اصغر مکرمی: :عدم به کارگیری نیروهای متخصص شهری در شهرداری تبریز
اصغر مکرمی: :عدم به کارگیری نیروهای متخصص شهری در شهرداری تبریز

مهندس اصغر مکرمی متخصص و کارشناس مسائل شهرسازی :عدم به کارگیری نیروهای متخصص شهری در شهرداری تبریز // یکسان سازی خدمات شهری در تمام مناطق شهر یک ضرورت است // شهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و رفاهی کمبود دارد مشکلات شهری و شهرسازی در کلانشهر تبریز که امروز مورد نقد بسیاری از دلسوزان و […]

مهندس اصغر مکرمی متخصص و کارشناس مسائل شهرسازی :عدم به کارگیری نیروهای متخصص شهری در شهرداری تبریز // یکسان سازی خدمات شهری در تمام مناطق شهر یک ضرورت است // شهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و رفاهی کمبود دارد

مشکلات شهری و شهرسازی در کلانشهر تبریز که امروز مورد نقد بسیاری از دلسوزان و کارشناسان مسائل شهرسازی است ، نیازمند یک همدلی ، همگرایی ، کار کارشناسانه با استفاده از کارشناسان مجرب است که بتوان یک راهکار اساسی در شأن کلانشهری مثل تبریز ارائه و عمل کرد.
مشکلاتی همچون معظل حاشیه نشینی ، بافتهای فرسوده ، ترافیک درون شهری ، اتمام هر چه سریعتر متروی تبریز ، ایجاد مراکز رفاهی و تفریحی و … علارغم فعالیتهای خوبی که در سالهای اخیر در شهر تبریز انجام می شود ، کافی و مورد رضایت مردم نیست ، به خصوص اینکه مردم مناطق کم برخوردار، به وضوح ، این خدمات را لمس نمی کنند.
پیرامون همین موضوعات و مسائل شهری ، گفت و گویی انجام دادیم با مهندس اصغر مکرمی ، یکی از جوانترین متخصصین و کارشناسان مسائل شهرسازی در تبریز ،مدیر عامل شرکت ساختمانی امداد سازه آذر ، مجری حقوقی سازمان نظام مهندسی ، مدیر اجرایی پروژه های بسیج سازندگی و فارغ التحصیل رشته عمران و سازه ، که در ادامه می خوانید ؛

*** ضرورت به کارگیری نیروهای متخصص در امر شهرسازی در بدنه شهرداری تبریز

اصغر مکرمی منشاء اکثر مشکلات موجود را عدم به کارگیری نیروهای متخصص در امر شهری دانست و گفت : این مشکل تقریبا در تمام ادوار شهرداری بوده و هست و متأسفانه گاها افرادی که هیچ ذهنیت و تخصصی در زمینه عمران و شهرسازی ندارند ، برای کلانشهر تبریز تصمیم گیری کرده اند که نتیجه آن هم به همین مشکلات موجود منتهی شده است.
وی با بیان اینکه در بین جوانان تبریز افراد متخصص ، خبره و نو اندیش در مسائل شهری زیاد است گفت : متأسفانه عده ای هنوز دوست ندارند که به جوانها و نیروهای بومی بها بدهند در حالی که بهترین جوانان و فارغ التحصیلان را داریم که در المپیادهای بین المللی مدال کسب می کنند اما در داخل از ظرفیت های آنها استفاده نمی شود.

*** حاشیه نشینی ، محصول کنترل و نظارت ناکافی بر ساخت و سازها

مجری حقوقی سازمان نظام مهندسی در ادامه با اشاره به مشکلات و معظلات حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز گفت : حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ علل و عواملی دارد که بنده فقط از بُعد شهرسازی به آن نظر می دهم و آن اینکه شاید نظارت و کنترل لازم برای جلوگیری از گسترش و ایجاد چنین بافتهایی توسط شهرداری ها صورت نگرفته است.
وی افزود : بایستی با ایجاد سکونتگاههای اصولی و منطقی ، ایجاد امکانات بهتر در شهرک های مسکونی و … از گسترش حاشیه نشینی جلوگیری کنیم چرا که دیدن مناظر ناشایست حاشیه نشینی نه در شأن خود مردم و نه در شأن نام تبریز است.

*** توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری در همه مناطق

مدیرعامل شرکت ساختمان سازی امداد سازه آذران با اشاره به نارضایتی مردم از توزیع ناعادلانه خدمات شهری گفت : این مسئله تقریبا در چندین دهه اخیر همیشه مورد انتقاد مردم هست ، متأسفانه به دلایلی ، اکثر امکانات رفاهی ، خدماتی و زیباسازی ، در برخی مناطق برخوردار انجام می شود که باعث به وجود آمدن تبعیض و چهره دو گانه در سطح شهر می شود ، یک منطقه از شهر با برخورداری از امکانات بیشمار و ساختمانهای لوکس و مجلل و مناطقی دیگر با حداقل ترین امکانات شهری.
مهندس اصغر مکرمی ادامه داد : برای اعتماد سازی و رعایت عدالت ، حتما باید این امکانات و خدمات را به سمت مناطق کم برخوردار سوق دهیم ، هر چند در سالهای اخیر شاهد اجرای برخی از پروژه ها در مناطق کم برخوردار هستیم ولی به نظرم کافی و رضایت بخش نیست

