اجرای طرح آمارگیری زراعت سال ۹۷ آذربایجان‎شرقی
اجرای طرح آمارگیری زراعت سال ۹۷ آذربایجان‎شرقی

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، محمد فرج‎زاده پیش از ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یک نفر کارشناس مسوول اجرایی، ۲۴ نفر مامور آمارگیر، ۶ نفر بازبین فنی، چهار نفر داده آما و ۶ خودرو عوامل اجرایی این طرح را تشکیل می‎دهند. وی افزود: فعالیت زراعت یکی از زیر بخش‌های مهم […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از فارس، محمد فرج‎زاده پیش از ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یک نفر کارشناس مسوول اجرایی، ۲۴ نفر مامور آمارگیر، ۶ نفر بازبین فنی، چهار نفر داده آما و ۶ خودرو عوامل اجرایی این طرح را تشکیل می‎دهند.

وی افزود: فعالیت زراعت یکی از زیر بخش‌های مهم کشاورزی است که به همراه باغداری ۷۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد و مطابق نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳، بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر بهره‌برداری کشاورزی دارای فعالیت زراعت در کشور وجود دارد.

فرج‎زاده با بیان اینکه محصولات زراعی از مهمترین منابع تامین غذای انسان‌ها هستند که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کنند، افزود: کشت و کار محصولات زراعی منبع درآمد بسیاری از خانوارها بویژه در نقاط روستایی می‌باشد و علاوه بر آن اشتغال و امرار معاش بسیاری از افراد شاغل در بخش خدمات نظیر بازرگانان، خرده فروشان و شاغلان بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی به این فعالیت وابسته است.

وی توضیح داد: آمارگیری زراعت – ۱۳۹۷، یکی از طرح‎های نمونه‌گیری بسیار مهم و پیچیده بخش کشاورزی است که در آن، اطلاعات مهمی از این فعالیت نظیر”تعداد بهره‌برداری‌های دارای فعالیت زراعت”، “مساحت اراضی زراعی”،”سطح کاشت محصولات زراعی”و”میزان تولید محصولات زراعی” جمع آوری و نتایج بدست آمده با روش‌های علمی به کل استان تعمیم داده می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی تعداد نمونه آماری طرح را دو هزار و ۷۹۵ مورد با تعداد ۳۲۴ نمونه شهری در قالب ۱۴ شهر و دو هزار و ۴۷۱ نمونه روستایی در قالب ۲۱۰ آبادی در استان آذربایجان‎شرقی برشمرد.

فرج‎زاده خاطرنشان ساخت: طرح آمارگیری زراعت اولین بار در سال ۱۳۷۱ و با استفاده از چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۶۷ اجرا شد؛ این طرح برای دومین بار با استفاده از چارچوب سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ در پاییز سال جاری اجرا خواهد ‌شد.