برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند
برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی: برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند، گفت: قاچاقچیان برای اینکه به منافع خود دست یابند از عناوین مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند جوانان را […]

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی:

برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند

برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برخی جوانان از عواقب شوم مصرف «گل» آگاه نیستند، گفت: قاچاقچیان برای اینکه به منافع خود دست یابند از عناوین مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند جوانان را به سمت و سوی خود هدایت کنند.

به گزارش تایسیز نیوزبه نقل از ایسنا، امیر رنجبر اظهار کرد: قاچاقچیان در قالب اتاق‌های فکر، از جامعه شناسان، روان شناسان و شیمی دانان بهره می‌گیرند تا بدانند چگونه می‌توانند این مواد را عرضه کنند و چگونه می‌توانند مشتریان خود را جذب کنند برای مثال اعلام می کنند که ماده گل هیچ گونه خطری ندارد یا پایه و اساس این ماده، گیاهی است و نسبت به سایر مواد مخدر اثرات تخریبی پایینی دارد، در صورتی که در واقعیت چنین نیست.

وی ادامه داد: پدیده شوم مواد مخدر چهارمین بحران است که نسل بشر را تهدید می‌کند و در دنیا بیش از ۱۷۰ کشور درگیر این پدیده شوم مواد مخدر هستند و کشور ما نیز به واسطه قرار گرفتن در همسایگی بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و روان گردان‌ها یعنی افغانستان، به عنوان طلایه دار جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر است که بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز به جبهه‌ی جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

وی افزود: تا زمانی که تقاضا برای مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها وجود دارد، عرصه، جولانگاه قاچاقچیان و عرضه کنندگان مواد مخدر خواهد بود، ما با یک جرم سازمان یافته ی بین‌المللی روبه رو هستیم که این گروه‌ها بخاطر انگیزه‌های مالی و منافع خود با انواع رویکردها و شیوه‌ها، مشتریان خود را جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: در مدت زمان کوتاهی تعدادی موادمخدر به ظهور رسیده است که از جمله آنها می توان به ماده توهم زا و روان گردان شیشه و گل اشاره کرد؛ ماده گل علی رغم نام خوشایندی که دارد بسیار خطرناک است و باعث می‌شود نوجوانان و جوانان از مصرف این نوع مواد در امان نباشند، سوء مصرف این ماده توهم زا باعث بروز مشکلات بسیار بزرگی در میان جوانان و خانواده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در استان ۲۷۰ مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر و ۱۸ مرکز اقامتی میان‌ مدت با ظرفیت ۶۰ نفر وجود دارد، افزود: از این تعداد دو مرکز اقامتی مختص بانوان است که در تبریز و مراغه فعال هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی ظرفیت مرکز ماده ۱۶ تبریز را ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: متاسفانه به دلیل شیوع گسترده و افزایش تقاضای مصرف مواد مخدر در حال حاضر نفرات بیشتری در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی با اعلام اینکه تقاضای مصرف مواد مخدر بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل، در بررسی یک دهه ۲۶ درصد افزایش را نشان می دهد گفت: ۲۸۴میلیون نفر در دنیا درگیر مواد مخدر هستند که بر اساس آخرین آمارهای موجود بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال، نرخ شیوع اعتیاد در جهان معادل ۵.۶ درصد می باشد که طبق آخرین ارزیابی در ایران برابر با ۵.۳ درصد است و در استان آذربایجان شرقی برابر با ۱.۲۲ درصد نسبت به کل جمعیت است.

رنجبر، گفت: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش آموزی کشور برابر با ۲.۴ درصد است که این آمار در آذربایجان شرقی ۴۴ صدم درصد است و نرخ شیوع اعتیاد در دانشجویان در سطح کشور برابر با ۴.۸درصد و در استان آذربایجان شرقی در دانشگاه های دولتی برابر با ۱.۶درصد است و این در حالی است که شیوع مصرف مواد مخدر در بین این گروه های اجتماعی متاسفانه رو به افزایش است.

