اقتصاد نشر در ایران ۱۲۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد
اقتصاد نشر در ایران ۱۲۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران مجموع گردش مالی و اقتصاد صنعت نشر کشور را سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. به گزارش تایسیزنیوز، علی رمضانی چهارشنبه شب در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز افزود: باوجود اینکه عده ای تصور می کنند اقتصاد چاپ و نشر کتاب ایران ضعیف است […]

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران مجموع گردش مالی و اقتصاد صنعت نشر کشور را سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش تایسیزنیوز، علی رمضانی چهارشنبه شب در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز افزود: باوجود اینکه عده ای تصور می کنند اقتصاد چاپ و نشر کتاب ایران ضعیف است اما این عرصه نخستین صنعت پردرآمد کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۷۰ هزار کتاب به عنوان چاپ اول روانه بازار فرهنگی و کتابخوانی کشور می شود، اظهار کرد: وجود پنج هزار ناشر فعال و همچنین ۵۰ هزار نفر به عنوان نویسنده، مولف و مصحح نشان دهنده پویایی و رونق صنعت چاپ و نشر کشور است.

رمضانی بر اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی کتاب در رشد و توسعه کشور تاکید و اظهار کرد: هر گونه سرمایه گذاری در این حوزه به مثابه تامین و تضمین آینده فرهنگی و بالندگی اجتماعی کشور است و زیرساخت ابعاد مختلف توسعه به شمار می رود چون قلمرو کتابخانه های کشور پراکنده ترین شبکه فرهنگی است که تمام آحاد جامعه را در بر می گیرد.

وی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز پس از وقفه و تعطیلی چهار ساله را بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و ادامه داد: این نمایشگاه پس از /نمایشگاه/ تهران برای نخستین بار است که پس از دوران کرونا در سطح کشور گشایش می یابد و این امر نشانه آشکار از همت و حمایت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش های استاندار آذربایجان شرقی است.

رمضانی دلیل حضور نیافتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه تبریز را همراهی وی با رییس جمهوری در سفر به تاجیکستان اعلام و وعده داد: ایشان روز جمعه در این نمایشگاه حاضر و از نزدیک در جریان امور قرار می گیرد.

وی با یادآوری وجود ۷۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی تبریز و اشاره به تدارک انواع برنامه های جنبی گفت: برای اولین بار و به خاطر لطمه ندیدن کتاب فروشان استانی، بخش خرید شبکه مجازی نمایشگاه تبریز نیز دایر و راه اندازی شده است تا آحاد مردم از دورافتاده ترین نقاط با همان شرایط یارانه ای محل نمایشگاه، کتاب های مورد دلخواه خود را خریداری کنند.

رمضانی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه های کتاب استان ها حمایت می کند، اعلام کرد: برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز ۱۰۰ میلیارد ریال به آذربایجان شرقی مساعدت شد و توزیع امکانات و اعتبارات در کل کشور یکی از سیاست های محوری وزارتخانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز را جشن علم و آگاهی در این شهر توصیف و اظهار کرد: در این نمایشگاه علاوه بر فروش انواع کتاب با موضوعات گوناگون بالغ بر ۸۰ عنوان برنامه جنبی نیز برگزار می شود.

محمدحسین بلاغی برپایی کارگاه های مختلف نقد و بررسی کتاب، کتاب های تاریخی، تریبون های گفتمانی در موضوعات حجاب و عفاف، خانواده و روایت آذربایجان در گذر تاریخ را از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز اعلام کرد.

وی برپایی پاویون غزه و کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی را از دیگر برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب در جوار برگزاری یازدهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان شرقی بیان و با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه حجاب و عفاف گفت: در این نمایشگاه ۱۰۰ برند لباس حضور دارند.

بلاغی به راه اندازی صفحه اطلاع رسانی این نمایشگاه به آدرس https://azarsh.ir/ketab۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: علاقه مندان برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این نمایشگاه می توانند به این صفحه مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به همراه یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی و نخستین رویداد بین‌المللی عفاف و حجاب از از امروز تا روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ ماه و از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.