آمار دوپینگ در حال کاهش است
آمار دوپینگ در حال کاهش است

به نقل ازمهر، مهرداد منصوری نیا افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با دوپینگ در تشکیل دوره ها و کلاس های آموزشی و نیز اطلاع رسانی ها امروزه هیچ ورزشکاری نمی تواند ادعای بی اطلاعی برای استفاده از داروها و مواد دوپینگ کند. وی ادامه داد: هدف ستاد آنتی دوپینگ بر این است […]

به نقل ازمهر، مهرداد منصوری نیا افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با دوپینگ در تشکیل دوره ها و کلاس های آموزشی و نیز اطلاع رسانی ها امروزه هیچ ورزشکاری نمی تواند ادعای بی اطلاعی برای استفاده از داروها و مواد دوپینگ کند.

وی ادامه داد: هدف ستاد آنتی دوپینگ بر این است که رقابت ها در سطح سالم و برابر قرار بگیرد و از آن مهمتر حفظ سلامت ورزشکاران از جنبه پزشکی برای این ستاد اهمیت ویژه ای دارد.

افسر ارشد ستاد مبارزه با دوپینگ ایران خاطر نشان کرد: علت اصلی استفاده از مواد و داروهای دوپینگ افزایش توان جسمی در رقابت با سایر ورزشکاران است که این امر علاوه بر ایجاد فضای ناسالم رقابتی برای بدن ورزشکار نیز مضر است.

دکتر منصوری نیا خاطر نشان کرد: ضمانت اجرایی برای نتایج مثبت دوپینگ در بار اول محرومیت و جریمه نقدی سنگین در نظر گرفته شده است و این موضوع موجب گردیده تا ورزشکاران خود از دوپینگ دوری کنند.

وی افزود: در برخی مواقع علاوه بر ورزشکاری که دوپینگ کرده است تیم نیز با محرومیت روبرو می گردد و این موضوع سبب شده تا ورزشکاران و فدراسیون ها و مربیان از دوپینگ ورزشکار ممانعت کنند .

افسر ارشد ستاد مبارزه با دوپینگ ایران گفت: امروز تمام عواقب اعمال ورزشکار حرفه ای بر عهده خودش است.

مسئولیت دارو های تجویز شده در هر حال متوجه خود ورزشکار است

منصوری نیا خاطر نشان کرد: ورزشکار حرفه ای زمانی که به پزشک مراجعه می کند باید اعلام کند که ورزشکار حرفه ای است و مسئولیت دارو های تجویز شده در هر حال متوجه خود ورزشکار است.

افسر ارشد ستاد مبارزه با دوپینگ در خصوص زمان های اورژانسی نیز تصریح کرد: گاهی نیاز است برای حفظ سلامت ورزشکار دارویی تجویز شود که جزو داروهای دوپینگ باشد، و برای این موضوع نیز توسط ستاد مبارزه با دوپینگ تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: در مواقع اورژانسی فرم مخصوصی وجود دارد که با قید علت تجویز دارو به فدراسیون مربوطه اطلاع داده می شود و از طریق فدراسیون از “نادو” مجوز مصرف دارو کسب می شود و در صورت عدم تایید، امکان استفاده از داروی مشخص شده وجود نخواهد داشت.

دکتر منصوری نیا همچنین با اشاره به انتشار سالانه لیست داروها و مواد دوپینگ توسط “وادا” گفت: لیست داروها و مواد دوپینگی هر ساله توسط “وادا” با توجه به تحقیقات و بررسی های مستمری که طی سال انجام می گیرد به روز رسانی می شود و ممکن است دارو یا ماده ای امسال در لیست نبوده ولی در سال ۲۰۱۹ به عنوان دوپینگ شناخته شود.

وی ادامه داد: اگر دارویی قبل از قرار گرفتن در لیست دوپینگ استفاده شود، پس از ورود در لیست برای ورزشکار دوپینگ محسوب نمی گردد ولی پس از آن جرم انگاری شده و در صورت مصرف برخورد می گردد.

افسر ارشد ستاد مبارزه با دوپینگ ایران افزود: امروزه داروهای دوپینگ به سه دسته عمده تقسیم می شوند که برخی از آنها در هر زمان و مکانی، قبل و حین مسابقه مصرف بشوند دوپینگ هستند، برخی از دارو ها و مواد نیز تنها حین مسابقه دوپینگ محسوب می شوند و یکسری از مواد و داروها برای رشته خاص ورزشی به عنوان دوپینگ قلمداد می شوند.

نمی توان انتظار داشت آمار دوپینگ روزی به صفر برسد

وی همچنین با اشاره بر اینکه گاها شاهد هستیم در کشور های مختلف تیم های مشاور و پزشکی برای ابداع راهکارهای تازه ای با در یافت هزینه های گزاف جهت دوپینگ ورزشکاران اقدام می کنند گفت: خوشبختانه در ایران تاکنون چنین موضوعی را نداشته ایم ولی در صورت مشاهده مطابق قانون برخورد می شود.

منصوری نیا ادامه داد: به دلیل وجود چنین اشخاصی که دائما اقدام به ابداع روش های جدیدی برای دوپینگ ورزشکاران می کنند نمی توان انتظار داشت که آمار دوپینگ روزی به صفر برسد.

افسر ارشد ستاد مبارزه با دوپینگ همچنین به دوپینگ های خارج از بدن ورزشکار به عنوان شیوه نوینی از دوپینگ اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع دوپینگ هایی بر روی وسایل ورزشی با ایجاد تغییرات مکانیکی در وسیله انجام می گردد که هم اکنون توسط کمیته های فنی با این اقدامات مبارزه می شود.

شایان ذکر است دوپینگ ریشه در قبایل آفریقایی داشته و از سال ۱۹۰۴ توسط دوندگان ماراتون با افزایش میزان مصرف تخم مرغ وارد عرصه ورزش شد، هر چند امروزه میزان مصرف تخم مرغ به هر میزانی دوپینگ محسوب نمی شود و استفاده از دارو های هورمونی و انرژی زا جایگزین روش های سنتی شده است.