*** برای اتمام متروی تبریز سرعت بدون شتابزدگی و تصمیمات احساسی لازم است

مدیر اجرایی پروژه های بسیج سازندگی در ادامه با اشاره به پروژه قطار شهری کلانشهر تبریز گفت : اتمام هر چه سریع این پروژه یکی از مطالبات جدی و به حق شهروندان است اما در کنار سرعت در انجام پروژه ، باید به کیفیت و استاندارهای لازم هم توجه شود تا خدای ناکرده به خاطر تصمیمات احساساتی و هیجانی ، مشکلی مثل حادثه چند روز اخیر ، بروز ندهد.
مکرمی گفت : افتتاح خطوط جدید مترو بدون در نظر گرفتن ریسک های موجود و خطرات احتمالی ، می تواند علاوه بر خسارات جانی و مالی ، به عدم اعتماد مردم به سیستم حمل و نقل قطار شهری منجر شود.
وی افزود : سبقت گیری در افتتاح چنین پروژه ها قبل از رعایت قابلیتهای ایمنی سیستم مدیریت ساختمان مترو (BMS) که فاکتورهای اصلی آن ، سیستم کنترل ترافیکی الکترونیکی (CTC) می باشد ، هیچ گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد.

*** متأسفانه کلانشهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و گردشگری ، کمبودهای زیادی دارد

مهندس اصغر مکرمی در بخش دیگر این گفت و گو با بیان اینکه تعداد مراکز تفریحی ، گردشگری و رفاهی شهر تبریز ، در حد و اندازه های این کلانشهر نیست گفت : به غیر از مجموعه ائل گلی و تفرجگاه عون بن علی ، جای شاخص دیگری در شهر تبریز وجود ندارد که جوابگوی گردشگران باشد.
وی گفت : علاوه بر این مراکز تفریحی هم در تبریز ، نسبت به جمعیت آن کمتر است و مدیران شهری حتما ایجاد مراکز تفریحی بزرگ را در اولویت قرار دهند.

*** توسعه کسب و کارهای شهری با امکانات شهرداری

مدیر اجرایی پروژه های بسیج سازندگی گفت : شهرداری می تواند با ایجاد امکانات و تسهیلات از جمله تأمین مکان برای مشاغل کوچک شهری مثل صنایع دستی ، فعالیتهای هنری و …. به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کند.
وی گفت : سازمان بسیج سازندگی مشابه همین کار را در مناطق محروم با اعطاء تسهیلات و حمایت از مشاغل خانگی و مشاغل کوچک انجام داد و بسیار هم موفق بود لذا شهرداری هم می تواند با الگو قرار دادن این طرح ، قدمهای مثبتی بردارد.

*** مرکز جامع مطالعاتی و تحقیقاتی در شهرداری باید ایجاد شود

عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در حال حاضر هم بحث واگذاری پروژه های شهری و هم نحوه اجرای آنها کاملا شفاف نیست گفت : به نظر من باید برای شفافیت کامل و اعتماد سازی ، مرکز جامع مطالعاتی و تحقیقاتی ایجاد و پروژه ها پس از نیاز سنجی و ضرورت ، به شکل کاملا کانالیزه به پیمانکاران متخصص سپرده شود.
وی افزود : اگر چنین مرکز مرجع و تخصصی وجود داشته باشد دیگر شاهد اتلاف سرمایه و کیفیت پایین پروژه ها نخواهیم بود و همچنین پروژه های با ضرورت زیاد و مهم در اولویت قرار خواهند گرفت .

** برای اجرای پروژه های شهری ، باید مثل بسیج سازندگی عمل کنیم

مدیر پروژه های جهاد سازندگی گفت : مهم ترین ویژگی بارز بسیج سازندگی ، اجرای پروژه در مناطق صعب العبور ، مناطق دور افتاده و جاهایی است که کمتر کسی فکر می کند می توان در آنجا پروژه ای انجام شود ، لذا اگر این روحیه و انگیزه در پروژه های داخل شهری که کار کردن در آن به مراتب راحت تر است ، می توان تمام پروژه ها را با کمترین زمان و بهترین کیفیت اجرا کرد.
وی گفت : گروه و شرکت ما پروژه های زیادی در شهرستانهای چاراویماق ، اهر ،کلیبر ، ورزقان ، هریس ، عجب شیر و هشترود اجرا کرده است و بر اساس همین تجارب ، کاملا اعتقاد دارم که هیچ کار نشدنی و هیچ پروژه سختی برای جوانان متخصص و با انگیزه استان وجود ندارد.

گفتنی است که مهندس اصغر مکرمی مجری طرحهای بیشماری از جمله مسیر دسترسی دانشگاه علوم پزشکی به کمربندی ، سر درب دانشگاه علوم پزشکی ، اجرای محوطه بیمارستان خاتم و بابا باغی ، بازسازی روستاهای زلزله زده نهند و هفدران ، خانه های سلامت شهید بهرام قشلاق چایکندی ورزقان و هفت روستای شهرستان چاراویماق ، احداث کلینیک تخصصی شهرستان کلیبر ، احداث مرکز سلامت روستای مولان کلیبر ، احداث بیمارستان شهر آبش احمد ، پروژه CSR مرکز آموزشی درمانی شهید مدنی تبریز، پارکینگ بیمارستان امام رضا تبریز ، پست بانک شهر خواجه و دهها پروژه دیگر بوده است.
همچنین وی در ورزش و رشته فوتبال با مدیریت تیم هایی همچون آپادانای تبریز ، فوتسال عقاب تبریز،فولاد آذربایجان و … در راستای استعداد یابی و کمک به رشد فوتبال استان هم قدمهای خوبی برداشته است.