اخطار حفاظت محیط زیست به ۸ بیمارستان متخلف/ لزوم بی خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی و شیمیایی
اخطار حفاظت محیط زیست به ۸ بیمارستان متخلف/ لزوم بی خطرسازی و دفع بهداشتی پسماندهای عفونی و شیمیایی

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از نصر ،حسن عباس نژاد” از پایش وضعیت دفع پسماندهای عفونی بیمارستان های تبریز خبر داد و گفت: ۵۱ بیمارستان خصوصی و دولتی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۲۹ بیمارستان در کلان شهر تبریز قرار دارد. وی ادامه داد: تعداد کل مطب ها،آزمایشگاه و […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از نصر ،حسن عباس نژاد” از پایش وضعیت دفع پسماندهای عفونی بیمارستان های تبریز خبر داد و گفت: ۵۱ بیمارستان خصوصی و دولتی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که از این تعداد ۲۹ بیمارستان در کلان شهر تبریز قرار دارد.
وی ادامه داد: تعداد کل مطب ها،آزمایشگاه و سایر مراکز پزشکی تبریز ۵ هزار و ۷۱ واحد است که از این تعداد ۷۵۰ واحد دارای قرارداد با مراکز بی خطر سازی پسماند بخش خصوصی بوده و الزام ساماندهی بقیه مراکز تا آخر شهریور ماه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده و لازم است کلیه مطب های خصوصی، کلنیک ها و مراکز درمانی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مدیریت پسماندهای تولیدی خود اقدام نمایند.
این مقام مسئول افزود: میزان تولید زباله های بیمارستانی در شهر تبریز شامل ۵ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عفونی، ۸ هزار و ۳۴۵ کیلوگرم تیز و برنده، ۱۳ هزار و ۳۶۰ کیلوگرم زباله شبه خانگی است.

عباس نژاد گفت: با هماهنگی معاونت محترم پیشگیری دادگستری استان و دادستان محترم پیگیری های لازم در راستای ارتقا و به روز رسانی سیستم های بی خطرسازی زباله های عفونی و شیمیایی بیمارستان ها در دستور کار قرار دارد و جهت کنترل راندمان شیوه های مورد عمل سیستم های بی خطرسازی  بیمارستان ها توسط آزمایشگاه این اداره کل نمونه برداری دوره ای انجام می گیرد.
وی افزود: همچنین کلیه مراکز بیمارستانی ملزم به ارایه گزارش ماهانه نتایج نمونه برداری توسط آزمایشگاه های معتمد حفاظت محیط زیست هستند و در صورت عدم ارائه خود اظهاری مطابق قوانین برخورد بعمل خواهد آمد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با ذکر اینکه نحوه مدیریت پسماندهای شیمیایی مراکز درمانی وبیمارستانی نیز مورد رصد و پایش قرار می گیرد، گفت: لازم است بر اساس قانون مدیریت پسماند نسبت به امحاء و بی خطر سازی زباله های شیمیایی نیز اقدام شود.
عباس نژاد ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی تنها مرکز امحاء پسماندهای شیمیایی در استان قزوین، مدیریت اینگونه پسماندها در سطح کشور  با چالش  مواجه گردیده و ضرورت دارد بر اساس آخرین دستورالعمل ها بصورت ایزوله نگهداری و نسبت به  امحاء و بی خطر سازی آن با نظارت این اداره کل اقدام فوری شود.
وی افزود: ظرف سال۹۷ در سه ماهه اول کلیه مراکز بیمارستانی شهر تبریز مورد پایش قرار گرفته است و در این خصوص به ۵ واحد بیمارستانی اخطاریه صادر و با پیگیری های انجام شده در سه بیمارستان منجر به اصلاح وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی شده است.

عباس نژاد افزود: در سه ماهه دوم نیز پایش و بازدید سرزده توسط کارشناسان این اداره کل و دستگاه های نظارتی و دادگستری استان از بیمارستان های استان در حال انجام بوده و تاکنون ۳ واحد بیمارستانی اخطاریه عدم مدیریت اصولی پسماندهای عفونی و تخطی از الزامات زیست محیطی دریافت کرده اند.
وی تاکید کرد: در صورت عدم اصلاح مدیریت پسماندهای عفونی، بیمارستان های متخلف به مراجع قضایی معرفی گردیده و سایر اقدامات قانونی نیز به انجام می رسد.