۳۵۰ مرکز متخلف آموزش عالی نقره داغ شدند
۳۵۰ مرکز متخلف آموزش عالی نقره داغ شدند

ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر افزود: برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در رشته های باآزمون، بدون آزمون دانشجو جذب کردند به این امید که بر این وزارتخانه فشار آورند تا با جذب آنان موافقت شود اما ما با هر اقدام خلاف قانون مخالفت می کنیم. وی این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض برخی […]

ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر افزود: برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در رشته های باآزمون، بدون آزمون دانشجو جذب کردند به این امید که بر این وزارتخانه فشار آورند تا با جذب آنان موافقت شود اما ما با هر اقدام خلاف قانون مخالفت می کنیم.

وی این سخنان را در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض برخی دانشجویان رشته های معماری، گرافیک و ارتباط تصویری در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه های غیرانتفاعی مبنی بر اخراج از دانشگاه و انحلال رشته بیان کرد.
این گروه از افراد، روز یکشنبه با تجمع مقابل دانشگاه شیراز رسیدگی به خواسته های خود را خواستار شده بودند.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراکز متخلف غیرانتفاعی را به پاسخگویی به افراد ثبت نامی فراخواند و گفت: این اعتراض ناشی از کار خارج از مدار قانون این مراکز است و مراکز باید خود جوابگوی اقدام غیرقانونی شان باشند.
شریعتی نیاسر عنوان کرد: این دانشگاه ها از ابتدا مجوز جذب دانشجوی بدون کنکور را در این رشته ها نداشته اند و این دانشجویان نیز اخراج نشده اند زیرا از ابتدا غیرقانونی جذب مراکز آموزشی شده اند.
وی افزود: مجوز جذب دانشجو بدون کنکور تنها در برخی رشته ها و در محدوده زمانی مشخص شده توسط وزارت علوم امکان پذیر است؛ بنابراین وقتی خارج از قانون فعالیتی انجام شود حتما با پاسخ مواجه خواهند شد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای همین مساله برخی مراکز به صورت غیر قانونی اقدام به جذب دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد کرده بودند که به شدت با آنها برخورد شده است و در این زمینه هیچ تبعیض و تعارفی وجود ندارد.

شریعتی نیاسر که با هدف شرکت در اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو و نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه هفت کشور به شیراز سفر کرده بود، در ادامه این نشست خبری گفت: وزارت علوم در پی ترسیم سیاست های کلان آموزش عالی است که برخی از آنها به کمیت و برخی نیز به کیفیت موسسات آموزش عالی باز می گردد.
وی ساماندهی آموزش عالی در توسعه موسسات، جمعیت دانشجویی و هدفگذاری در دوران های تحصیلات تکمیلی را سه اولویت در حوزه آموزش وزارت علوم عنوان کرد.
این مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برنامه ریزی ها برای اجرای هدفمند ماموریت گرایی در دانشگاه ها، ساماندهی مدیریت منطقه ای با هدف تفویض برخی اختیارات به مناطق به منظور سیاست گذاری و آمایش ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت کالبدی و هم افزایی بین آنها از اولویت های سه گانه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
وی در تشریح حوزه ماموریت گرایی در دانشگاه های عنوان کرد: این بدان معناست که هر مرکز آموزش عالی باید شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی خود تعریف کند.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: این اقدام به ویژه برای مراکز در حال توسعه ضروری است، چراکه مراکز توسعه یافته عمدتاً در مرزهای دانش حرکت می کنند ولی مراکز درحال توسعه حتماً باید ماموریت محوری داشته باشند.
شریعتی نیاسر اظهار داشت: اگر قرار است دانشگاهی در حوزه صنعت فعالیت کند، باید تنها در زمینه رشته های مرتبط با صنعت ورود کنند نه همه زمینه ها.

حذف کنکور زمان بر است
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده، با هماهنگی های صورت گرفته به زودی رشته های کم متقاضی را از رشته های پرمخاطب تفکیک می کنیم. با این اقدام رشته های بدون آزمون از رشته های باآزمون جدا خواهد شد تا داوطلبان بتوانند مستقیما نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشته های بدون آزمون از کنکور حدف خواهد شد، افزود: این سیاست در سال‌های گذشته هم پیگیری شده است؛ با این تفاوت که در سال‌های گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای آن رشته ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰درصد جمعیت پشت کنکوری تا سالهای آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتا به حذف کنکور متمرکز منجر خواهد شد و هر مرکز آموزشی میتواند برای دانشجو مستقلا آزمون ورودی برگزار کند.

شکست سیاست های استکبار جهانی در زمینه انزوای ایران
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز اظهار داشت: در شرایط امروز که کشورهای استکباری در تلاش اند ایران را در انزوا قرار دهند، برگزاری نشست آیسسکو نمادی از اقبال کشورهای جهان به جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: ایران در برخی حوزه های علمی مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی و هوافضا در جهان پیشرو و تاثیرگذار عمل کرده و در بسیاری دیگر از رشته ها گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته ربوده است.
اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو که روز یکشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی از کشورهای اسلامی در شیراز آغاز به کار کرد، عصر دوشنبه به کار خود پایان داد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار است روز سه شنبه با هدف بررسی وضعیت آموزش عالی از لحاظ مدیریتی و سازمانی و تشکیلاتی، شناسایی مشکلات، بررسی چالش ها و دستیابی به راهکارها به شهرستان های داراب و جهرم سفر کند.

شهرستان های جهرم و داراب به ترتیب در فاصله ۱۹۳ و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع هستند.