آذربایجان شرقی در زمینه اقتصادی عقب مانده است/ نیازمند سرمایه گذاری هستیم
آذربایجان شرقی در زمینه اقتصادی عقب مانده است/ نیازمند سرمایه گذاری هستیم

آذربایجان شرقی در زمینه اقتصادی عقب مانده است/ نیازمند سرمایه گذاری هستیم تایسیز نیوز – نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به کم کاری انجام شده در حوزه صنعت و اقتصاد آذربایجان شرقی، برون رفت از مشکلات استان آذربایجان شرقی را نیازمند سرمایه گذاری و افزایش اختیارات […]

آذربایجان شرقی در زمینه اقتصادی عقب مانده است/ نیازمند سرمایه گذاری هستیم

تایسیز نیوز – نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به کم کاری انجام شده در حوزه صنعت و اقتصاد آذربایجان شرقی، برون رفت از مشکلات استان آذربایجان شرقی را نیازمند سرمایه گذاری و افزایش اختیارات استانی عنوان کردند.

به گزارش تایسیز نیوز ، تقویت حوزه اقتصاد تاثیر بسیاری در توسعه کشور دارد و از همین رو مورد توجه ویژه رهبری است و مسوولان اجرایی کشور هم با توجه به برنامه های توسعه و همراهی نمایندگان مجلس درصدد رفع مشکلات هستند.

تعدادی از نامزدهای حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نظرات، نقد و پیشنهادات خود را در قالب مناظره به اشتراک گذاشتند که در زیر می خوانید:

تولید در کشورمان قیمت تمام شده بالایی دارد

علیرضا جباری خرسند تاکید کرد: یکی از مهمترین بخش‌های زیرساخت جوامع، اقتصاد است زیرا با معیشت درگیر بوده و مشکل اصلی نظام اقتصادی نیز نبود تولید ثروت در کشور است.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی باعث شده تا تولید ثروت کاهش یابد و از سویی شاهد توزیع ناعادلانه آن باشیم، خاطرنشان کرد: توزیع و عدالت در جامعه با تولید ثروت میسر می‌شود.

این نامزد انتخابات مجلس با بیان این‌که توازن اقتصادی در رشد بین بخش‌های مختلف وجود ندارد، افزود: مشکلات عدم استفاده مطلوب از منابع طبیعی و غفلت از گردشگری، از بین رفتن جایگاه نخست در تولید فرش تبریز، عدم بهره گیری از ظرفیت حمل و نقل و موقعیت ژئوپلیتیک و کشاورزی سنتی از جمله مشکلات اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: تولید در کشورمان قیمت تمام شده بالایی دارد اما محصول نهایی مثل خودرو، کیفیت مورد نظر را ندارد که به طور قطع راهکارها و تدابیر برای این موضوع وجود دارد اما اراده‌ای برای رفع آن نیست.

جباری خرسند گفت: مشکلات زیاد است و باید با کمک هم سعی کنیم تا کشورمان را به اوج برسانیم و از مشکلات رهایی یابیم.

عملکرد نمایندگان فعلی مجلس در حوزه اقتصاد قابل دفاع نیست

مهدی اشرفی با بیان این‌که نخستین مسئله کشور، اقتصاد است، اظهار کرد: نمایندگان فعلی مجلس، عملکرد مثبتی در حوزه اقتصاد ندارند که نمود آن نیز گرانی‌های موجود در جامعه است.

وی تاکید کرد: وزیر جهادکشاورزی باید پاسخگوی وضعیت کنونی قیمت کالاها باشد ولی متاسفانه هیچ طرح پرسشی از او توسط مجلس انجام نمی‌ شود.

این نامزد انتخابات مجلس بیان کرد: مقالات و کتب بسیاری در حیطه اقتصاد توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران اقتصادی نوشته شده ولی هیچ بهره‌ای از آن‌ها برده نمی‌شود.

وی، بیکاری، اشتغال و مسکن جوانان را از جمله معضلات موجود در جامعه عنوان کرد.

اشرفی خاطرنشان کرد: یکی از اساسی ترین مسائل حوزه اقتصاد، قراردادهای پیمانکاری و نمود آن در پروژه‌هایی است که مثلا طی ۴۰ سال به نتیجه نرسیده‌اند چرا که قانونی در این راستا تصویب نشده و خلاءهای قانونی در این خصوص داریم.

وی با بیان اینکه قانون جامع برای قراردادهای پیمانکاری نداریم و هر دولتی که به روی کار می‌آید، بخشنامه‌ای برای این موضوع درنظر می‌گیرد که رانت و اختلاس در پی دارد، گفت: بنده در صورت حضور در مجلس، پیگیر تصویب این قانون خواهم بود.

مبارزه با فساد اداری از برنامه هایم خواهد بود

اسماعیل باقران با بیان این‌که وضعیت اقتصاد جامعه نسبتا بد نیست، گفت: می‌توان برای بهبود وضعیت از افراد کاربلد و اقتصاد دان بهره برد.

وی، دعوت از سرمایه گذاران بومی و غیربومی، برگزاری جلسات با آن‌ها، کاهش بروکراسی اداری و رفع موانع را از جمله برنامه‌های اقتصادی خود عنوان کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های ورزشی استان و هواداران تیم فوتبال تراکتور، گفت: می‌توان از این ظرفیت به بهترین حالت بهره برداری اقتصادی کرد.

باقران تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایم اگر بتوانم به مجلس راه یابم، مبارزه با فساد اداری است.

تحقق وعده های نامزدها پیگیری شود

محمدعلی جاویدکیا بر پیگیری طرح‌های نیمه تمام در بخش‌های آب، برق و انرژی، قطار شهری و راه آهن تاکید کرد و گفت: احیای دریاچه ارومیه که قول‌های بسیاری برای آن داده شده ولی تا امروز به نتیجه نرسیده را پیگیری خواهم کرد.

وی گفت: باید برای طرح‌ها و وعده‌های نامزدها روز شمار اعمال و تحقق آنها پیگیری شود تا این وعده‌ها واقعی باشند.

این نامزد انتخابات مجلس، بهبود وضعیت اقتصادی استان با جذب سرمایه گذاران و حذف مقررات زاید را از جمله راهکارهای حل مشکلات اقتصادی برشمرد.

وی ادامه داد: اصل ۴۳ قانون اساسی به تامین نیازهای اساسی مردم اشاره دارد که مهمترین آن‌ها نیز مسکن و به خصوص برای جوانان است.

اکنون قیمت مسکن سه یا چهار برابر شده و جوانان در خرید مسکن و ازدواج به مشکل برمی‌خورند که دلیل آن نیز نبود نظارت است.

مهمترین چالش اقتصاد کمبود سرمایه گذاری است

سعید حاجی زاده بخشایش با تاکید بر این‌که مهمترین چالش اقتصادی، ضعف سرمایه گذاری دولتی و خصوصی است، اظهار کرد: عامل اصلی رونق اقتصادی نیز سرمایه گذاری است و مشکلاتی چون مسکن و بیکاری با سرمایه گذاری قابل حل است.

وی افزود: عمده پروژه‌های ملی در شهر تبریز با تاخیر در اجرا مواجه هستند و پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در حیطه راه آهن و بزرگراه‌ها وجود دارد که ناشی از عدم پیگیری نمایندگان است.

این نامزد انتخابات مجلس گفت: تعداد بزرگراه‌های استان آذربایجان شرقی به رغم قرارگیری در مسیر حساس ترانزیتی، با اصفهان قابل قیاس نیست و مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان با اعتبار دولتی طی ۲ سال تکمیل شد ولی مرکز همایش‌های بین المللی تبریز توسط شهرداری و با پول مردم هنوز هم افتتاح نشده است.

وی با اشاره به مشکلات شاخص‌های سلامت اداری در استان و شهر تبریز و فضای کسب و کار با بروکسی‌های زاید اداری، گفت: بزرگترین واحدهای تولیدی و صنعتی در سایر شهرها با سرمایه گذاری تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها راه اندازی شده است که نشان از فرار سرمایه گذاران از استان دارد.

حاجی زاده بخشایش با اشاره به راکد ماندن برخی از پروژه‌های سطح شهر تبریز، دلیل این مشکل را عدم اهلیت و نبود سلامت اداری عنوان کرد.

سنگ اندازی ها باعث فرار سرمایه گذار می شود

جلال داداشی با اشاره به جایگاه مهم تبریز و استان آذربایجان شرقی و امکانات موجود صنعتی و جغرافیایی، اظهار کرد: سرمایه گذاری در این منطقه اغلب توسط بخش خصوصی انجام گرفته و هنوز هم ظرفیت برای سرمایه گذاری هر چه بیشتر به خصوص در حیطه معدن وجود دارد اما سنگ اندازی‌ها باعث فرار این سرمایه‌ها شده است.

وی افزود: متروی تبریز و مشهد در یک زمان کلنگ زنی شد ولی پیشرفت این ۲ پروژه اصلا قابل قیاس نیست.

آذربایجان شرقی در زمینه اقتصادی عقب مانده است/ نیازمند سرمایه گذاری هستیم

وی با طرح این سوال که چرا در حالی که تقریبا تمامی قطعات خودرو در تبریز تولید می‌ شود اما یک خودرو در این شهر تولید نمی شود، افزود: تبریز، شهر اولین‌ها است، ولی هنوز طرح مدون ترافیک ندارد.

وی ادامه داد: بین حقوق افراد و نرخ تورم، شکاف قابل توجهی وجود دارد و متاسفانه از نیروهای متخصص در اقتصاد استفاده نمی‌شود.

داداشی تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های بنده، ناترازی افزایش حقوق با تورم سالانه است و سعی می‌کنم تا پس از حضور در مجلس به این موضوع ورود کنم.

این نامزد انتخابات همچنین گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان نیز دارای ایراداتی است که باید حل شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سهم استان از بودجه کشور، اظهار کرد: باید جذب هرچه بیشتر سرمایه گذار در منطقه جدی گرفته شود.

اجرای خصوصی سازی واحدهای دولتی ناقص است

سعیده ابراهیمی اصل با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی و فناوری خود، اظهار کرد: از خانواده صنعتی هستم و شرکت دانش بنیان دارم و نخستین تولیدکننده محصولات شیمیایی مقابله با کرونا در استان بوده‌ام.

وی اظهار کرد: تبریز، قطب اقتصادی کشور است ولی بر اساس اصل ۴۴ خصوصی سازی واحدهای دولتی آنچنان که باید به درستی انجام نشده است.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه منطقه کوجوار، تولیدکننده برتر لوازم خانگی است ولی مشکلاتی دارد، افزود: سامانه جامع تجارت طراحی شده ولی تولیدکننده نمی‌توانند وارد آن شوند و کالاهای این منطقه در زنجان به عنوان کالای قاچاق توقیف می‌شوند.

وی با بیان اینکه صنعتگران، جهادگران اصلی کشور هستند ولی پر و بال به آن‌ها داده نمی‌شود، افزود: در ارتباط بین صنعت و دانشگاه، مشکل داریم و باید مباحث قانون گذاری، اعطای مجوزها و راهکارهای حل مشکلات صنعتی به خود صنعتگران واگذار شود.

وی افزود: کار اقتصادی برعهده آن‌ها است، باید مدیریت این بخش نیز به دست خودشان باشد.

