بازگشت آب‌گرم مُتالّی به مردم
بازگشت آب‌گرم مُتالّی به مردم

‍ بازگشت آب‌گرم مُتالّی به مردم ماجرای آبگرم متاللی(متعلق) کلیبر چندسالی است که به یکی از موضوعات مهم و اختلاف اهالی منطقه، بخش خصوصی و وزارت نیرو تبدیل شده است. این مجتمع، در سال ۸۴ به بخش خصوصی واگذار گردید و از همان زمان اختلافات و درگیری ها پیرامون آن شکل گرفت. پس از چندین […]

‍ بازگشت آب‌گرم مُتالّی به مردم

ماجرای آبگرم متاللی(متعلق) کلیبر چندسالی است که به یکی از موضوعات مهم و اختلاف اهالی منطقه، بخش خصوصی و وزارت نیرو تبدیل شده است. این مجتمع، در سال ۸۴ به بخش خصوصی واگذار گردید و از همان زمان اختلافات و درگیری ها پیرامون آن شکل گرفت.

پس از چندین سال، دیوان محاسبات و قوه‌قضاییه توسط دیوان عدالت اداری به این اختلافات ورود کرده و در احکامی مهم، واگذاری آب گرم متاللی را غیرقانونی دانسته است. با این حساب، مالک فعلی آبگرم متعلق خلع ید شده و افرادی که در سال های گذشته مسبب واگذاری غیرقانونی شده بودند باید حقوق بیت المال را بازپس دهند.

در بخشی از حکم مذکور آمده است: «نظر به محرز بودن تخلف در واگذاری حق استفاده از چشمه آبگر متعلق به آقای داریوش کیومرثی و همچنین عدم وصول بموقع اجاره بهای ساختمان قدیمی، عدم استفاده از سازوکارهای قانونی و قراردادی در جهت صیانت از حقوق بیت المال و اجرا و وصول تضمینات مربوطه و عدم اقدام برای تخلیه و خلع ید شرکت آذرسئلین توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، از آنجاکه اقدام غیرقانونی مذکور سبب ایجاد انحصار برای آقای کیومرثی شده(…) لذا هیات مستشاری حکم به وصول فوری تمامی حقوق قانونی دولت، تجدید نظر در نحوه واگذاری مذکور و قرارداد منعقده و تاکید بر اجتناب از ایجاد انحصار برای هرشخصی می نماید.»

همچنین در این حکم مجازاتی برای مدیران سابق آب که در تنظیم و تصویب قرارداد واگذاری نقش داشته اند صادر شده است.

با وجود قابل اعتراض بودن حکم تجدیدنظر و احتمال انتقال پرونده به دیوان عالی، آنچه تاکنون مشخص است، اقدامات قوه قضاییه و دیوان محاسبات موجب شده است که اختلاف ۱۵ ساله اهالی متعلق حل شود.