اردوغان: استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند
اردوغان: استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند

اردوغان: استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: هنوز نمی‌توانیم پیوستن سوئد به ناتو را تأیید کنیم؛ زیرا استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند. به گزارش تایسیزنیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: کشوری که از گروه‌ های تروریستی فاصله نمی‌‌گیرد، […]

اردوغان: استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند

اردوغان: استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنانی اعلام کرد: هنوز نمی‌توانیم پیوستن سوئد به ناتو را تأیید کنیم؛ زیرا استکهلم از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

به گزارش تایسیزنیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: کشوری که از گروه‌ های تروریستی فاصله نمی‌‌گیرد، چگونه می‌‌تواند به ناتو کمک کند؟ ترکیه چطور می‌‌تواند به کشوری که در خیابان‌‌های آن تروریست‌ها به راحتی می‌گردند، اعتماد کند؟

رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص ادامه داد: توقع ما این است به وعده‌هایی که در مادرید به کشورمان داده شده (تفاهم‌نامه سه‌ جانبه اجلاس مادرید) عمل شود.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان در سخنان خود تأکید کرد که آنکارا هنوز نمی‌تواند پیوستن سوئد به ناتو را به دلیل حمایت از تروریست‌ها تأیید کند.

اردوغان اضافه کرد: هم پیمانان اندکی به اندازه کمک‌هایی که ترکیه در ۷۱ سال گذشته به ناتو کرده، کمک کرده‌‌اند. به ارتقای استانداردهای آموزش نظامی قدرتمند و سطح بالای ترکیه با ابتکارات جدید و دستاوردهای جدید ادامه خواهیم داد

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه هم در سخنانی اعلام کرد: همانطور که آتش زدن کلیسا، کنیسه یا معابد سایر عقاید آزادی نیست، سوزاندن قرآن به نام آزادی نیز مفهومی ندارد. وقتی صحبت از امنیت خودشان می‌شود، قانون نمی‌شناسند؛ اما وقتی نوبت اماکن مقدس مسلمانان می‌رسد، به یاد آزادی بیان می‌افتند. همه جهان می‌داند و باید بداند که ما نه در برابر سیاست تهدید و تحریک و نه در برابر ارعاب و ترس تسلیم نخواهیم شد. همه باید بپذیرند که با تأمین فضا برای تروریست‌ها و اختصاص دادن میادین شهر به آنها نمی‌توان دوستی ترکیه را به دست آورد.

استکهلم و هلسینکی پارسال به سیاست چندین دهه‌ای خود مبنی بر بی‌طرفی پایان داده و با اشاره به نگرانی‌ها ناشی از جنگ اوکراین، درخواست رسمی خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را مطرح کردند. فنلاند در آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو بدل شد اما ترکیه درخواست سوئد را رد کرد. تأیید تمام اعضای ناتو برای پیوستن عضو جدید به این ائتلاف، الزامی است.

آنکارا استکهلم را به عدم تمایل برای تحویل و استرداد اعضای گروهک تروریستی «پ.ک.ک» و سایر گروه‌های وابسته به آن، متهم کرده است.

سخنگوی پارلمان ترکیه اضافه کرد: سوئد به اقدامات تحریک‌آمیز وارد شده و در عین حال، خواستار تأیید پیوستنش به ناتو است. عذرخواهی می‌کنیم اما ترکیه کشوری است که پای حرفش می‌ماند. ما به حرف‌ها و وعده‌های‌مان عمل می‌کنیم و از دیگران هم می‌خواهیم به وعده‌هایشان پایبند بمانند. درباره سوئد که به قول‌هایش عمل نمی‌کند، باید گفت که توقع عضویت در ناتو، تنها یک رؤیای محال است.

با این حال، کورتولموش توضیح داد که ترکیه «قویا با پیوستن استکهلم به ناتو مخالف نیست اما برای این منظور، سوئد باید به تعهدات و تکالیفش عمل کند.»

وی افزود: این کشور باید از اقدامات تحریک‌آمیز اجتناب کرده و سرکردگان سازمان‌های تروریستی ضدترکیه را مسترد کند.

سوزاندن و هتک حرمت قرآن سیل محکومیت و اعتراضات کشورهای مسلمان سراسر جهان را به‌همراه داشت به طوری‌که معترضان در عراق به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.