احتمال فرونشست زمین در دشت تبریز
احتمال فرونشست زمین در دشت تبریز

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد احتمال فرونشست زمین در دشت تبریز رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تبریز گفت: با توجه به بیلان منفی آبخوان‌ها، احتمال تخریب آبخوان‌ها و وقوع پدیده فرونشست و تحمیل خسارات غیر قابل جبران در دشت تبریز دور از انتظار نیست. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از […]

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد

احتمال فرونشست زمین در دشت تبریز

احتمال فرونشست زمین در دشت تبریز

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تبریز گفت: با توجه به بیلان منفی آبخوان‌ها، احتمال تخریب آبخوان‌ها و وقوع پدیده فرونشست و تحمیل خسارات غیر قابل جبران در دشت تبریز دور از انتظار نیست.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، سعید پورحیدری در جریان بازدید میدانی مسئولان شهرستان تبریز از عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز لیقوان چای، اظهار کرد: عملیات آبخیزداری در جهت کنترل سیلاب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و پایش تراز آب‌های زیرزمینی دشت تبریز به منظور مدیریت آبخوان‌ها در مقابل تهدیدات احتمالی فرونشست در تبریز انجام می‌شود.

وی افزود: از آن‌جایی که دشت تبریز فعالیت‌های گسترده‌ای از بخش کشاورزی و صنعت را در بستر خود جای داده است، اجرای برنامه پایش و تحلیل آسیب پذیری ناشی از برداشت‌های بی رویه از سطح سفره‌های آب زیرزمینی  امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی تشریح کرد: هرگونه برداشت آب از مخازن آبخوان‌ها باید بر اساس میزان آب ورودی به آنها انجام شود که با توجه به بیلان منفی، احتمال تخریب آبخوان‌ها و وقوع پدیده فرونشست و تحمیل خسارات غیر قابل جبران در این دشت بزرگ دور از انتظار نیست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تبریز گفت: با توجه به وسعت و موقعیت استراتژیک دشت تبریز به عنوان یکی از بزرگترین و حساس‌ترین دشت‌های استان آذربایجان شرقی، علاوه بر فعالیت‌های بخش کشاورزی و همچنین قرار گرفتن بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز صنعتی در بستر این دشت و از طرفی نیز واقع شدن دریاچه ارومیه در امتداد آن، طرح تغذیه مصنوعی آبخوان‌های موجود در آن، امری حیاتی و ضروری بوده که به عنوان راهکاری موثر در جهت تعادل آبخوان‌ها و احیای این منابع ارزشمند به شمار می‌رود.

وی در پایان تامین اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی جهت اجرای این طرح بزرگ را امری مهم و ضروری دانست که باید در اولویت برنامه ریزان قرار گیرد.