احمد مرادپور – (یادداشت) با روی کار آمدن مدیر جدید روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، نگاهها متوجه نقشی حیاتی این نهاد شده است؛ نهادی که اگر بهدرستی عمل کند، میتواند پلی میان مردم و مدیریت استان باشد. روابط عمومی پویا باید فراتر از انتشار خبرهای رسمی، صدای شفافیت، پاسخگویی و تعامل باشد؛ رسانهای زنده که […]
احمد مرادپور – (یادداشت)
با روی کار آمدن مدیر جدید روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، نگاهها متوجه نقشی حیاتی این نهاد شده است؛ نهادی که اگر بهدرستی عمل کند، میتواند پلی میان مردم و مدیریت استان باشد. روابط عمومی پویا باید فراتر از انتشار خبرهای رسمی، صدای شفافیت، پاسخگویی و تعامل باشد؛ رسانهای زنده که روایتگر پیشرفتها، شنونده دغدغهها و حافظ اعتماد عمومی است.
یک روابط عمومی کارآمد برای استانداری، باید پلی بین دستگاه حکومتی و مردم باشد.روابط عمومی استانداری، تنها به پاسخگویی به درخواستها اکتفا نکند، بلکه به صورت پیشدستانه، گزارش عملکرد استاندار، تصمیمات شورای برنامهریزی استان، پروژههای عمرانی بزرگ (مانند متروی تبریز، سدها، راهها) و بودجه، عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را شفاف و اطلاعرسانی به موقع و دقیق منتشر کند.روابط عمومی استانداری به فعال بودن در فضای مجازی، تنها به انتشار خبر در یک وبسایت قدیمی بسنده نکند. ضمن ارتباط مستمر با رسانه های استان، باید باایجاد کانالهای مؤثر و دوسویه ارتباطی در شبکههای اجتماعی پرطرفدار حضور فعال داشته باشد و با زبان گویا و متناسب با هر فضا، با مردم ارتباط برقرار کند. و با انتشار سریع و مستمر اخبار، مانع از گسترش شایعات شود.روابط عمومی استانداری، پاسخگویی منظم به سؤالات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان در صفحات اجتماعی به صورت سریع، محترمانه و مؤثر پاسخ دهد.برگزاری جلسات رو در رو، گفتوگوی مردمی با حضور استاندار یا معاونین برای دریافت مستقیم دغدغههای مردم در شهرها و روستاهای مختلف استان برگزار کند.
روابط عمومی استانداری با تشویق مدیران اجرائی دستگاه هابرای برگزاری نشست های مطبوعاتی و ارتباط تناتنگ با رسانه های استان،جهت پاسخگوئی و معرفی توانمندیهای اقتصادی، معرفی صنایع بزرگ و کوچک، مناطق ویژه اقتصادی، فرصتهای سرمایهگذاری و محصولات کشاورزی و دامی منحصر به فرد، ترویج ظرفیتها و هویت استان آذربایجان به سرمایهگذاران داخلی و خارجی . تبلیغ فرهنگ و گردشگری، معرفی جاذبههای بینظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان (مانند بازار تبریز، ارگ علیشاه، کلیسای سنت استپانوس، منطقه آزاد ارس ، منطقه سرسبز ارسباران، دریاچه ارومیه) از طریق تولید محتوای جذاب چندرسانهای، وظیفه اصلی و اساسی خود را ایفا نماید .روابط عمومی استانداری با نظارت و پایش دائمی فضای عمومی، بازخوردها، نظرات و انتقادات مطرح شده در فضای مجازی و رسانهها درباره عملکرد سرمست استاندارآذربایجان شرقی را رصد کرده و آن را به تصمیمگیران منتقل کند.در صورت بروز هرگونه شایعه یا خبر نادرست که به حیثیت استان یا مدیریت آن لطمه میزند، بلافاصله با ارائه مستندات، واکنش مناسب نشان دهد. از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی انتظار میرود که: نه تنها یک “منبع خبری” معتبر، بلکه یک “مرکز خدماترسانی و تعامل” باشد.گوش و چشم استانداری برای درک دغدغههای مردم باشد.زبان استانداری برای توضیح شفاف تصمیمات و عملکردها باشد.ویترین استانداری برای نمایش ظرفیتها و زیباییهای آذربایجان شرقی به ایران و جهان باشد.در نهایت، به عنوان یک روابط عمومی موفق، اعتماد عمومی را جلب میکند و فاصله بین “حکومت” و “ملت” را کاهش میدهد. این مهمترین انتظاری است که از چنین نهادی در مرکز یک استان مهم و تاریخی مانند آذربایجان شرقی وجود دارد.