احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌ شرقی
احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌ شرقی

هشدار دانشگاه علوم پزشکی تبریز احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌ شرقی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای تعدادی از افراد به بیماری مالاریا در آذربایجان شرقی، نسبت به شیوع این بیماری در استان و احتمال ابتلای مردم به آن هشدار داد. به گزارش تایسیز نیوز، سیمین خیاط […]

هشدار دانشگاه علوم پزشکی تبریز

احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌ شرقی

احتمال شیوع مالاریا در آذربایجان‌ شرقی

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای تعدادی از افراد به بیماری مالاریا در آذربایجان شرقی، نسبت به شیوع این بیماری در استان و احتمال ابتلای مردم به آن هشدار داد.

به گزارش تایسیز نیوز، سیمین خیاط زاده با بیان این‌که احتمال انتقال بیماری مالاریا در استان فراهم بوده و این چرخه انتقال می‌تواند در استان شکل بگیرد، گفت: حدود ۱۸ سال است که موفق شده‌ایم انتقال محلی ( انتقال بیماری از یک فرد بیمار به فرد سالم از طریق پشه) مالاریا را در استان از بین ببریم و سالیان سال است که حتی موارد وارده از بیرون استان به داخل استان هم نداشتیم اما اخیرا مواردی مشاهده شده است.

وی افزود: به دلیل افزایش تعداد بیماران ساکن مناطق جنوبی به خاطر در تماس بودن با کشورهای همسایه، احتمال آلودگی مردم استان ما در سفر به این مناطق هم وجود دارد. به تازگی نیز تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین برخی از شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی در سفر به مناطق جنوبی مورد گزش پشه‌های آلوده قرار گرفته و بیمار شده‌اند که اکنون تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز ما را نگران می‌کند، این است که به دلیل درجه هوای استان در این ایام، امکان رشد پشه‌ها در مانداب‌ها فراهم است و اگر فرد بیماری که دارای میکروب حاوی بیماری مالاریا است، توسط یک پشه گزیده شود، این پشه می‌تواند افراد سالم دیگر را بدون رفتن به مناطق جنوبی آلوده کند.

خیاط زاده اظهار کرد: اکنون فصل مسافرت در کشور ما بوده و از سویی هوا نیز نسبتا گرم است، به عبارتی شرایط مساعد برای شیوع مالاریا وجود دارد و افرادی که به مناطق جنوبی کشور و به خصوص استان سیستان و بلوچستان مسافرت می‌کنند و یا در این منطقه کار دارند، احتمال دارد که از طریق پشه‌هایی دچار گزش شده و به دنبال آن مبتلا به بیماری‌هایی مثل مالاریا یا تب دنگی شوند.

وی افزود: تب دنگی که بیشتر در کشور پاکستان شیوع دارد، نوعی بیماری است که به دنبال آن فرد دچار تب‌های خون ریزی دهنده می‌شود؛ بیماری مالاریا نیز در کشورهای افغانستان و پاکستان شیوع دارد.

وی ادامه داد: مناطق جنوبی کشور علی رغم این‌که طی سال‌های اخیر در حال رسیدن به مرحله پاک از نظر این دو بیماری بود ولی با ورود افراد آلوده به کشور، نتوانستیم به این مرحله برسیم و اکنون موارد مثبت مالاریا در کشور و حتی استان ما مشاهده می‌شود.

خیاط زاده اظهار کرد: افرادی که راننده خودروهای سنگین هستند و جهت باربری به مناطق جنوبی کشور و حتی خارج از مرزها یعنی کشورهای پاکستان و افغانستان مسافرت می‌کنند، باید یکسری وسایل حفاظتی را به همراه داشته باشند.

وی در تشریح نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا، افزود: اگر افراد در محیط خارج از خودرو و یا منزل به قصد استراحت اتراق می‌کنند، باید از پشه بند استفاده کنند. با این‌که هوا گرم است ولی پوشاندن یقه و پوشیدن لباسی با آستین بلند و شلوارهای ساق بلند ضروری است تا بدن افراد، کمترین تماس را با پشه‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: استفاده از لوسیون و اسپری‌های دورکننده حشرات بر روی بدن و استفاده از حشره کش در محل استراحت و فضای باز باعث می‌شود تا از حضور پشه‌ها در محیط جلوگیری شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: لازم است تا افراد در کنار جویبارها و مناطق آب مانده به استراحت نپردازند اگرچه شاید احساس کنند که به دلیل آب، هوای اطراف خنک باشد ولی احتمال وجود پشه‌های فراوان به خصوص پشه‌های انتقال دهنده مالاریا وجود دارد.

وی افزود: یکسری افراد که مجبور به انجام خدمت سربازی در مناطق جنوبی هستند و یا هر شغل دیگری داشته و محل خدمتشان مناطق جنوبی کشور است، از جمله افرادی محسوب می‌شوند که در معرض تماس با پشه قرار گرفته و امکان ابتلا به مالاریا از طریق گزش پشه‌های حاوی این بیماری در مورد آنها وجود دارد.

وی گفت: اگر فردی به مسافرت رفته و یا به دلیل شغلش در مناطق جنوبی کشور دچار گزش شد، هنگام بازگشت به خانه دچار تب و لرز، خستگی، بی اشتهایی، تعریق و ضعف عمومی شده و احساس کم خونی کرد، باید فورا به خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی سطح شهر و یا ستاد مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کند تا با دریافت لام خون محیطی، ابتلای وی به مالاریا تشخیص داده شود.

خیاط زاده در خصوص امکان درمان این بیماری، اظهار کرد: مالاریا جزو بیماری‌های عفونی بوده و در صورت تشخیص به موقع، امکان درمان دارد. داروهای مربوطه نیز در سیستم بهداشتی کشور موجود و به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا کسی به خاطر شرایط مالی از درمان محروم نباشد.

وی تاکید کرد: اگر فرد بیماری به مراکز درمانی مراجعه نکند و بیماری وی تشخیص داده نشود، جانش به خطر خواهد افتاد؛ بر این اساس لازم است تا افراد نشان دار در اسرع وقت اقدام به درمان بیماری کنند.