افت سرعت نرخ تورم
افت سرعت نرخ تورم

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از دنیای اقتصاد، نرخ تورم ماهانه که در شهریورماه معادل ۱/ ۶ درصد بوده، در مهرماه به سطح ۶/ ۴ درصد نزول کرد و اکنون براساس آمار جدید، به سطح ۵/ ۳ درصد در آبان ماه رسیده است. آمارهای بانک مرکزی نشان از افت سرعت رشد تورم در میانه پاییز […]

به گزارش تایسیز اذربایجان به نقل از دنیای اقتصاد، نرخ تورم ماهانه که در شهریورماه معادل ۱/ ۶ درصد بوده، در مهرماه به سطح ۶/ ۴ درصد نزول کرد و اکنون براساس آمار جدید، به سطح ۵/ ۳ درصد در آبان ماه رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان از افت سرعت رشد تورم در میانه پاییز دارند. مطابق آخرین گزارش ارائه‌شده، روند کاهشی تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی تمدید شد. نرخ تورم ماهانه که در شهریورماه معادل ۱/ ۶ درصد بوده، در مهرماه به سطح ۶/ ۴ درصد نزول کرد و اکنون براساس آمار جدید، به سطح ۵/ ۳ درصد در آبان ماه رسیده است.

در نتیجه یک تغییر جهت محسوس در روند تورم ماهانه قابل‌ردیابی است. علاوه‌بر این تغییر جهت، افت سرعت رشد تورم یک شاهد دیگر نیز دارد؛ مطابق داده‌های بانک مرکزی سرعت رشد تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کند شده است؛ درحالی‌که در شهریورماه تورم نقطه‌به‌نقطه رشد ۲/ ۷ درصدی نسبت به ماه قبلش داشت و در اولین ماه پاییز این عدد به ۵/ ۵ درصد رسیده بود، در ماه گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه ۳ درصد رشد کرد.

با همین رشد، تورم نقطه‌به‌نقطه آبان‌ماه به ۹/ ۳۹ درصد رسید. کند شدن رشد تورم نقطه‌به‌نقطه در کنار آرام گرفتن تورم ماهانه، می‌توانند نشانه‌های تغییر فاز روند تورم در ماه‌های آتی را رقم زنند. علاوه‌بر اینها، تورم دهک‌های مختلف درآمدی نیز برای نخستین بار توسط بانک مرکزی ارائه شده است که از ثبت تورم سنگین‌تر دهک‌های بالا نسبت به دهک‌های پایین درآمدی حکایت دارد.