ابراهیمی اصل، کاهش ارزش پول ملی و صرفه نداشتن تجارت، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات به خاطر مافیا و حضور مافیا در ۱۰۰ شرکت برتر را از جمله مشکلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: اگر از فناوری‌های نوین و افراد متخصص استفاده کنیم، برای بسیاری از مشکلات راهکار خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از نمایندگان فعلی استان سوال دارم که در راستای حمایت از صنایع استان چه کار کرده‌اند؟ کدام یک به درد و دل یک زعفران کار گوش داده است؟ پیشنهاد دارم که تبریز، پایتخت اقتصاد کشور شود.

افزایش ارزش پول ملی ضروی است

رضا آسیابی با بیان این‌که اقتصاد کشور مثل کلاف در هم تنیده است، اظهار کرد: برای باز کردن این کلاف باید تیم خاص اقتصادی با مشاوران متخصص اقتصادی تشکیل یابد و حتما در راستای افزایش ارزش پول ملی اقدام شود.

وی، توقف‌ها و فیلترهای طولانی مدت گمرک برای تجار و بازرگانان، تداوم کشاورزی سنتی، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و فرهنگ نامناسب مصرف انرژِی را از جمله مشکلات اقتصادی عنوان کرد و راهکار رفع آن‌ها را پناه بردن به علم دانست.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه یک نماینده اگر به همراه تیم قوی خود نتواند در راستای اقتصاد دنیا حرکت کند، فعالیتش بی اثر خواهد بود، گفت: علت اصلی مشکلات اقتصادی کشور، ضعف در نظارت عملی مجلس است که اگر بتوانند خالصانه نظارت داشته باشند، این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

آسیابی با بیان اینکه بالغ بر ۶۰ درصد از اقتصاد کشور، دولتی است، گفت: این یعنی اقتصاد دستوری و برای تغییر آن باید سود حاصل از معادن و انرژی به حساب مردم واریز شود.

نیازمند حضور نمایندگان جان بر کف در مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانند در برابر مافیاها و مدیریت‌های ناصحیح جامعه ایستادگی کنند

قدرت آفاقی سرای با بیان این‌که تورم و نبود ثبات در بازار ۲ مشکل اساسی اقتصادی کشور است، گفت: حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو دارای ظرفیت های فراوان برای رشد است.

وی ادامه داد: تولید قطعات خودرو، تراکتورسازی، ماشین سازی، کشاورزی، کیف و کفش و چرم هر یک ظرفیت های اقتصادی استان هستند و برای بهره گیری مطلوب از آن‌ها باید ثبات در بازار باشد.

این نامزد انتخابات با بیان این‌که رونق اقتصادی زمانی میسر می‌شود که تولیدکننده راغب به فروش کالا باشد، افزود: نبود ثبات اقتصادی در جامعه امروز باعث از بین رفتن رونق اقتصادی شده است.

وی تاکید کرد: نیازمند حضور نمایندگان جان بر کف در مجلس شورای اسلامی هستیم تا بتوانند در برابر مافیاها و مدیریت‌های ناصحیح جامعه ایستادگی کنند.

بخشی از جنگ ترکیبی اقتصادی است

احمد پورخردمند با بیان اینکه امروز در یک جنگ ترکیبی قرار داریم که بخشی از آن، اقتصادی است، گفت: اقتصاد یک واقعیت انکار ناپذیر و مسئله اصلی بوده و کمبود انرژی، عدم نوسازی صنایع مادر، عدم بهره گیری از دیپلماسیموثر برای جذب سرمایه گذاران خارجی، عدم ارتباط موثر دانشگاه و صنعت، ضعف در صنایع تبدیلی و بسته بندی از جمله چالش‌های اقتصادی منطقه است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی باید دستاوردهای بسیاری تا امروز اجرایی می‌شد اما به خاطر مافیاهای اختاپوسی که به رگه‌های اقتصادی چنگ می‌زنند، میسر نشده است.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه مردم همواره در جنگ، زلزله، انتخابات و راهپیمایی‌ها به میدان می‌آیند پس شایسته خدمت هستند، گفت: یک نماینده واقعی باید صدای خفته محرومان باشد.

مردمی سازی اقتصاد ضروری است

کریم اکبری اقدم با اشاره به ظرفیت پارس جنوبی به عنوان قطب انرژی و تامین ۸۰ درصد گاز کشور، گفت: قطعا با نگاه تخصصی به حوزه نفت و گاز می‌توان تحولات مثبت اقتصادی را ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که با حل معضل اشتغال می‌توان از مهاجرت جوانان جلوگیری کرد، اظهار کرد: باید به سمت خصوصی سازی و مردمی سازی اقتصاد برویم و به ظرفیت‌های منطقه از جمله کیف و کفش و چرم در جهت اقتصاد پایدار توجه شود.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه در صنعت گردشگری به رغم داشتن ظرفیت‌های بالا، بهره برداری پایین است، گفت: باید زیرساخت‌های گردشگری تقویت یابد و مسیر اسکو و کندوان وارد مسیر ترانزیتی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت بهره وری در صنعت برویم تا توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی داشته باشیم، افزود: فرسودگی ماشین آلات و کاهش سطح فناوری باعث ایجاد مشکل رقابتی شده که باید از طریق مجلس، تسهیلاتی به این حوزه ارائه شود و از شرکت‌های دانش بنیان فعال حمایت کنیم.

اکبری اقدم گفت: تا زمانی که ثبات در اقتصاد وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری پایین خواهد بود.

زیر ساخت های صنعتی آذربایجان شرقی فرسوده است

میرقاسم بنی هاشمی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام استان، اظهار کرد: اغلب مگاپروژه‌های استان ۲۰ تا ۳۰ سال زمان می‌برد تا به نتیجه برسند و نمایندگان برای تسریع تکمیل این پروژه‌ها فعالیتی نکرده‌اند.

وی با اشاره به عقب ماندگی‌های حوزه برق و انرژی و عدم سرمایه گذاری در این حیطه، اظهار کرد: زیرساخت‌های بخش صنعت استان فرسوده شده‌اند و در عرصه انرژی‌های پاک سرمایه گذاری نشده و شاهد ورشکستگی برخی شرکت‌هایی هستیم که در واگذاری آن‌ها به اهلیت دقت نشده و نمایندگان در این امر قصور دارند.

این نامزد انتخابات با اشاره به تحقیقات خود در عرصه پروژه‌های ملی، اظهار کرد: بر اساس یافته‌های این تحقیقات، توسعه مناطق محروم در تمامی عرصه‌ها نیازمند نظام مدیریت حکمرانی منطقه‌ای است و تا زمانی که اختیارات مناطق و استان‌ها افزایش نیابد، حل مشکلات تقریبا غیرممکن است.

بنی هاشمی، تحریم‌های بین المللی، چارت دولتی و فساد و تخلفات کلان را سه عامل وجود مشکلات اقتصادی عنوان کرد.

تشکل های صادراتی در آذربایجان شرقی ضعیف است

محمدحسین پیکانی با بیان این‌که تقریبا تمامی اقتصاددانان، تجارت را موتور محرکه رشد اقتصادی می‌دانند، اظهار کرد: مشکلات اساسی در صادرات داریم و بسترهای لازم برای حمل و نقل کالاهای تجار آماده نیست.

وی گفت: تعرفه‌های بالای گمرک، بخشنامه‌های متعدد صادراتی، تغییرات نرخ ارز، به روز نبودن قوانین گمرکی، نبود رایزنان اقتصادی، کم دقتی به خدمات پس از فروش، مطابق نبودن محصولات تولیدی با کشور مقصد و ضعف تشکل‌های صادراتی از جمله مشکلات اقتصادی استان است.

وی با بیان اینکه یکی از علل گران تمام شدن قیمت کالاها، عدم حمایت دولت استف گفت: مسئولان، سواد و اعتقاد لازم را ندارند در حالی که می‌توان زمان ترخیص کالاها و موارد اولیه را کاهش داد تا از بروز مشکلات در زمینه قیمت جلوگیری شود.

