افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی
افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی فاطمه ملک پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: خرید گندم در کشور ۵۴ درصد به وسیله شرکت بازرگانی دولتی و در استان ۱۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. اکبر فتحی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به […]

افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در آذربایجان‌شرقی

فاطمه ملک پور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: خرید گندم در کشور ۵۴ درصد به وسیله شرکت بازرگانی دولتی و در استان ۱۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

اکبر فتحی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به طرح های برنامه تحولی بخش کشاورزی در سند بالا دستی افزود: یکی از محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی گندم است که در این زمینه حدود ۲۷۰ هزار تن خرید انجام شده که از این مقدار ۲۲۰ هزار تن به شرکت غله تحویل داده شده که نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش یافته است.وی تاکید کرد: با ارایه قیمت عرضه کود به قیمت مناسب و طرح های کارشناسی و حمایت از کشاورزان شاهد افزایش میزان تولید گندم هستیم.

وی با بیان این که وسعت فعالیت بخش کشاورزی بسیار گسترده است، گفت: دولت در طرح عادلانه سازی یارانه به دنبال تحول و اصلاح اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی است که در این زمینه بیشترین فشار بر روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده است ولی بر خلاف تمام مشکلات دامداران و مرغداران با تمام توان پای کار بودند و کار تولید لحظه ای متوقف نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با توجه به اجرای طرح عادلانه سازی یارانه پیش بینی شده بود که میزان تقاضا کاهش یابد که با برنامه ریزی های مناسب گوشت مرغ و گوشت دام مازاد از تولیدکنندگان خریداری و انبار شد.

فتحی با اشاره به اهمیت رفع مسایل و مشکلات مرغداران در حوزه تولید گفت: اعطای تسهیلات در این بخش ضروری بود چرا که بسیاری از نهاده ها به صورت یک مرتبه چهار برابر شد که در این زمینه خوشبختانه بانک کشاورزی برای تامین گردش مالی واحدهای تولیدی همکاری لازم را داشته است.

وی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی در استان را بی نظیر دانست و گفت: نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یا تخصیص یافته و یا در مرحله پرداخت است.

فتحی با اشاره به اهمیت توسعه کشاورزی قراردادی گفت: در زمین های کوچک امکان مکانیزه کردن وجود ندارد و نهاده هایی که کشاورزان ما مصرف می کنند وضعیت زیاد مناسبی امسال حدود ۲۷ هکتار زمین در استان به صورت کشاورزی قراردادی انجام شد که در این زمینه عمده تاکید ما این است که بتوانیم این کار را در حوزه زراعت افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: برنامه ریزی های بسیاری برای افزایش سطح زیر کشت کشاورزی قراردادی تدوین شده است.

فتحی اظهار کرد: با اقداماتی که در زمینه تعیین و کاهش قیمت کود انجام شده پیش بینی می کنیم سال آینده سال پایداری جشن خودکفایی گندم را رقم بزنیم چرا که با اقدامات مناسبی که انجام می شود این رویداد برای استان قابل دسترس است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر مساحت گلخانه های استان گفت: باید از اتلاف منابع آبی جلوگیری کنیم و وسعت گلخانه های استان را افزایش دهیم در این زمینه مقدمات راه اندازی شهرک گلخانه‌‍ای مرند با ۵۰۰ هکتار انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این که باید ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی افزایش یابد، گفت: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده به طوری که برای بهره مندی از ظرفیت های دانش بنیان فراخوانی در این زمینه داده شده است.