اجازه نمی دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند
اجازه نمی دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند

جمهوری آذربایجان: اجازه نمی دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند معاون وزیر خارجه آذربایجان گفت که کشورش به اسرائیل اجازه نمی دهد برای حمله به ایران، از خاک اذربایجان استفاده کند. به گزارش تایسیز نیوز، “فریز رزاییف”در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی “معاریو” ادامه داد باکو از دخالت در نزاع دیگر کشورها خودداری […]

جمهوری آذربایجان:

اجازه نمی دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند

اجازه نمی دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند

معاون وزیر خارجه آذربایجان گفت که کشورش به اسرائیل اجازه نمی دهد برای حمله به ایران، از خاک اذربایجان استفاده کند.

به گزارش تایسیز نیوز، “فریز رزاییف”در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی “معاریو” ادامه داد باکو از دخالت در نزاع دیگر کشورها خودداری می کند. او تاکید کرد به اسرائیل اجازه نمی دهیم از خاک ما برای حمله به ایران استفاده کند.

وی افزود: جمهوری اذربایجان از بی طرفی و خودداری از دخالت در نزاع دیگر کشورها محفاظت می کند.

معاون وزیر خارجه آذربایجان ادامه داد: ما تلاش می کنیم با ایران براساس احترام متبادل، روابط داشته باشیم. سرنوشت ما زندگی در کنار یکدیگر است.

در روزهای اخیر مقامات ارشد نظامی اسرائیل به احتمال گزینه نظامی در برابر برنامه هسته ای ایران اشاره کرده اند.

این سخنان معاون وزیر خارجه آذربایجان در زمانی مطرح می شود که روابط تهران – باکو به شدت تنش آلود است. جمهوری آذربایجان بعد از حمله مسلحانه به سفارتش در تهران آن را تعطیل و شماری از دیپلمات های ایرانی را از باکو اخراج کرد.

این مقام ارشد جمهوری اذربایجان توضیح داد باکو به سیاست خارجی اش افتخار می کند. اذربایجان به عنوان یک کشور سکولار، به شدت با دخالت افراط گرایی دینی در روابط بین المللی مخالف است.

رازاییف همچنین گفت که باکو در بازسازی روابط میان اسرائیل و ترکیه، مشارکت داشت. وی افزود: اسرائیل و ترکیه، هر یک به تنهایی دوست قدیمی اذربایجان هستند. هنگامی که اختلاف میان دو دوست ایجاد شد هر آنچه توانستیم برای کمک به ایجاد زبان مشترک و دست یابی به تفاهم انجام دادیم؛ تفاهمی که از ثبات و همکاری منطقه ای حمایت کند.

معاون وزیر خارجه اذربایجان در این هفته برای سفر رسمی به تل آویو شرکت کرد. هدف اعلامی از این سفر، شرکت در کنگره هرتسلیا بود. این کنگره با محوریت مسئله ایران و با حضور چهره های برجسته سیاسی – امنیتی از جمله فرمانده ارتش و رئیس شواری امنیت ملی اسرائیل برگزار شد.

هرتسی هلیفی فرمانده ارتش اسرائیل در این نشست گفت اسرائیل قدرت حمله به ایران را دارد. او همچنین هشدار داد اتفاقات منفی در افق آینده دیده می شود که می تواند منجر به مهار نظامی ایران شود.

در واکنش به این موضوع، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت این سخنان فرمانده ارتش، به معنی وجود برنامه یا قصد حمله نظامی به ایران نیست.

جمهوری آذربایجان یکی از ۴ همسایه زمینی ایران است که با اسرائیل روابط رسمی و دیپلماتیک دارد. به تازگی روابط باکو – تل آویو شاهد گسترش بود و برای اولین بار جمهوری اذربایجان، در تل آویو سفارت افتتاح کرد این در حالی است که سه دهه قبل، سفارت اسرائیل در باکو مستقر بود.

دو طرف همچنین دارای روابط نظامی – امنیتی گسترده ای هستند.
جمهوری آذربایجان متهم به همکاری با اسرائیل علیه ایران است اما مقامات باکو این اتهام را رد می کنند.

رسانه های غربی و اسرائیلی همچنین از انتقال گسترده سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان خبر می دهد. اسرائیل در جنگ قره باغ هم از جمهوری آذربایجان حمایت کرد. پهپادهای ساخت اسرائیلی، یکی از تسلیحات اصلی مورد استفاده جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان بود.

برنامه سفر مقامات اسرائیلی به امریکا برای گفتگو درباره ایران

مشاور امنیت ملی امریکا قصد دارد در هفته آینده با سفر به واشنگتن،با مقامات امریکایی درباره ایران گفتگو کند.

سایت خبری امریکایی اکسیوس به نقل از مقامات امریکایی و اسرائیلی نوشت هیاتی شامل مشاور امنیت ملی اسرائیلی (تساحی هنگبی) و وزیر امور استراتژیک اسرائیل (رون دیرمر) با سفر به امریکا درباره موضوع هسته ای ایران گفتگو کنند. روابط اسرائیل – سعودی هم دیگر موضوع این سفر است.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه امریکا (سامویل وربرگ) در مصاحبه با الجزیره گفت امریکا همچنان به راه حل دیپلماتیک برای پرونده هسته ای ایران ایمان دارد.

قبل از این هم سایت اکسیوس نوشته بود مقامات امریکایی به طرف اسرائیلی پیشنهاد کرده بودند دوطرف وارد برنامه ریزی مشترک نظامی درباره ایران شوند اما تل آویو به این پیشنهاد با دیده شک و تردید می نگرد.