آموزش سواد رسانه‌ای در ردیف برنامه‌های هفته بسیج مراغه قرار گرفت
آموزش سواد رسانه‌ای در ردیف برنامه‌های هفته بسیج مراغه قرار گرفت

فرمانده سپاه مراغه ضمن تاکید به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای، گفت: امسال برای گرامیداشت هفته بسیج ۱۵۰ ویژه‌برنامه در این شهرستان تدارک دیده شده و آموزش‌های سواد رسانه‌ای برای برخی از اقشار اولویت‌دار هم مورد توجه قرار گرفته است.  به گزارش تایسیزنیوز، سرهنگ یحیی حیدری افزود: ویژه‌برنامه‌های هفته بسیج این شهرستان از امروز تا پنجم […]

فرمانده سپاه مراغه ضمن تاکید به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای، گفت: امسال برای گرامیداشت هفته بسیج ۱۵۰ ویژه‌برنامه در این شهرستان تدارک دیده شده و آموزش‌های سواد رسانه‌ای برای برخی از اقشار اولویت‌دار هم مورد توجه قرار گرفته است. 

به گزارش تایسیزنیوز، سرهنگ یحیی حیدری افزود: ویژه‌برنامه‌های هفته بسیج این شهرستان از امروز تا پنجم آذرماه در مناطق مختلف و حتی در برخی از روستاهای دورافتاده نیز برگزار می‌شود و «همایش جنگ رسانه‌ای»، «جنگ رسانه‌ها و طوفان‌الاقصی» و «آموزش سواد رسانه‌ای برای گردان‌های سایبری و فعالان رسانه‌ای» شهرستان از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه برای آموزش همگانی سواد رسانه در سطح جامعه باید تدابیری اندیشیده شود، اضافه کرد: تحریف و جعل اخبار از سوی بدخواهان نظام ادامه دارد و بهترین راهکار برای مقابله با آن، آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه به صورت گسترده و تخصصی است.

فرمانده سپاه مراغه همچنین به دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته بسیج این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: برگزاری یادواره‌های شهدا از جمله یادواره شهدای هنرمند، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری همایش اقتدار بسیج قبل از نماز جمعه و ده‌ها ویژه برنامه دیگر نیز برای گرامیداشت هفته بسیج در مراغه تدارک دیده شده است.

سرهنگ حیدری این را هم بیان کرد که بسیجیان با اخلاص، در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و این هفته فرصتی برای توسعه فرهنگ و تفکر بسیجی است.

وی حضرت امام خمینی(ره) را احیاگر بسیج و پیامبر اکرم (ص) را تشکیل‌دهنده آن برای نخستین‌بار عنوان کرد و افزود: نیروهای مردمی از اول انقلاب تاکنون کارکرد مثبت و موثر داشته‌اند و اوج رشادت‌های بسیج در دوران دفاع مقدس بود.

وی با بیان اینکه تفکر و روحیه بسیجی در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله ادامه داشته و در دفاع از حرم و مقابله با کرونا نیز سنگ تمام گذاشته، اضافه کرد: بسیج، امروزه در عرصه محرومیت‌زدایی نیز به کمک دولت آمده است.

سرهنگ حیدری، تفکر بسیجی را مقدس دانست و افزود: هر انسانی و از هر دین و مذهبی می‌تواند بسیجی باشد؛ همانطور که جریان مقاومت با سازماندهی انسان‌های آزاده از ادیان مختلف در برابر استکبار جهانی ایستاده و در جنگ خیابانی غزه با قوت قد علم کرده است.

وی وجود چفیه بر گردن مقام معظم رهبری را تذکری به مسئولان اجرایی دانست و بیان کرد: مسئولان ما باید تفکر بسیجی داشته باشند و صرف داشتن پرونده در بسیج نشانه بسیجی بودن آنان نیست.

سرهنگ حیدری اظهار کرد: هر کاری که به صورت مردمی و برای یک هدف خاص و عام‌المنفعه انجام شود، زاییده تفکر بسیجی است و باید روز به روز گسترش یابد.

وی ادامه داد: مسئولی که به پای ارباب رجوع بر می‌خیزد و به او احترام می‌گذارد، بسیجی است زیرا تفکر بسیجی یعنی احترام، ایثار، اخلاص و ده‌ها ارزش انسانی دیگر.

«سواد رسانه‌ای» در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

به زبان ساده تر، سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد؛ به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.