🔻مسیر سرنگونی هواپیمای اوکراینی از تهران تا لاهه
🔻مسیر سرنگونی هواپیمای اوکراینی از تهران تا لاهه

🔻مسیر سرنگونی هواپیمای اوکراینی از تهران تا لاهه کوروش احمدی پیگیری‌ها در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی که به سومین سالگردش نزدیک می‌شویم، اخیرا چرخش دیگری یافته و وارد مرحله جدیدی شده است وزرای خارجه چهار کشور کانادا، انگلیس، اوکراین و سوئد که برخی اتباع‌شان در جریان این فاجعه جان باختند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند […]

🔻مسیر سرنگونی هواپیمای اوکراینی از تهران تا لاهه

کوروش احمدی

پیگیری‌ها در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی که به سومین سالگردش نزدیک می‌شویم، اخیرا چرخش دیگری یافته و وارد مرحله جدیدی شده است

وزرای خارجه چهار کشور کانادا، انگلیس، اوکراین و سوئد که برخی اتباع‌شان در جریان این فاجعه جان باختند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «اقدام مشخصی» را «برای پاسخگو کردن ایران» در دستور کار قرار داده‌اند.

🔹به این ترتیب در پی اقدام ۴ کشور، نقشه راهی شکل گرفته است. با توجه به دیگر تجربیات در مورد ایجاد یک دادگاه حکمیت، اگر توافقی بین ایران و چهار طرف مقابل حاصل شود، چنین دادگاهی معمولا سه قاضی باید داشته باشد: یکی از سوی ایران، یکی از سوی طرف مقابل و یک قاضی بی‌طرف به ترتیبی که مورد توافق طرفین باشد.

🔹اگر تصمیم ایران مبنی بر عدم همکاری باشد یا طرفین نتوانند طی شش ماه آینده یعنی تا اواخر ژوئن ۲۰۲۴ در مورد قضات و جزییات دیگر به توافق برسند، هر یک از ۴ کشور به تنهایی خواهند توانست خواستار ارجاع موضوع به دیوان بین‌المللی دادگستری شود.

🔹در این صورت نیز ایران می‌تواند تصمیم بگیرد که در دادگاه شرکت کند یا خیر. اما در هر صورت دادگاه صلاحیت لازم را برای رسیدگی به موضوع و صدور رای خواهد داشت.

در هر حال چه دادگاه حکمیت چه دیوان می‌توانند در صورت مسئول دانستن ایران رای به انجام اقدامات جبرانی و مبادله اطلاعات و مجازات خاطیان از سوی ایران بدهند.