توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی
توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی

آغاز توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی/ واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی رایگان و از کجا تهیه کنند رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص تامین و توزیع واکسن آنفلوانزا در استان […]

آغاز توزیع واکسن رایگان آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی/ واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی رایگان و از کجا تهیه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز توزیع واکسن آنفلوانزا در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص تامین و توزیع واکسن آنفلوانزا در استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: خوشحالیم که واکسن آنفلوانزا از طریق وزارت بهداشت و درمان تامین و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا به دو صورت انجام خواهد شد، افزود: واکسن رایگان که جزو تعهدات معاونت بهداشتی دانشگاه بوده به افرادی که به عنوان  ارائه‌دهندگان خدمت به بیماران تنفسی می‌باشند و یا به بیماری‌های زمینه‌ای خاصی مبتلا می‌باشند توزیع و تزریق می‌شود از دیروز این اقدام در چندین بیمارستان استان آغاز شده و بنا شده  نه به کل کادر بهداشت و درمان بلکه به افراد در بخش‌های خاص بیمارستانی، اعم از بخش دولتی ( دانشگاهی و غیردانشگاهی ) و بخش خصوصی تزریق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: بیماران دیالیزی، سرطانی‌ که تحت انجام شیمی درمانی م‌ باشند، هموفیلی و تالاسمی بر اساس لیستی که در اختیار معاونت درمان دانشگاه می‌باشد با هماهنگی و همکاری معاونت بهداشتی و معاونت درمان در بخش‌های مربوطه و در موعد مراجعه این واکسن را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا با پرداخت  هزینه مربوطه در اختیار سایر افراد پرخطر مانند بیماران دیابت قندی و MS  قرار خواهد گرفت. اگر چه تزریق واکسن برای این افراد لازم می‌باشد ولی جزو تعهدات تزریق رایگان واکسن توسط معاونت بهداشتی نمی‌باشند.

صومی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا به صورت دوره‌ای در داروخانه‌های استان توزیع خواهد شد، متذکر شد: تصمیم‌گیری در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا فقط به عهده پزشک عمومی حاضر در مرکز جامع سلامت خواهد بود چون پرونده‌های پزشکی اغلب افراد در مراکز جامع سلامت موجود می‌باشد و براساس سن و بیماری زمینه‌ای افراد بعد از شناسایی و انتخاب ان‌شاءالله تا آخر این هفته به تعدادی از افراد پیام ارسال خواهد شد مبنی بر اینکه واکسن شما در فلان داروخانه در حال توزیع می‌باشد.

وی ادامه داد: جهت جلوگیری از ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها بر خلاف سال‌های قبل به ترتیب بعد از دریافت پیامک،  افراد می‌توانند نسبت به تحویل و تزریق واکسن اقدام کنند.

صومی گفت: برای جلوگیری از به‌وجود آمدن بازار سیاه و رفع هر گونه شبهه مبنی بر خروج واکسن از سیستم دولتی مقرر شده است بعد از تزریق نسبت به جمع‌آوری پوکه‌های آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا براساس کد ملی افراد خواهد بود، یادآور شد: این اقدام موجب جلوگیری از هدررفت واکسن و رسیدن واکسن به دست افراد نیازمند خواهد بود.

صومی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی همه مردم توزیع واکسن را از افراد پرخطر شروع کرده و به افراد کم‌خطر برسیم و واکسن به حدی در استان تامین و توزیع شود که تمامی افرادی که می‌خواهند این واکسن را تزریق کنند از این واکسن برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: البته با توجه به مراعات بهداشتی که امسال در بین مردم شایع شده است، امیدواریم افراد کمتری در معرض بیماری آنفلوانزا قرار بگیرند.