همایش بین‌المللی تبریز و مشروطه در تبریز برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی تبریز و مشروطه در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش تایسیز اذربایجان ،رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان‌شرقی از برگزاری همایش بین‌المللی تبریز و مشروطه در۱۴ مردادماه در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. مسلم اورنگی در نشست خبری همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران اظهار کرد: تمامی علمای ما به عنوان یک الگو برای سایر استان هاست که باید به […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ،رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان‌شرقی از برگزاری همایش بین‌المللی تبریز و مشروطه در۱۴ مردادماه در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

مسلم اورنگی در نشست خبری همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران اظهار کرد: تمامی علمای ما به عنوان یک الگو برای سایر استان هاست که باید به عنوان سند علمی برای آیندگان بماند.

اورنگی بیان کرد: در این راستا ششمین همایش بین المللی تبریز در انقلاب مشروطه ایران با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و سازمان بسیج فرهنگیان آذربایجان شرقی در ۱۴ مرداد ماه درسالن شهریار دانشگاه آزاد برگزار می شود و نقش تبریز در انقلاب مشورطه را نمایان می کند و محورهای همایش عمدتا تبریز هستند که خاستگاه اصلی مشروطه است و نقش اصلی را در پیروزی مشروطه دارد.

وی ادامه داد: این همایش در ۱۸محور ١- تبریز؛ مشروطه خواهی ایرانیان و نظام اعتقادی و سیاسی شیعه محورهای همایش ۲- تبریز و زمینه های فکری و نظری مشروطه خواهی در ایران ٣-هنر، معماری و ادبیات در مکتب تبریز ۴- تبریز و آینده مشروطه خواهی ایرانیان ۵-جامعه شناسی سیاسی و اقتصادی تبریز در عصر مشروطه خواهی ۶-تبریز؛ انقلاب مشروطه و تکوین دولت مدرن و نهادهای جدید سیاسی در ایران ۷- تبریز؛ انقلاب مشروطه و تبادلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی ۸-مکتب تبریز و خودآگاهی تاریخی ایرانیان ۹-مساله نفوذ و انحراف در مشروطه خواهی تبریز ۱۰- مشروطه خواهی تبریز و زایش حقوق مدنی و شهروندی در ایران ۱۱-تبریز؛ انقلاب مشروطه در نهضت مشروطیت ایران ۱۲-رسائل سیاسی رجال آذربایجان و تبریز در مشروطیت ۱۳-جایگاه تاریخی آذربایجان و تبریز قبل و بعد از مشروطه ۱۴-مجادلات و مناقشات نظری پیرامون مکتب تبریز در حرکت مشروطه خواهی ۱۵-محورهای آزاد و مرتبط با عنوان همایش و نقش تبریز در انقلاب مشروطه برگزار می شود.

اورنگی خاطر نشان کرد : حضرت امام خمینی(ره) بارها تاکید کرده‌اند که اگر قیام ۲۹ بهمن‌ماه نبود شاید انقلابی نمی‌شد، از این‌رو از سال‌های قبل تلاش کردیم تا تمام جریان‌ها با رهبری علمای تبریز پیشرو باشد.

 

مشروطه‌خواهی در تبریز، هویت اسلامی و ایرانی دارد

رئیس همایش بین‌المللی تبریز و رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این‌که هرچند همه شهرهای کشور در انقلاب مشروطه نقش داشتند، اما تبریز به‌عنوان شهری پیشگام و پیشرو  و هدایتگر در جریان مشروطه، قطعاً نقش پررنگی در پیروزی آن دارد، گفت: حضور قهرمانانی چون ستارخان و باقرخان هم‌چنین علمای مشروطه‌خواه در تبریز، جایگاه ویژه این کهن‌شهر را در انقلاب مشروطه نشان می‌دهد.

جوانپور در خصوص این که همکاری اداره‌کل آموزش و پروش استان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با اساتید تاریخ مدارس سراسر استان در این رابطه جلساتی برگزار کردیم و محتوای علمی همایش در مدارس و بین دانش‌آموزان نیز پیاده می‌شود تا در این رابطه همپای دانشگاه بتوانند قدم‌های استوارتری بردارند.

وی افزود : آشنا کردن توریست ها در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ با انقلاب مشروطه و ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش از دیگر اهداف هستند و با توجه به این که آموزش و پرورش سرمایه های دانشگاه را تربیت می کند پس باید برای ارتقای آگاهی های این سرمایه عظیم تلاش کرد.

وی گفت: مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش ۱۵ تیر ماه بود که ۱۸۶ مقاله از ایران و از پنج کشور خارجی به دبیرخانه ارسال شده است.

جوانپور به حضور مهمانان داخلی و خارجی در این همایش اشاره کرد و افزود: دکتر ولایتی نیر قول مساعد داده‌اند که در صورت حضورشان در کشور در این همایش شرکت می‌کنند.