استاندار: زمین خواری از عوامل بازدارنده توسعه آذربایجان شرقی است
استاندار: زمین خواری از عوامل بازدارنده توسعه آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی پدیده زمین‌خواری را از عوامل بازدارنده توسعه استان در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن ذکر کرد و گفت: مدیریت ارشد استان در مقابله با تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی هیچ‌گونه مماشاتی نمی‌کند. عابدین خرّم یکشنبه شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با اشاره به وضعیت نابسامان تغییر […]

استاندار آذربایجان شرقی پدیده زمین‌خواری را از عوامل بازدارنده توسعه استان در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن ذکر کرد و گفت: مدیریت ارشد استان در مقابله با تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی هیچ‌گونه مماشاتی نمی‌کند.

عابدین خرّم یکشنبه شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با اشاره به وضعیت نابسامان تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بر لزوم هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های استانی برای مقابله با این وضعیت تاکید کرد.

وی به حساسیت دستگاه های قضایی و امنیتی استان به این موضوع اشاره کرد و گفت: باید تدابیر اتخاذشده برای برخورد با تخریب کنندگان اراضی کشاورزی نظام مند و دایمی باشد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر شناسایی اولویت‌ها و چالش‌های استان در حوزه سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: پزشک خانواده و بهداشت از منظر فرزندآوری از مسایلی است که در استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی، عدم استقرار پزشک در مناطق دور افتاده را از مشکلات حوزه سلامت استان عنوان کرد و گفت: باید تدابیری اندیشیده شود که پزشکان عمومی و متخصص با دریافت امتیازهای ویژه برای حضور در مناطق دورافتاده ترغیب شوند.

خرّم اظهار کرد: آذربایجان شرقی از مزیت های نسبی مرزی بودن و مرکزیت برای شمال غرب کشور در حوزه سلامت برخوردار است که باید از این مزیت ها مراقبت کرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین پایش عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اشتغال‌زایی را خواستار شد و گفت: دستگاه‌های مسئول در استان پیگیری کنند که تسهیلات تبصره ۱۶ به معنای واقعی کلمه به اشتغال‌زایی منجر شود.

وی تاکید کرد: توسعه در همه ابعاد و به شکل جامع باید مد نظر باشد تا بتوان در سایه هم افزایی سازمان های مختلف در مسیر عمران و آبادانی استان گام برداشت.

وی با بیان اینکه شورای سرمایه‌گذاری استان باید این هم‌افزایی را ایجاد کند، گفت: استاندار به عنوان نماینده ارشد دولت در استان، به دنبال حل تعارض‌ها و تجمیع منابع توسعه‌دهنده استان است و این موضوع را از سازمان ها و نهادهای دیگر مطالبه می‌کند.

خرّم با بیان اینکه استانداری نهاد ناظر بر فعالیت‌های بخش دولتی و عمومی در استان است، افزود: توسعه مبتنی بر زنجیره‌های ارزش، ابتکار آذربایجان شرقی است که البته باید با در نظر گرفتن همه جوانب، به یک راهبرد جامع و اساسی تبدیل شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه مبتنی بر زنجیره ارزش، گفت: توسعه‌ای که بر مبنای زنجیره ارزش اتفاق نیفتد، توسعه ناقص خواهد بود.

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه از شناسایی ۱۱ مزیت نسبی استان خبر داد و گفت: با توجه به تاکید وزارت کشور مبنی بر توسعه براساس مزیت های نسبی و نهادسازی برای توسعه، باید زنجیره‌های اولویت‌دار برای توسعه استان را شناسایی کنیم.

جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران و ادامه آن تا ایستگاه راه‌آهن تبریز را تشریح کرد و گفت: امیدواریم مسیر بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تا پایان امسال به بهره برداری برسد و برای ادامه مسیر تا ایستگاه تبریز هم گزینه نهایی انتخاب شده و به شکل تهاتر اجرا می شود تا از نظر مالی دچار مشکل نشود.

در این جلسه تشکیل گروه کاری زنجیره‌های ارزش راهبردی استان و احداث شهرک تخصصی ۱۹۲ هکتاری مس ورزقان تصویب شد.