اهالی تئاتر هیچ‌گونه حمایت مادی از طرف ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر دریافت نمی‌کنند
اهالی تئاتر هیچ‌گونه حمایت مادی از طرف ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر دریافت نمی‌کنند

کارگردان نمایش “چاه مسموم، طریق مغموم” در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: بخش بزرگی از اهالی تئاتر هیچ‌گونه حمایت مادی از طرف ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر دریافت نمی‌کنند و به نظر می رسد که وقت آن رسیده که مسئولان اعلام کنند که در سال‌های گذشته چه کسانی برای چه آثاری در حوزه تئاتر و […]

کارگردان نمایش “چاه مسموم، طریق مغموم” در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: بخش بزرگی از اهالی تئاتر هیچ‌گونه حمایت مادی از طرف ارگان‌های متولی فرهنگ و هنر دریافت نمی‌کنند و به نظر می رسد که وقت آن رسیده که مسئولان اعلام کنند که در سال‌های گذشته چه کسانی برای چه آثاری در حوزه تئاتر و سینما بودجه دولتی و حمایت مالی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: مسئله اصلی این است که ما در تبریز منتقد تئاتر نداریم. منتقدی که بتواند به درستی و به دور از سلایق شخصی یک متن تخصصی در خصوص یک نمایش بنویسد در تبریز نیست و تمام متونی که نوشته می‌شوند، صرفا یادداشت هستند.

 وی بیان کرد:  این معضل تنها در حوزه نقد نیست بلکه در تمام بخش‌های هنر تئاتر در این شهر مشکل ساز است. متاسفانه مسئولان فرهنگی شهر ما در تئاتر، تخصص‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و باور ندارند که تئاتر نیاز مبرم به تخصص دارد، در حال حاضر هیچ یک از اعضای شورای نمایش در استان متخصص تئاتر نیستند و بسیاری از مشکلات از همین جا شروع می‌شود.

عبد الحسن لاله تشریح کرد: حمایت‌های دولتی که از تئاتر و سینما و دیگر رشته‌های هنری انجام می‌گیرد نه بر اساس سیستم هنری بلکه بر اساس سیستم فامیلی و محفلی هستند.

 علی فتوحی، دستیار کارگردان در خصوص حمایت‌های دولتی از هنر گفت: در حال حاضر در تمام استان‌های کشور، بودجه‌ای برای اجراهای روی صحنه در نظر گرفته می‌شود که اگر چه در مقابل مخارج، ناچیز است اما کارگشاست اما در تبریز همان کمک هزینه ناچیز نیز به گروه‌های تئاتری داده نمی‌شود و طی چند سال اخیر این سوال برای اهالی تئاتر مطرح است که بودجه تئاتر استان کجا هزینه می‌شود.

سعید طرزمی، مشاور و تهیه کننده گفت: گروه نمایش “چاه مسموم، طریق مغموم” از هیچ ارگانی ، هیچ‌گونه کمک مالی دریافت نکرده است و بر اساس تجربه‌ای که دارم می‌دانم که ۹۰ درصد گروه‌های تئاتر که در حال حاضر در حال فعالیت هستند نیز کمک هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.