تحول دیجیتال در آذربایجان به‌معنای نجات دریاچه ارومیه است
تحول دیجیتال در آذربایجان به‌معنای نجات دریاچه ارومیه است

به گزارش تایسیز اذربایجان ، محمدجواد آذری جهرمی امشب (دوشنبه ۱۹ شهریورماه) ضمن حضور در برنامه زنده اولدوز در شبکه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تحول دیجیتال در آذربایجان به معنای نجات دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: اگر مردم این را بدانند، هرروز هوشپندسازی در عرصه آبیاری زمین های کشاورزی را مطالبه می کنند. با به کارگیری […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ، محمدجواد آذری جهرمی امشب (دوشنبه ۱۹ شهریورماه) ضمن حضور در برنامه زنده اولدوز در شبکه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تحول دیجیتال در آذربایجان به معنای نجات دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: اگر مردم این را بدانند، هرروز هوشپندسازی در عرصه آبیاری زمین های کشاورزی را مطالبه می کنند. با به کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه آبیاری تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: وزیر کشاورزی هم سه پروژه مهم در دست اجرا دارد که یکی از آن ها تحول دیجیتال است. البته این بدون همکاری مردم اتفاق نمی افتد. اگر کشاورزان بدانند با تحولات دیجیتال چقدر به مردم خود کمک می کنند، قطعا بیشتر به این موضوع توجه نشان می دهند. البته همکاری مردم نیاز به برنامه ریزی از سوی ما دارد. کشاورز نیاز به منابع مالی دارد تا بتواند آبیاری زمین های خود را هوشمند سازد و تلاش ما این است که منابع مالی آن را تامین کنیم.
وی افزود: ما اخیرا با وزارت نیرو تفاهمنامه ای مبادله کردیم که براساس آن کنتورها به طور کامل هوشمند می شود و به این ترتیب در مصرف برق هم صرفه جویی بالایی ایجاد می شود. هوشمندسازی کل کنتورهای خانگی یعنی ۶ هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف برق.
آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص طرح رجیستری موبایل گفت: ما ۹۵ درصد بازار تلفن همراه را که به صورت قاچاق شکل گرفته بود کنترل کردیم و اکنون با طرح رجیستری موبایل که یکی از طرح های جزئی دولت الکترونیک است، قاچاق تلفن همراه به صفر رسیده است. البته منافع دولت الکترونیک بیش از این هاست و به ویژه در برطرف سازی فساد نقش مهمی دارد.
وی در بخش بعدی سخنانش با بیان اینکه امروز ۶۷ میلیون مشترک موبایل پهن باند در کشور داریم، عنوان کرد: این تعداد در سال ۹۲ بسیار کمتر بود. آن زمان اینترنت خانگی با سرعت های ۸ تا ۱۰ مگ دردسترس بود و مردم به محض ورود به منزل به اینترنت خانگی متصل می شدند اما امروز سرعت اینترنت موبایل بیشتر است و افراد تمایل ندارند آن را قطع کنند و به اینترنت خانگی متصل شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: سرعت اینترنت موبایل از مواردی است که برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ها بازار ایجاد کرده و اکنون اقتصاد بازی در عرصه اقتصاد دیجیتال چهارمین قتصاد محسوب می شود. امروز ما به طور مداوم از اسنپ، تپسی و خدمات بانکی موجود در گوشی خود استفاده می کنیم و حتی خریدهایمان را با موبایل انجام می دهیم. گوشی تلفن همراه یک فضای اشتغال و نوعی جهش ایجاد کرده است که البته دیگر اشباع شده و نیاز به برنامه ریزی دارد. ما می بایست سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم که با برنامه های خود در حوزه های کشاورزی، سلامت و … در تلاش برای تحقق این هدف هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین کارکردهای شبکه‌های اجتماعی کارکرد رسانه ای و پیام رسانی است، گفت: از آنجاکه سیاست کشور در این حوزه مشخص نیست با یک چالش مواجه هستیم. گروهی موافق و گروهی مخالف توسعه شبکه های اجتماعی هستند. چه زمانی می توان درخصوص خط مشی‌ها تصمیم گرفت؟ زمانی که سیاست های کشور درخصوص رسانه های نوین مشخص شود. اینکه یک رسانه در فضایی رشد کند و بعد فیلتر شود، یک چالش است. البته وزارت‌ارتباطات درباره این سیاست‌ها تصمیم‌گیرنده نیست.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه اختلاف‌نظرها در عرصه پیام‌رسانی نیست و متوجه کارکرد رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی است، بیان کرد: از دیدگاه من رسانه‌های نوین در فضای جهانی تاثیر زیادی دارند و ما باید موانع خودتحریمی را از برابر خود برداریم. البته این‌ نگاه من است و بهتر است درباره این موضوع در کشور به یک جمع بندی برسیم.