آیین تشییع استاد «نظمی تبریزی» برگزار شد
آیین تشییع استاد «نظمی تبریزی» برگزار شد

آیین تشییع و وداع با استاد «علی نظمی تبریزی» از شاعران دوزبانه کشورمان با حضور جمعی از ادبا، شاعران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد. به گزارش تایسیزنیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی روز سه شنبه در آیین خاکسپاری این شاعر پیشکسوت ایران در مقبره الشعرا تبریز گفت: […]

آیین تشییع و وداع با استاد «علی نظمی تبریزی» از شاعران دوزبانه کشورمان با حضور جمعی از ادبا، شاعران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.

به گزارش تایسیزنیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی روز سه شنبه در آیین خاکسپاری این شاعر پیشکسوت ایران در مقبره الشعرا تبریز گفت: مقبره‌الشعرا در طول تاریخ، مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر و ادیب بوده و در زمان کنونی به مثابه‌ صدفی، گوهر رخشنده‌ دیگری از گنجینه‌ ادبیات آذربایجان را در سینه‌ خود جای می ‌دهد.

«سیدمحمدحسین بلاغی»، با بیان اینکه مقبره الشعرا به قطب شعر و ادب ایران و منطقه تبدیل می شود، افزود: استاد علی نظمی از بزرگان شعر ایران و افتخار آذربایجان‌ بود و عنوان پیشکسوت شعر و ادب ایران زمین به حق زیبنده‌ وی است.

وی اظهار کرد: امید است شعرای جوان اساتیدی مانند زنده یاد استاد نظمی را شمع راه خود قرار داده و با تاسی از چنین شاعرانی، مسیر تعالی شعر فاخر را بپیمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: استاد نظمی اگرچه در برهه‌ای از زندگی ادبی خود گمنام زیسته اما در سال های اخیر شاگردان بسیاری را تربیت کرده و به جامعه‌ ادبی کشور تحویل داده است.

بلاغی، با بیان اینکه هویت ایرانی و اسلامی برای استاد نظمی از اهمیت بالایی برخوردار بود و اصالت هنر در اشعار وی موج می‌زد، اظهار امیدواری کرد: تا شاعران بیش از پیش برای پاسداشت مقام بزرگان ایران و آذربایجان گردهم بیایند و قدر بزرگان این عرصه بیش از پیش شناخته شود.

وی با اشاره به تلاش اهالی شعر و ادب برای تدوین برنامه‌هایی در خصوص جایگاه ادبی مقبره‌ الشعرا، اظهار امیدواری کرد: با همراهی اصحاب شعر و ادب این عنوان شایسته برای مقبره‌الشعرا موجب رونق ادبیات این خطه از ایران اسلامی شود.

پیکر شاعر معاصر و پیشکسوت شعر و ادب ایران – استاد علی نظمی تبریزی – امروز پس از وداع دوستان و شاگردان وی از محل منزل شخصی اش تا مسجد شهید مدنی بدرقه و با حضور جمعی از مسئولین استانی و اصحاب فضل و فرهنگ و ادب در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

«علی نظمی» ادیب متخلص به نظمی تبریزی از شاعران غزل‌سرای ایران بود.

او سرودن شعر را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و شاگرد ملک الشعرای بهار، محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی خان وقایعی بوده‌ است.

علاوه بر شعر، آثار تحقیقی ادبی نیز از وی به چاپ رسیده که از جمله این آثار می‌توان به تذکره الشعرای منظوم و منثور «دویست سخنور» و «گلشن معانی» شرح برخی ابیات مشکله فارسی اشاره کرد.

استاد علی نظمی در سال ۱۳۰۶ در تبریز متولد شد و در ۱۹ سالگی به هوای تحصیل در کلاس های شبانه ثبت نام کرد پس از اخذ گواهی نامه ششم ابتدائی، به فراگیری صرف و نحو و خواندن کتب قدیمی از جمله گلستان سعدی، کلیله و دمنه، مقامات حمیدی و تاریخ معجم که از مهمترین متون ادبی هستند پرداخت و ۶ سال به شاگردی استادان ادبیات عرب برای فراگیری این حوزه مشغول بود.

او سرودن شعر را با شاگردی نزد ملک الشعرای بهار، محمدامین ادیب طوسی و عباسقلی خان وقایعی آغاز کرد و ادامه داد، سال های متمادی به مطالعه بسیار در خصوص ادبیات پرداخت.

استاد علی نظمی تبریزی، با وجود کهولت سن به فعالیت ادبی و همراهی با فعالیت های فرهنگی شهر ادامه داد و در جایگاه ریاست انجمن ادبی «بزم سخن» منشاء خیر و برکت برای کشورمان شد.