایرانیان که کمتر به آن توجه شده است، عدم تعامل و ارتباط نزدیک مسئولین با ارائه دهندگان خدمات که در اصل شرکای کاری ما هستند، است و این خلأ موجب دوری ما از همدیگر می شود.
رئیس هیئت مدیره بیمه سلامت ایران گفت: مهمترین هدف سازمان بیمه سلامت این است که پرداختهای خود را منظم کند و این امر میسر نمی شود مگر با کاهش هزینه ها و مصارف از یکسو و افزایش منابع از سوی دیگر.
وی همپوشانی را یکی از دغدغه های سازمان دانست و افزود: چند میلیون نفر همزمان هم از خدمات بیمه سلامت استفاده می کردند و هم از خدمات سازمان تامین اجتماعی که در این مدت توانستیم حدود دو میلیون نفر بیمه شده را رفع همپوشانی کنیم.
موهبتی تاکید کرد: کسانی که بیمه اجباری دارند، یعنی از حداقل دریافتی برخوردار هستند و نباید از خدمات بیمه رایگان برخوردار شوند و اکنون با همکاری بیمارستان ها افرادی که در آن واحد از هر دو بیمه استفاده می کنند، طی پذیرش در بیمارستان ها شناسایی و رفع همپوشانی می شوند. البته با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، می توان از همپوشانی بیمه ای جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: اینکه ما اقدام به حذف بیمه رایگان کردیم و بسیار نیز مورد هجمه قرار گرفتیم، یک عمل به حق و به جا بوده است. چرا که افرادی که پولدار هستند، نباید از بیمه رایگان استفاده کنند، زیرا، بیمه رایگان حق افراد نیازمند است.
موهبتی گفت: برای عبور از چالشها و تداوم خدمات بیمه سلامت باید منابع و مصارف مدیریت شده و از زیان انباشته جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه مدیریت تامین اجتماعی در شرایط مالی کنونی بسیار سخت شده و برای جلوگیری از مشکلات پیش رو باید هزینه های خود را مدیریت کنیم، اظهارداشت: با همه محدودیتهای ایجاد شده در کشور باید به سمت منطقی کردن مصرف برویم تا بر مشکلات فائق شویم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور اظهارداشت: در حالی که منابع به طور متوسط ۲۶ درصد رشد داشته مصارف ما ۴۱ درصد رشد داشته که این وضع نگران کننده است.
وی افزود: زیان انباشته سازمان بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال بود که در صورت منتشر نشدن اوراق این زیان به ۱۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال افزایش می یافت لذا امروز باید منابع و مصارف در سازمان مدیریت و کنترل شود تا خدمات ادامه یابد.
وی گفت: نبود ریشه متوازن منابع و مصارف، نبود تامین منابع مورد نیاز در مقاطع زمانی مختلف از زمان شروع طرح بیمه رایگان، همپوشانی، تصویب طرح های کارشناسی نشده و تحمیل آن به سازمان از مشکلات اساسی ما است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته گذشته بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کسری داشتیم و اگر با همین روش جلو برویم دچار کسری بیشتری می شویم و این رقم در سال ۱۴۰۰ شاید به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.
موهبتی، یکی از اولویت های سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ را استقرار سازمان الکترونیک دانست و گفت: تدوین راهنماهای بالینی در راستای مدیریت هزینه های سلامت، یکی دیگر از اولویت های بیمه سلامت است.