اعتکاف یعنی چند روزی را با معبود خود خلوت کردن
اعتکاف یعنی چند روزی را با معبود خود خلوت کردن

اعتکاف میثاقی است دوباره ، عهدی است صد باره و نگاهی است به عمق نا پیدای عشق ،سه روز خود را برای او مخلص کردن، عشق را در سحر معنا کردن و روزه را آغاز وصال دانستن ،اعتکاف یعنی در ام داوود صحبت عاشقانه کردن و در سجده آخر خوشه اجابت را درو کردن . […]

اعتکاف میثاقی است دوباره ، عهدی است صد باره و نگاهی است به عمق نا پیدای عشق ،سه روز خود را برای او مخلص کردن، عشق را در سحر معنا کردن و روزه را آغاز وصال دانستن ،اعتکاف یعنی در ام داوود صحبت عاشقانه کردن و در سجده آخر خوشه اجابت را درو کردن .

 

برخی زمان ها و مکان ها ارزشی والا دارند ماه رجب ارزشمند است ،ماه سلوک و زدودن زنگار های شیطانی از آیینه ی دل است . در این ماه عاکفان کوی دوست ، با حضور در صحن و سرای دوست پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیک می شوند.

تعریف اعتکاف

اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است اما تعریف اصطلاحی اعتکاف : امام خمینی در تعریف اعتکاف می گوید:اعتکاف ، ماندن در مسجد به نیت عبلدت است و قصد عبادت دیگر ، در آن معتبر نیست اگر چه احتیاط مستحب عبادتی دیگر در کنار اصل ماندن می باشد.

اهمیت اعتکاف

اعتکاف محو خود خواهی در امواج بلند خدا گرایی و خدمت به امت اسلامی است . اعتکاف بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است عبادتی مستحبی و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ و جوب می گیرد.اعتکاف ، گریز از لذت گرایی و مهار حس خود محوری و برتری جویی و بازگشت از قبله دنیا گرایان به سمت و سوی قلب و قبله هستی است . خودسازی ، محاسبه نفس ف توبه و نیایش ، نماز و تلاوت ، قران و استمداد از آستان قدس ربوبی از دیگر برکات اعتکاف است.اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسان ها با توشه معنوی و اعتقادی راسخ و ایمان و امیدی بیشتر ،به زندگی خود ادامه دهند همیشه با یاد خدا تلاش کنند خود را در محضر پروردگار ببینند  و  به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

اعتکاف در ادیان دیگر

کسی به درستی نمی داند که این عبادت ، از چه زمانی آغاز و کیفیت اجزا و شرایط آن در بدو شکل گیری چه چیز هایی بوده است.با توجه به آیه ی۱۲۵  سوره بقره می توان نتیجه گرفت که اعتکاف عملی بوده و در شریعت ابراهیم از مناسک و عبادات الهی محسوب بود.

ارکان اعتکاف

ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمدا و یا سهوا ترک شوند آن عبادت باطل می شود اعغتکاف نیز ارکانی دارد که عبارتند از :۱ نیت ، ۲ توفق در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف ، ۳ کمتر از ۳ روز نبودن اعتکاف ، ۴ روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف

شرایط اعتکاف

در صحت اعتکاف علاوه بر شرایط عامه تکلیف (ایمان ، عقل ، قدرت ) اموری شرط است : الف قصد قربت،  ب:روزه ، سه روز ، روزه دار بودن ،ج: می توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد ، د: اجازه شوهر و اجازه پدر و مادر ه: پیوستگی

 

حجت السلام سید شهاب الدین حسینی ،در مصاجبه با تایسیز آذربایجان در مورد استقبال اعتکاف سال ۹۷ افزود:مراسم اعتکاف سال قبل با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال ۹۵ برگزار شده بود و امیدواریم اعتکاف سال ۹۷ که روزهای ۱۱، ۱۲، ۱۳فروردین برگزار می شود شاهد حضور مردم عزیز استان بشویم .

وی بیان کرد : همانند سال گذشته در تبریز سامانه ای برای ثبت نام معتکفین راه اندازی شده بود ، متقاضیان از۱۹ تا ۲۸ اسفند سال جاری ثبت نام کرده اند و مساجدی که ظرفیت دارند تا عصر ۱۰ فروردین ، می توانند ثبت نام کنند.و ثبت نام اینترنتی سال گذشته موجب رشد ۲۵ درصدی حضور افراد در مراسم اعتکاف ، شده بود به طوری که تعداد معتکفین از ۱۵ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر افزایش یافته بود.

وی تشریح کرد:  در سطح استان ۱۵۰ مسجد میزبان مراسم اعتکاف خواهند بود و هماهنگی های لازم با ستاد شهرستان ها انجام شده و در تبریز ، سردرود و خسرو شاه ۴۳ مسجد برای حضور معتکفین آماده شده است .

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت:با توجه به این که مراسم اعتکاف مصادف با تعطیلات نوروزی است ، امسال در دانشگاه ها مراسم اعتکاف برگزار نمی شود ولی طبق هماهنگی با نهاد نمایندگی در دانشگاه ها دانشجویان نیز می توانند در مساجد مشخص شده حضور داشته باشند.

حسینی اظهار کرد: در سامانه ثبت نام هزینه هر وعده غذایی ۱۰ هزار تومان اعلام شده است که مجموع ۵۰ هزار تومان از معتکفین دریافت شده است.

وی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در مراسم اعتکاف بیان کرد: طی ۳ روز از اعتکاف برنامه های متعدد معنوی از جمله سخنرانی و حضور حجت السلام آل هاشم در برخی از مساجد ، اجرای برنامه های قرانی ، معنوی ، دعوت از سخنرانان کشوری ،حضور شخصیت های معنوی و روحانی و اجرای اعمال(ام داوود) در روز سوم اعتکاف مصادف با وفات حضرت زینب کبری است مزین به تلاوت پنج جز از قران خواهیم شد.

وی افزود: امسال کتابچه ای با عنوان (وصال دل ) که جزوی از نشریات اعتکاف است برای معتکفین ارایه می شود

مدیر کل تبلیغات اسلامی تشریح کرد: به دلیل مسایل امنیتی ، ایجاد فضای معنوی و خلوت گزینی ،موبایل معتکفین توسط ناظران تحویل گرفته خواهد شد و در برگزاری مراسم اعتکاف نیروهای آتش نشانی ،اورژانس ، علوم پزشکی و نیروی انتظامی و سپاه در محل برگزاری حضور خواهند داشت.

الهه مهدوی