پیمان مودت و شکایت ایران از ایالات متحده در دیوان بین المللی دادگستری
پیمان مودت و شکایت ایران از ایالات متحده در دیوان بین المللی دادگستری

به گزارش تایسیز اذربایجان ،عهد‌نامه مذکور اخیراً مستند دعوی ایران علیه ایالات متحده در دیوان لاهه گردیده و ایران مستنداً به این عهدنامه آمریکا را ملزم به حفظ مفاد مندرج در آن دانسته و از دیوان بین المللی دادگستری خواستار بررسی نقض مفاد عهدنامه مودت از سوی ایالات متحده شده است. سابقاً نیز دعاوی متعددی […]

به گزارش تایسیز اذربایجان ،عهد‌نامه مذکور اخیراً مستند دعوی ایران علیه ایالات متحده در دیوان لاهه گردیده و ایران مستنداً به این عهدنامه آمریکا را ملزم به حفظ مفاد مندرج در آن دانسته و از دیوان بین المللی دادگستری خواستار بررسی نقض مفاد عهدنامه مودت از سوی ایالات متحده شده است. سابقاً نیز دعاوی متعددی توسط طرفین علیه همدیگر مستند به این عهد‌نامه مطرح گردیده بود.
به عنوان مثال در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و تسخیر سفارت آمریکا و بازداشت دیپلمات‌های این کشور توسط ایران، ایالات متحده با طرح شکایت از طریق دیوان مستنداً به عهدنامه مذکور موضوع را پیگیری نمود و نهایتاً  ایران در دعوی مذکور محکوم گردید. دعوی مذکور دلیل محکمی بر اعتبار عهدنامه فوق بعد از انقلاب می‌باشد.
در ماجرای حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، مجدداً عهدنامه مودت مستند شکایت ایران از ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری قرار گرفت. هر چند دو طرف اختلاف خویش را از طرق دیگر حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات حل نمودند.
با توجه به آنچه که ذکر گردید، پیمان مودت به اعتبار خویش باقیست و ایران نیز به درستی بهترین راه را برای پیگیری حقوقی نقض عهد ایالات متحده انتخاب نموده است. لازم به توضیح است که دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خویش را از بند دوم ماده ۲۱ عهدنامه گرفته است که در آنجا دو طرف در صورت بروز اختلاف، دیوان را صالح به رسیدگی دانسته‌اند.
نکته‌ای که حائز اهمیت است،  دیگر بر همگان آشکار گردیده است که تحریم‌ها کاغذ پاره نیستند و کشور را وارد بحران اقتصادی نموده و منجر به فروپاشی اقتصادی کشور خواهند گردید، لذا لازم است در چنین وضعیتی با پشتیبانی از تیم حقوقی درگیر در پرونده شکایت اخیر، جبهه جنگ حقوقی را تقویت نموده و سیاست تهدید بستن تنگه‌های ترانزیتی بین‌المللی را که خلاف حقوق بین‌الملل است، کنار بگذاریم.

* کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل