افزایش ۴۹درصدی درآمد گمرک جلفا
افزایش ۴۹درصدی درآمد گمرک جلفا

افزایش ۴۹درصدی درآمد گمرک جلفا تایسیز نیوز- مدیر کل گمرک جلفا از افزایش ۴۹درصدی درآمد این گمرک در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: درآمد این گمرک در مدت یاد شده از ۲۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۷۹ ریال به […]

افزایش ۴۹درصدی درآمد گمرک جلفا

تایسیز نیوز- مدیر کل گمرک جلفا از افزایش ۴۹درصدی درآمد این گمرک در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: درآمد این گمرک در مدت یاد شده از ۲۲ هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۷۹ ریال به ۳۳ هزار و ۸۴۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۴۰۷ ریال افزایش یافته است.

محمد خلیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار، به آمار واردات در این گمرک نیز اشاره و اظهار کرد: در یازده ماه امسال، ۲۸۹ هزار و ۲۴۵ تن کالا به ارزش ۷۷۰ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۹۲۵ دلار در چهار هزار و ۱۲ اظهار نامه از طریق این گمرک وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی، ۴۱ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۶ درصد بیشتر شده است.

وی میزان صادرات از این گمرک در یازده ماه سالجاری را ۲۹۰ هزار و ۶۶۰ تن اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته و ۱۶۷ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۸۸ دلار از این طریق عاید کشور شده که این رقم نیز ۲۴ درصد نسبت به یازده ماه سال گذشته افزایش داشته است.

خلیلی به میزان ترانزیت انجام شده از این گمرک در مدت یاد شده نیز اشاره کرد و گفت: ۵۰۳ هزار و ۵۰۳ تن با مبدا این گمرک به مقصدهای مختلف خارج شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی حدود یک درصد بیشتر شده که ارزش دلاری کالاهای خارج شده ۸۱۵ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۷۴ دلار بوده که ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی به میزان تجارت انجام شده از مبدا خارجی به این گمرک نیز اشاره کرد و افزود: ۸۴۸ هزار و ۲۸۳ تن کالا در یازده ماه سالجاری از مبداهای خارجی وارد این گمرک شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است.

خلیلی ارزش دلاری کالاهای ترانزیتی با مبدا خارجی به این گمرک را یک میلیارد و ۴۷۳ میلیون و ۸۴ هزار و ۵۰۷ دلار اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با یازده ماه سال قبل ۲۱ درصد کمتر شده است.

مدیر کل گمرک جلفا همچنین به آمار مسافران ورودی و خروجی از طریق این گمرک اشاره کرد و گفت: در یازده ماه امسال، مجموع مسافران ورودی به کشور چهار هزار و ۶۲۳ نفر و خروجی چهار هزار و ۱۶۴ نفر بوده که به ترتیب ۵۱ و ۵۹ درصد افزایش داشته است.

خلیلی ادامه داد: از مجموع مسافران ورودی به کشور در این مدت، چهار هزار و ۲۲۸ نفر اتباع خارجی و ۳۹۵ نفر ایرنی بودند ضمن اینکه از مجموع تعداد مسافران خروجی نیز سه هزار و ۸۳۷ نفر اتباع خارجی و ۳۲۷ نفر ایرانی بودند.

وی به پرونده های قضایی تشکیل شده در ۱۱ ماه سالجاری نیز اشاره کرد و گفت: امسال ۹ پرونده قضایی در این گمرک تشکیل شده که نسبت به سال قبل سه برابر شده و ارزش پرونده های تشکیل یافته نیز ۱۱.۵ برابر بیشتر بوده و ۱۱۵ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۱۶۸ ریال است.

به گزارش تایسیز نیوز ، گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.

این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.

پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.

گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا – تهران) و نزدیکی به کشورهای مشترک المنافع و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.

فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.

شهرستان جلفا با ۵۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۵ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.