از وعده تا عمل /خانه شهردار خوشنام تبریز ویران می‌شود
از وعده تا عمل /خانه شهردار خوشنام تبریز ویران می‌شود

از وعده تا عمل /خانه شهردار خوشنام تبریز ویران می‌شود خانه شهردار خوشنام تبریز درحال ویرانی است. شهرداری که در تاریخ شهر تبریز از شهرسازترین متخصص‌ها برای این شهر بیشتر همت گماشت. سقف طبقه دوم خانه شهردار خوشنام تبریز فرو ریخته است. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، چند سال پیش روابط عمومی شهرداری تبریز […]

از وعده تا عمل /خانه شهردار خوشنام تبریز ویران می‌شود

خانه شهردار خوشنام تبریز درحال ویرانی است. شهرداری که در تاریخ شهر تبریز از شهرسازترین متخصص‌ها برای این شهر بیشتر همت گماشت. سقف طبقه دوم خانه شهردار خوشنام تبریز فرو ریخته است.

از وعده تا عمل /خانه شهردار خوشنام تبریز ویران می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، چند سال پیش روابط عمومی شهرداری تبریز با تیتر استنباطی چنین نوشت:« شهردار تبریز مانع از تخریب خانه‌ تاریخی ارفع‌الملک جلیلی شد/صدور دستور تملک و بازسازی نماد شهرداران بلدیه تبریز» و در همین خبر کوتاه شهردار فعلی تبریز چنین گفت: با هماهنگی شهردار محترم منطقه ۸ و مالک محترم در محل حضور یافتیم تا موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار دهیم.

شهین باهر اظهار داشت: هم نام و یاد ارفع‌الملک جلیلی و هم خود بنا و فضای آن به‌گونه‌ای است که وظیفه خود می‌دانیم نسبت به حفظ و حتی احیای آن اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به آمادگی مالک محترم، به‌زودی ضمن توافق با ایشان، نسبت به تملک، بازسازی و احیای این خانه تاریخی اقدام خواهد شد.

این به‌زودی که گویا از وعده و وعیدهای سرخرمن به حساب می‌آمد تا هم اکنون به سر نرسیده است و شهردار تبریز تا لحظه درج این مطلب نتوانسته بر گفته خود عامل باشد. گویا مشکلات این خانه قدیمی حتی از میدان بزرگ آذربایجان هم بیشتر بوده است، چرا که حداقل در میدان آذربایجان کارگران با گذشته تقریبا یک دوره چهارساله شهردار بودن همچنان مشغول کارند اما خانه حسینقلی‌خان جلیلی در حال فرونشست کردن است.

با این خبر «دستورات صادر شده» توسط شهردار تبریز؛ اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه در یکی از جلسات شورای شهر تبریز صدای فریدون بابایی عضو شورای در آمد و بر تبلیغاتی بودن وعده تملک صحه گذاشت.

وی با بیان اینکه در تدوین ‌طرح‌های جامع حفظ بافت تاریخی باید تمام جوانب مورد بررسی قرار گیرد و تنها میراث فرهنگی در نظر نباشد، گفت: خانه ارفع‌‌الملک جلیلی توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شده اما نه شهرداری خریدار آن است نه میراث فرهنگی که امروز صاحب‌خانه با مشکل روبه‌ رو شده است و نمی‌تواند خانه خودرا به فروش برساند.

این قصه ناکامی شهرداری تبریز مخصوص  این خانه قدیمی نیست. حمام تاریخی نوبر از آغاز دوره مدیریت آخرین شهردار تبریز تا به‌حال با اینکه متعلق به شهرداری تبریز است اما به‌خاطر دلایل نامعلوم همچنان بین شهرداری و میراث فرهنگی محل مناقشه جدی است!

با اینکه چیزی کمتر از یک سال تا پایان دوره شهردار نمانده است، وی در اظهار نظر جدیدی به وعده مرمت و بازسازی همچنان ادامه می‌دهد. او به مرمت خانه‌ای اشاره کرده است که به کلی از بست ویران است.

خانه کلکته‌چی که اکنون شهردار تبریز عزم به مرمت آن کرده است. زمانی به‌عنوان خانه‌ای که نمی‌شود آن را مرمت کرد، مطرح بوده است.

محبوب تیزپاز، شهردار وقت منطقه ۸ تبریز، زمانی گفته بود: بر اساس بررسی‌های کارشناسانه‌ای که به تازگی انجام شده، پی‌برده‌ایم که این خانه قابلیت مرمت را ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند هم از لحاظ فنی خانه نمی‌تواند مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد و هم برای مرمت، توجیه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری لازم را ندارد.

 اکنون شهردار تبریز  در یکی از جلسات شورای شهر تبریز از آرزوهای شهری تاریخی پرده برداشته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در حوزه مرمت و احیای بافت تاریخی و قدیمی شهر عنوان داشت: کاربری‌ها در «داش ماغازالار» و «میار میار» نیازمند ساماندهی است و در این خصوص اقداماتی انجام داده‌ایم و در کنار آن طرحی برای خانه ستارخان ارائه کرده‌ایم که ۱۱ خانه پیرامون آن تملک می‌شود.

او اضافه کرد: مرمت خانه کلکته‌چی را نیز آغاز کرده‌ایم و برای بلوک‌های خیابان جمهوری اسلامی نیز طرح‌هایی ارائه کردیم.

جالب اینکه اهمیت بازسازی عمارت فرسوده ساعت خود قصه پرغصه‌ای است که به‌خاطر عدم اراده مردان قانونگذار شهر هنوز به یک موزه کامل تبدیل نشده است.وی در این جلسه سنگ تمام هم گذاشته است و خبر از طرح احداث میدان شهری در پشت ایستگاه مترو میدان ساعت و مرمت و بازسازی عمارت تاریخی ساعت داده است.

حال و روز عمارت ساعت وقتی خوب می‌شود که در اولین اقدام اعضای شورای شهر میز و صندلی چسبیده به این عمارت را به همراه خود به بیرون عمارت ساعت منتقل کنند.

شهردار تبریز اگر مرد میدان عمل است، خانه شهردار تبریز  و میراث ارزشمند وی یعنی عمارت ساعت را محکم بچسبد و اقدام به مرمت آن کند تا باد و باران آن را نبرد تا بعدها شاید ارفع‌الملکی عزم اراده کند و نه در وعده که در عمل به داد خانه‌های تاریخی تبریز برسد.