پیگیری‌ها سخن می‌گویند؛ کارخانه آهک هیدراته اهر فردا افتتاح می‌شود.
پیگیری‌ها سخن می‌گویند؛ کارخانه آهک هیدراته اهر فردا افتتاح می‌شود.

‍ ❇️ پیگیری‌ها سخن می‌گویند؛ کارخانه آهک هیدراته اهر فردا افتتاح می‌شود. سعید مسیبی 💠 اوایل دهه ۹۰ بود که خبر از کارخانه آهک هیدراته و کلنگ‌زنی آن به میان آمد. اما تا سه و نیم سال بعد از آن خبر خوش، متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و در محل کارگاه آجر […]

❇️ پیگیری‌ها سخن می‌گویند؛ کارخانه آهک هیدراته اهر فردا افتتاح می‌شود.

سعید مسیبی

💠 اوایل دهه ۹۰ بود که خبر از کارخانه آهک هیدراته و کلنگ‌زنی آن به میان آمد. اما تا سه و نیم سال بعد از آن خبر خوش، متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و در محل کارگاه آجر روی آجر نرفت تا جائیکه کارگاه به صورت متروکه بحال خود رها شده بود و عملا پروژه از مقام اجرا کنار گذاشته شده بود.

💠 اوایل سال ۹۶ بود که بیت‌اله عبداللهی نماینده وقت و میاندوره‌ای مجلس دهم از حوزه انتخابیه اهر و هریس با طرح این موضوع که “مافیای مس اجازه توسعه صنعت مس در آذربایجان را نمی‌دهد”؛ پیگیر حل مشکلات، موانع و شروع به کار معادن اهر و هریس شد.

💠 در خصوص کارخانه آهک هیدراته، در آن زمان عبداللهی طی دیدار حضوری در نامه‌ای به نعمت‌زاده وزیر وقت صمت با اشاره به اینکه پروژه، علیرغم آمار فزاینده بیکاری جوانان این منطقه و توجیه اقتصادی قابل قبول آن، سه و نیم سال بعد از کلنگ‌زنی بدست وزیر محترم اجرایی نشده است، از وزیر خواست تا دستور اجرای پروژه را به مس آذربایجان صادر نماید و بعد از آن پیگیر تحقق این کارخانه و معدن آن از مس آذربایجان و شرکت ملی مس ایران شد.

💠 متقابلاً نعمت زاده ذیل نامه‌ی پیگیری بیت اله عبداللهی به آقایان حاجی پور و مراد علیزاده از مسئولان وقت مس کشور دستور داد تا در این خصوص جلسه ای برگزار کنند و دستور عملیات اجرایی آنرا صادر کرد. نعمت زاده در آن نامه نوشته بود: عدم اجرای پروژه (آهک هیدراته) موجب شرمندگی صنعت مس شده است.

💠 پیگیری‌های مداوم و چندین باره عبداللهی و به تبع از آن دستور نعمت زاده نقطه عطفی شد تا صنعت مس در اهر و هریس جانی تازه بگیرد و کارخانه‌های مثل آهک هیدراته عملیاتی شود، بطوریکه طی کمتر از سه سال آهک هیدراته نود درصد پیشرفت کار داشت.

💠 نهایتاً پروژه ای که آن روزگار عدم اجرای آن موجب شرمندگی مس کشور شده بود، توانست امروز باعث افتخار شرکت مس و تمامی افراد موثر در تحقق آن شود و برگ زرینی در کارنامه ایشان باشد؛

💠 از سال پیس خبر از آهگی استخدام کارخانه آهک هیدراته به میان آمد، اخیرا نیز آزمونی برگزار و چند روز پیش اسامی پذیرفته شدگان منتشر شد؛ (هر چند انتقاداتی در اینخصوص وجود دارد!)

💠 از فردا کارخانه آهک هیدراته با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت اشتغال بالغ بر ۱۳۰ نفر در فاز اول بعنوان اولین کارخانه_معدن ملی در اهر (بعد از انقلاب) در محل شهرک صنعتی اهر فعالیت خود را شروع خواهد کرد؛ افتتاح این کارخانه خواهد توانست واحدهای فرآوری مس آذربایجان را در زمینه نیاز به آهک که از جمله مواد اولیه لازم در فرآوری مس است خودکفا کند و علاوه بر این از آهک تولیدی این کارخانه در صنایع مختلف از قبیل صنایع غذایی، تولید کربن دی اکسید، راه ‌سازی و … استفاده خواهد شد که این کارخانه از این جهت نیز حائز اهمیت است.

💠 آن پیگیری‌ها امروز نتیجه داد؛ دست مریزاد به تمام آنهاییکه با پاکدستی، تخصص و پشتکار توانستند گام مهمی در راستای توسعه این منطقه محروم بردارند.

💠 امید است با پیگیری‌های مسئولین حال حاضر شاهد توسعه این کارخانه و سایر واحدهای معدنی منطقه که نوید تولید، توسعه و اشتغال را میدهند در فازهای بعدی آنها باشیم و اینگونه نباشد که صرفا به پروژهای در دست اقدام بسنده کنیم.