اولین دیدار مستقیم مقامات آمریکایی و ایرانی
اولین دیدار مستقیم مقامات آمریکایی و ایرانی

فایننشنال تایمز گزارش داد؛ اولین دیدار مستقیم مقامات آمریکایی و ایرانی روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز از دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی خبر داده است و آن را نشانه روشنی بر احتمال از سرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای عنوان کرده است. به گزارش تایسیز نیوز، روزنامه اقتصادی-سیاسی فایننشنال تایمز در گزارشی با عنوان […]

فایننشنال تایمز گزارش داد؛

اولین دیدار مستقیم مقامات آمریکایی و ایرانی

اولین دیدار مستقیم مقامات آمریکایی و ایرانی

روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز از دیدار مقامات آمریکایی و ایرانی خبر داده است و آن را نشانه روشنی بر احتمال از سرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای عنوان کرده است.

به گزارش تایسیز نیوز، روزنامه اقتصادی-سیاسی فایننشنال تایمز در گزارشی با عنوان «غرب در حال بررسی تعامل مجدد با بحران هسته‌ای ایران است» به بررسی ارتباطات اخیر مقامات ایرانی و غربی پرداخته و این ارتباطات را نشانه روشنی بر احتمال از سرگیری توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است که آمریکا و اروپا بحث‌ها را در مورد چگونگی تعامل با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از سر گرفته‌اند، زیرا نگرانی‌ها از گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ایجاد یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

یک دیپلمات غربی گفته است: «ما به یک برنامه دیپلماتیک فعال برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم، تا اینکه اجازه ندهیم برنامه هسته‌ای ایران منحرف شود، چیزی که من را نگران می‌کند این است که تصمیم‌گیری ایران کاملاً غیرقابل پیش بینی است و ممکن است راه خود را به سمت جنگ با اسرائیل باز کند.»

در ادامه این گزارش به دیدار مقامات اروپایی و آمریکایی با دیپلمات‌های ایرانی اشاره شده و گفته شده است: «در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با مقامات ایرانی وجود داشته است، از جمله دیداری در اسلو در ماه مارس بین مقامات موسوم به E۳ – فرانسه، آلمان و بریتانیا – و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران وجود داشت و از همه مهم‌تر، دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران، چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل که پیش از اعزام به نیویورک در ماه سپتامبر، یکی از مقامات ارشد شورای عالی امنیت ملی بود، دیدار کرده است.»

به گفته فایننشنال تایمز این گفتگوها اولین تماس مستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بحران را در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای امضا شده تهران با قدرت‌های جهانی که موسوم به برجام آغاز کرد. ترامپ صدها تحریم را علیه جمهوری اعمال کرد، در حالی که ایران با افزایش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای خود به اقدام دولت آمریکا پاسخ داد.

یکی منبع آشنا و آگاه از کاخ گفته است که گفتگوی مقامات ایرانی و آمریکایی در درجه اول بر امکان تبادل زندانیان با ایران متمرکز بود. تهران حداقل سه شهروند ایرانی-آمریکایی در اختیار دارد. همچنین تهران هفته گذشته با مبادله زندانیان با بلژیک موافقت کرد و دو اتریشی را که در ایران نگهداری می‌شدند به طور جداگانه آزاد کرد. تبادل موفقیت آمیز زندانیان آمریکایی می‌تواند محیط هر گونه مذاکرات هسته‌ای را بهبود بخشد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند گزینه‌های بالقوه شامل نوعی توافق موقت یا اقدام تنش‌زدایی از سوی هر دو طرف است که بر اساس آن ایران سطح غنی‌سازی خود را در ازای کاهش تحریم‌ها، کاهش می‌دهد.

یک دیپلمات دیگر که در جریان این گفتگوها قرار دارد، گفت: «مبادله زندانیان راهگشای مذاکرات خواهد بود. بعید است که توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، اما ممکن است نوعی توافق موقت یا توافق توقف غنی سازی در برابر توقف تحریم از سوی تهران-واشنگتن وجود داشته باشد.»

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «واشنگتن همیشه معتقد بوده که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این بوده است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، اما ما چیزی برای اعلام نداریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.»

در پایان این گزارش آمده است که ایران اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند و در ژانویه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذرات غنی‌شده تا حدود ۸۴ درصد، که تقریباً درجه تسلیحات است، در نیروگاه فردو کشف کرد، اما این هفته گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیرون درز کرد که براساس این گزارش، بازرسان آژانس دیگر سؤالی درباره ذرات یافت شده در فردو ندارند و ابهامات آن‌ها برطرف شده است. این امر می‌تواند فشار بر ایران را در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش دهد.