اعتبارات کلان استان به صورت قطره چکانی تخصیص می یابد

حمیدرضا بازگشا اقدم با اشاره به معروفیت تبریز با صنایع بزرگ و قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، اظهار کرد: اجرای اصل خصوصی سازی و ناآشنایی نمایندگان با آن باعث شد تا سر استان ما بی کلاه بماند و سرمایه‌ها به استان‌های دیگر بروند و اعتبارات کلان استان به صورت کم بهره و قطره چکانی باشد.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید رایزنی کنند تا صنایع مادر را به استان بازگردانند.

این نامزد انتخابات با اشاره به مشکل عدم همکاری بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی و مصرف پول‌های مردم در سایر استان‌ها، گفت: استان ما رتبه سوم را در اخذ مالیات دارد ولی درآمدهای استان‌های همتراز ما در اخذ مالیات بسیار بیشتر از ما است. از سویی تعداد کارمندان استان نیز نسبت به آن‌ها کمتر است.

بازگشا اقدم با بیان این‌که حرفه بنده حمایت از مردم است و وعده‌های عملی می‌دهم و صادق هستم، افزود: تسهیلات ارائه شده، ضابطه مند نیستند و عدم سرمایه گذاری در گردشگری و بافت‌های گردشگری را شاهد هستیم که بایستی در زمینه تبلیغات داخلی و خارجی اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان ادوار گذشته به جای حب وطن، حب حزب داشته و به فکر دستورالعمل‌های حزبی بوده‌اند. حزب، خوب است اما سیاستمداران به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند.

افزایش حقوق ها متناسب با تورم نیست

علی اصغر آسمانی اظهار کرد: مشکلات معیشتی، گرانی، عدم کنترل قیمت سکه، عدم نظارت بر بازار و بانک‌ها و اعطای وام به صاحب منصبان باعث لطمه دیدن اقتصاد می‌شود.

وی افزود: امروز گرانی و معیشت، مهمترین مسئله اقتصادی جامعه است و افزایش حقوق‌ها براساس قانون که باید متناسب با تورم افزایش یابد، میسر نمی‌شود برای همین مردم ناراحت و گله مند هستند.

این نامزد انتخابات با اشاره به وضعیت کارخانه ماشین سازی تبریز که خود سال‌ها در آن مشغول بوده است، گفت: ماشین سازی تبریز رو به انحلال است و تجهیزات و ماشین آلات آن فرسوده شده‌اند.

آسمانی با اشاره به اینکه کارخانه ماشین سازی بار دیگر به واگذاری رفته و زمین‌های چند هکتاری آن با نازل ترین قیمت به فروش خواهد رفت، گفت: ماشین سازی دیگر پیر شده و تاب این نامهربانی‌ها را ندارد.

وی بر تاکید بر لزوم بازنگری در قوانین بیمه و بانکداری، اظهار کرد: یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی، حذف قوانین زاید و اصلاح ساختار بانک‌ها و حرکت به سمت بانکداری اسلامی است.

وی با بیان این‌که گرانی ایجاد شده به خاطر ضعف نظارت است، افزود: برخی شرکت‌ها، قیمت‌ کالاهای خود را ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند اما این افزایش در حقوق کارگران دیده نمی‌شود .

به گزارش تایسیز نیوز، حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد .

در حوزه تبریز ۸۱۱ صندوق اصلی ۱۵ صندوق سیار، در اسکو ۱۳۷ صندوق ثابت و پنج صندوق فرعی و در آذرشهر ۷۸ صندوق ثابت و ۹ صندوق سیار برای انتخابات ۱۱ اسفند در نظر گرفته شده است .

شهرستان تبریز یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۷ نفر جمعیت دارد و از این تعداد یک میلیون و ۳۵۸هزار و ۷۵ نفر واجد شرایط برای رای دهی هستند و از این تعداد نیز ۶۳ هزار نفر رای اولی هستند.

انتخابات مجلس دوازدهم همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازده اسفند برگزار می شود.