تاسیس “کلینیک معنوی” در خیابان دو کمال تبریز
تاسیس “کلینیک معنوی” در خیابان دو کمال تبریز

🔻نجیبه پورکریم حجت الاسلام سیدمحمود حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این اداره کل شاید بیشترین فعالیت مذهبی و فرهنگی را نسبت به دیگر مجموعه‌ها و نهادها دارد و فعالیت این اداره تنها در مسائل فرهنگی و مذهبی خلاصه نمی‌شود. وی ادامه داد: عمده ترین اقدامات این مجموعه در بخش‌های فرهنگی و […]

🔻نجیبه پورکریم

حجت الاسلام سیدمحمود حسینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: این اداره کل شاید بیشترین فعالیت مذهبی و فرهنگی را نسبت به دیگر مجموعه‌ها و نهادها دارد و فعالیت این اداره تنها در مسائل فرهنگی و مذهبی خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: عمده ترین اقدامات این مجموعه در بخش‌های فرهنگی و قرآنی بوده و در همین زمینه شبکه امامت با عنوان بنیاد هدایت تشکیل گرفته است، هدف از تشکیل این شبکه هم این است که روحانیون در برخی روستاها و محلات سطح شهرها مستقر شده و برخی فعالیت‌های تبلیغی انجام دهند و مسائل و مشکلات محلات بررسی و برطرف کنند.

وی افزود: روحانیون سراسر استان تحت این عنوان در روستاها به عنوان امام روستا و یا در شهرها به عنوان امام محلات مستقر هستند که در مساجد محوری به انجام فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازند.

حسینی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای شهید سلیمانی در رابطه با حوزه تبلیغات دینی همین امام محلات بود و ایشان اعتقاد داشتند که روحانی مسجد باید در مسائل و مشکلات مختلف محلی ورود کند و صرفاً نباید پیش‌نماز باشد.

وی از فعالیت ۱۷ پایگاه اجتماعی در محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز خبر داد و افزود: در این پایگاه‌ها با حضور روحانیون نسبت به حل مشکلات این مناطق اقدام می‌شود و علاوه بر ۱۷ پایگاه در تبریز، برخی نیز در شهرستان‌ها فعال هستند که پیگیر افزایش آنها هستیم.

حسینی با اشاره به طرح امین عنوان کرد: در تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش بالغ بر ۸۰۰ نفر مُبلغ در قالب طرح امین وارد مدارس شده‌اند که در مباحث تربیتی و پرورشی با مدارس همراهی کرده و در همین راستا دوره‌های آموزشی جهت توانمند سازی طلاب جهت ایجاد ارتباط مؤثر با نوجوانان و برگزار شده است.

وی یادآور شد: در ماه محرم ۵۰۰۰ اعزام در سطح استان انجام شد و بالغ بر ۶۰۰۰ معمم در سطح استان مشغول فعالیت دینی و تبلیغی هستند.

وی با بیان اینکه هر روستایی که ۲۰۰ خانوار دارد باید روحانی مستقر داشته باشد، تاکید کرد: در مجموع ۸۰ روحانی مستقر در روستا و ۴۲ نفر امام پایگاه اجتماعی و امام محلات داریم که در حدود ۸۰ درصد اعتبارات ما صرف این مسئله می‌شود.

وی در خصوص تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی در سطح بیان کرد: در استان ۶۰۰۰ هیئت مذهبی و عزاداری ثبت شده است، که در این میان ۲ هزار و ۴۰۰ هیئت فعال در طول سال و ۲ هزار دسته صرفاً شاه حسین گویان و ۲ هزار انجمن اسلامی در سراسر استان فعالیت دارند، این هیئات ظرفیت خوبی دارند و تلاش کرده‌ایم که در قدم نخست این هیئات سازماندهی شوند.

وی ادامه داد: اداره امور قرآنی با ۶۵۰ تشکل قرآنی در استان مشتمل بر ۸۴ مؤسسه قرآنی و ۵۷۰ خانه قرآن تحت اداره تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام حسینی با تاکید بر این‌که هر چند جزو استان‌های تلفیقی نیستیم و تعداد اهل سنت در استان کمتر از ۶۰ هزار نفر است، اما از لحاظ فرقه‌ای، شرایط استان به مراتب پیچیده‌تر از استان‌های تلفیقی است، گفت: برخی فرقه‌ها مثل عرفان حلقه فعالیت بیشتری در سطح استان دارند و می‌توان گفت بعد از تهران، آذربایجان‌شرقی به ویژه تبریز، بیشترین درگیری را با این مسئله دارد.

وی با ابراز اینکه مسیحیت تبشیری نیز مدتی است در سطح کشور به ویژه در استان فعال بوده و با توجه به همجواری با کشور آذربایجان و دوره‌هایی که در آنجا برگزار می‌شود، بیشتر مورد حمایت قرار دارد خاطرنشان کرد: این گروه به عنوان مثال در برخی روستاها ورود کرده و اکثریت جمعیت را به سمت مسیحیت تبشیری ترغیب می‌کنند که در قدم اول با کمک اقتصادی و محبت ورود کرده و سپس افکار و اعتقاداتشان را مورد هدف قرار می‌دهند و در جریان اغتشاشات اخیر هم گاه دعوت به حضور کردند

حجت‌الاسلام حسینی با تاکید بر آغاز فعالیت‌های اقناعی و روشنگری از تاسیس “کلینیک معنوی” در خیابان دو کمال تبریز خبر داد و تصریح کرد: کلینیک معنوی با هدف رفع شبهات افراد و خانواده‌هایی که به این فرق گرایش دارند، در تبریز راه‌اندازی شده است چراکه که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اگر زخمی درمان نشود، مگس‌ها بر آن می‌نشینند و آن را چرکین می‌کنند و کارگاه‌های آموزشی ویژه هر فرقه نیز با در نظر گرفتن ویژگی‌های خود استان و با پرهیز از ورود غیرضروری و برخورد صرف امنیتی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کلینیک هر زمانی که فرد مراجعه کند اساتید و کارشناسان حضور دارند.

حسینی با تاکید بر این‌که برای هر موضوع و فرقه‌ای، استاد متخصص داشته و طی تفاهم نامه ای با دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش، معلمان را با افکار این فرقه آشنا می‌کنیم تا بتوانند بازخورد بهتری دریافت کنند، خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی اساتید فرقه‌ها نیز جمع‌آوری شده و شناسایی شدند تا متناسب با آن، اساتیدی در راستای پاسخگویی و روشنگری تربیت شوند.

وی با تاکید بر این‌که در رابطه با نهضت پیشرفت بانوان نیز فعالیت‌های بسیاری داریم که در قالب آن نفرات توانمند جذب می‌شود، ادامه داد: طرح دختران حاج قاسم نیز روند خوبی دارد و اکنون این طرح در ۱۷ شهرستان تشکیل یافته و همچنین طرح رفیقانه گروه‌های دوستی نیز در برنامه قرار دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که احداث پروژه مجتمع فرهنگی-تبلیغی نیز در دستور کار قرار دارد که مراحل اولیه آن طی شده و درصورت جذب اعتبار، در قالب پنج طبقه احداث خواهد شد، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از بدو تاسیس و طی چند مرحله نسبت به مقتضیات زمان در وظایف خود بازنگری کرده و در حوزه‌های مربوطه عملکرد قابل دفاعی داشته است.