وی افزود: در دوران شیوع کرونا بخاطر عدم حضور گروه‌های اجتماع محور در سطح جامعه، مصرف مواد مخدر افزایش یافته که باید تمامی گروه‌های اجتماعی در راستای مبارزه با مواد مخدر پای کار باشند و در میدان حضور یابند.

وی اضافه کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی برای اینکه مداخله مستقیم در موضوعات مختلف داشته باشد در دو بخش سخت افزاری با موضوعات مبارزه و مقابله با مواد مخدر و تشدید برخورد با سوداگران مرگ و در بخش نرم افزاری از حوزه فرهنگی، پیشگیری و اطلاع رسانی، درمان و حمایت اجتماعی و توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد بهره‌مند شده است.

رنجبر با بیان اینکه خانواده ها در صورت گرفتار شدن فرزندان در دام اعتیاد باید به متخصصان امر رجوع کرده و از یاری آنها بهره مند شوند، گفت: کتمان اعتیاد فرزندان به هیچ عنوان گره گشای مشکلات نخواهد بود و برای مصون ماندن فرزندان از اعتیاد نیازمند اطلاع رسانی و آگاه سازی صریح و بی پرده هستیم تا آثار و عواقب مضرات مواد مخدر و روان گردان‌ها را آموزش داده و در صورت نیاز از متخصصان امر کمک بگیرند.

وی افزود: مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود جوانان به سوی مواد مخدر به خصوص ماده گل جذب شوند نداشتن دانش و اطلاعات کافی از آثار و عواقب شوم این ماده توهم زا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی بیان کرد: بر اساس آخرین ارزیابی، ماده اصلی و تشکیل دهنده گل (حشیش، ماری جوانا یا گیاه شاهدانه)تتراهیدروکانابینول است که شبیه انتقال دهنده های عصبی است که در مغز وجود دارد و عملکرد مغز را تغییر داده و در طولانی مدت بر بخشی از مغز احاطه داشته و فرد در بخش‌هایی مانند لذت، تفکر، تمرکز، حافظه، هماهنگی و درک زمان و مکان عاجز می شود در تمامی مواد مخدر و روان گردان ها مبرهن است که فرد تعیین کننده نیست و تسلط شخص به دست این نوع مواد است.

وی افزود: باورهای غلطی در جامعه رواج پیدا کرده است مبنی بر اینکه این نوع مواد اعتیاد آور نیستند یا پایه گیاهی دارند، در صورتی که عرضه کنندگان با تغییر عنصر شیمیایی به دنبال این هستند که با حجم کم و تاثیر گذاری مضاعف بتوانند مشتریان خود را جذب کنند.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان ملل بخش عمده ای از جوانان و نوجوانان مضرات این نوع ماده را کمتر می شناسند که این امر باعث شیوع گسترده این ماده توهم زا در همه جای جهان شده است.

رنجبر اضافه کرد: بر اساس شیوع شناسی که چندین سال پیش انجام شده است بخاطر افزایش مصرف مواد مخدر به خصوص ماده گل، بیشتر جوانان بخاطر ایجاد حس‌های مثبت کوتاه مدت درگیر مصرف این نوع ماده شده‌اند که بعد از مصرف در کوتاه مدت با علایمی مانند ناهماهنگی، اختلال در حافظه، تپش قلب، قرمزی چشم و خشکی دهان مواجه می‌شوند و در بلند مدت با عوارضی مانند استرس، هراس و … مواجه می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: متناسب با حجم تهدید باید از مواد مخدر شناخت داشته باشیم و لازمه آن نظارت خانواده‌ها بر اعمال و تغیرات الگویی یا خلق و خوی جوانان است و بیشتر جوانان‌ بخاطر آینده مبهم به این نوع مواد روی می آورند که وظیفه والدین ترسیم آینده، به فرزندان است.