امام جمعه تبریز: شوراها حلقه پیشرو در تکامل انقلاب اسلامی هستند
امام جمعه تبریز: شوراها حلقه پیشرو در تکامل انقلاب اسلامی هستند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شوراهای شهر و روستا از مهم‌ترین مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی و حلقه پیشرو در مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی (۱) مد نظر مقام عظمای ولایت هستند. حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم روز سه شنبه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار […]

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: شوراهای شهر و روستا از مهم‌ترین مظاهر تحقق رویکرد مردمی‌سازی و حلقه پیشرو در مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی (۱) مد نظر مقام عظمای ولایت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آل هاشم روز سه شنبه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز یادآور شد: هرگاه رویکرد مردمی‌سازی به صورت مطلوب و با هدف حل مشکلات زندگی شهروندان محقق شده موجب افزایش سرمایه اجتماعی برای نظام و تحکیم پایه‌ها و استحکام قدرت انقلاب در کشور شده است.

امام جمعه تبریز تشکیل شوراها را در ادامه تعمیق و تقویت دموکراسی و افزایش نقش مردم در حکمرانی دانست و گفت: گرچه در فرایند تصویب و تشکیل شوراها چالش‌ها و مسائلی وجود داشت اما می‌توان امیدوار بود به مرور زمان و آسیب‌شناسی آن به شرایط مطلوب برسد.

وی اظهار کرد: شوراها فارغ از دو وظیفه مهم نظارت و تقنین، باید به ایفای نقش هدایتی در مدیریت شهری بپردازند برای رسیدن به پختگی و بلوغ مدیریت شهری کمک کنند و به نوعی نیروی مکمل مدیریت شهری در عرصه خدمت به شمار آیند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تمرکز بیش از حد شورا در حوزه اجرا و کار میدانی باعث می شود شورا به‌ صورت ناخودآگاه از فضای سیاست‌گذاری و نگرش‌های کلان فاصله بگیرد افزود: اصل اساسی در شورا باید تمرکز روی رویکردهای استراتژیک، سیاست‌گذاری، ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت میان مدت و کوتاه مدت باشد.

وی خاطرنشان کرد: نظارت اعضای شورا بر عملکرد شهرداری و برنامه‌های مدیریت شهری با همه کاستی‌ها و نواقص آن می‌تواند در شفافیت عملکرد، کاهش فساد، مطالبه‌گری شهروندان و پاسخگویی مدیران شهری مؤثر و مفید باشد.

وی تقویت شوراها را یک اصل جدی و ضروری برای توسعه سیاسی دانست و افزود: اگر شورای اسلامی شهر شاخصه‌های حکمرانی خوب از جمله مشارکت، عدالت، شفافیت، کارایی و اثربخشی، پاسخگویی را در سطح قابل قبولی رعایت کند، می تواند با کاربست ابزارهای متنوع حکمرانی شهری، موجب ترسیم رویکردهای تحولی در کالبد شهری و برجسته‌سازی عناصر هویت‌ساز در شهر بشود که برایند آن ظهور تغییرات کیفی در منظر و هویت شهری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انقلاب اسلامی ایران در واکنش به ناکارآمدی حکومت تمرکزگرای پهلوی و با هدف ایجاد یک حکمرانی خوب برای بهبود وضع موجود شکل گرفته و سازوکارهای مختلفی برای تحقق این امر در قوانین جمهوری اسلامی پیش بینی شده که یکی از مهمترین آنها تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

وی با اشاره به موانع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، در دو دهه بعد از انقلاب، تاخیر در تشکیل شوراهای اسلامی مدنظر قانون را یکی از چالش های شوراها عنوان کرد و افزود: تشکیل شورای اسلامی شهر و روستا در راستای توسعه سیاسی کشور و افزایش نقش مردم در اداره شهرها و روستاها به نوبه خود رویدادی مهمی به شمار می‌آید چراکه تحول بینشی و کارکردی که انقلاب نسبت به نقش‌آفرینی مردم در اداره امور کشور در راس اهداف خود داشت با شروع بکار شوراها اجرایی شد.

(۱) «انقلاب اسلامی» ، «تشکیل نظام اسلامی» ، «تشکیل دولت اسلامی» ، «تشکیل کشور اسلامی» و « تشکیل امت اسلامی» مراحل پنجگانه تکاملی انقلاب اسلامی از نظر رهبر معظم انقلاب هستند.