آخرین وضعیت بازسازی واحدهای خسارت دیده سیل چنار و زلزله شربیان
آخرین وضعیت بازسازی واحدهای خسارت دیده سیل چنار و زلزله شربیان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به آسیب دیدن ۸۵۳ واحد در زلزله ششم شهریور ماه سال جاری در منطقه شربیان، گفت: احداث ۷۵ واحد در این منطقه به اتمام رسیده که این آمار در حوزه بازسازی رکورد است. به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از ایسنا،  حافظ باباپور در جمع […]

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به آسیب دیدن ۸۵۳ واحد در زلزله ششم شهریور ماه سال جاری در منطقه شربیان، گفت: احداث ۷۵ واحد در این منطقه به اتمام رسیده که این آمار در حوزه بازسازی رکورد است.
به گزارش تایسیز آذربایجان ، به نقل از ایسنا،  حافظ باباپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تشکیل ۲۵۷ پرونده، بتن‌ریزی ۲۳۰ واحد، اتمام ۷۵ واحد، معرفی ۳۰۳ واحد به بانک و عقد قرارداد ۲۹۶ واحد عملکرد بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای آسیب دیده زلزله شربیان است. همچنین بدون مصوبه وزیران، یک میلیارد تومان از منابع داخلی به صورت بلاعوض برای بازسازی واحدهای آسیب دیده هزینه کرده‌ایم.
وی در پاسح به‌ سئوالی درباره‌ی پیش‌بینی از میزان خسارات زلزله‌ی احتمالی در روستاها، گفت: مساکن روستایی مقاوم سازی شده تحت نظر بنیاد مسکن، در زلزله‌ی ارسباران و کرمانشاه دچار کمترین خسارت شده بودند و باتوجه به آمار واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده در استان، معتقدم حدود ۶۰ درصد واحدهای روستایی در مقابل زلزله مقاوم هستند.
باباپور در رابطه با بازسازی واحدهای آسیب دیده در سیل فروردین ماه سال جاری، بیان کرد: سیل ۲۵ فروردین ماه به ۹ واحد در اسکو، ۱۳۰ واحد در آذرشهر، هشت واحد در بستان آباد، ۳۰۰ واحد در تبریز، ۲۲۵ واحد در عجب‌شیر، ۲۵۰ واحد در مراغه و دو واحد در هشترود و در مجموع به ۹۲۴ واحد آسیب وارد کرده بود که طبق آخرین آمار، ۸۸۶ مورد آوار برداری شده و ۸۷۰ واحد در مرحله‌ی فوندانسیون و ۲۱۸ واحد در مرحله‌ی سفت کاری قرار دارند، همچنین بازسازی ۱۸۸ واحد نیز به طور کامل به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: در این سیل، ۱۱۲۹ پرونده تشکیل یافته، ۸۰۲ پرونده به بانک معرفی شده و ۷۲۱ پرونده نیز منجر به انعقاد قرار داد شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تلفات جانی و خسارت مالی سیل به روستای چنار عجب‌شیر، گفت: برای اولین بار در تاریخ، برای هر کدام از واحدهای خسارت دیده روستای چنار، ۱۲۰ کیسه سیمان رایگان اهدایی از سوی مقام معظم رهبری اختصاص یافت؛ علاوه بر این، وام ارزان قیمت، پروانه، خدمات فنی مهندسی ونظارت رایگان، وام پنج میلیونی بلاعوض و میلگرد رایگان برای واحدهای خسارت دیده روستای چنار اهداء شد و ۱۳ واحد این روستا که به طور کامل تخریب شده بودند نیز به طور رایگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شده و طی مراسمی با حضور استاندار آذربایجان شرقی به صاحبانشان تحویل داده شده‌اند.
وی با اشاره به شرایط توپوگرافی روستای چنار، گفت: برای صاف کردن سطح روستا، دو دستگاه پیکور در مجموع ۲۵۰۰ ساعت به صورت شبانه‌روزی کار کرده‌اند.
باباپور با بیان این‌که بنیاد مسکن اولین نهاد سازندگی تشکیل شده بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است، گفت: این نهاد با فرمان معمار کبیر انقلاب تشکیل یافته و وظایفی همچون اجرای مطالعه و طرح هادی در روستاها، صدور سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاها، مقاوم‌سازی واحدهای روستایی، احداث کتابخانه‌های روستایی، اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و احداث واحد مسکونی برای محرومین را برعهده دارد.
وی ادامه داد: طبق آمار، تهیه و مطالعه طرح هادی در ۱۹۵۰ روستا، اجرای طرح هادی در ۷۱۳ روستا، صدور ۲۰۵ هزار و ۱۶۹ جلد سند روستایی، صدور ۲۱ هزار و ۸۴۶ جلد سند شهری، صدور ۲۱ هزار پروانه ساختمانی در روستاها، اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی برای ۱۱۲ هزار و ۸۴۴ واحد روستایی، بازسازی ۲۰ هزار واحد روستایی آسیب دیده در زلزله سال ۹۱، بازسازی  ۴۴۹۸ واحد شهری آسیب دیده در زلزله سال ۹۱ و در مجموع بازسازی ۱۴۷ هزار و ۶۵۴ واحد روستایی و شهری بخشی از عملکرد بنیاد مسکن در بخش عمران و مسکن روستایی است.
باباپور از احداث ۱۶ هزار و ۶۵۴ واحد مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت خبر داد و افزود: ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰۵ واحد مسکونی برای محرومین توسط انجمن خیرین مسکن ساز استان احداث شده است.
وی با اشاره به تخصیص قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی استان، گفت: ۱۰ هزار تن در سال ۹۴، ۱۰ هزار تن در سال ۹۵ و ۱۳ هزار تن در سال جاری قیر رایگان برای استان اختصاص یافته که سال ۹۴، ۳۰۲ هزار و ۵۸۰ متر مربع و سال ۹۵، ۴۵۳ هزار متر مربع معابر روستایی با استفاده از سهمیه‌ی قیر رایگان استان آسفالت شده است.
وی با بیان این‌که طرح هادی برنامه‌ی ۱۰ ساله برای توسعه‌ی روستا است، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی در برنامه ششم توسعه باید  طرح هادی ۸۶۶ روستا تجدید نظر شود که اعتبارات دولتی برای این موضوع کفاف نمی‌دهد.
باباپور سال جاری را از نظر تخصیص اعتبارات خوب ارزیابی کرد و گفت: ۷۳ میلیارد تومان کل اعتبارات بنیاد مسکن در سال جاری است که ۵۵ میلیارد تومان آن اعتبارات استانی و ۱۷٫۵ درصد آن اعتبارات ملی است.
وی در خصوص کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، تأکید کرد: باتوجه به بعد مسافت و این‌که آذربایجان شرقی امسال دچار سیل و زلزله شده بود، تنها تعدادی از ماشین آلات و نیروهای فنی ما در منطقه‌ی زلزله زده‌ی کرمانشاه حضور دارند.